Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2023-09-08, 20:17
  #73
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Har föräldrarna direkt bett dig att bara hårdare mot barnen? Alltså faktiskt sagt att du ska skälla ut dom?

Du förstår att man faktiskt kan stötta ett barn genom att skälla på dem när de gör fel?
De har inte specifikt bett mig om att i detalj göra någonting. ”Idag ska du berömma den, idag ska du skälla ut dem”.

Så fungerar det inte. Det är konstigt att du ens tror det. Jag har deras förtroende och det är inte konstigare än så.
Citera
2023-09-08, 20:21
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Du förstår att man faktiskt kan stötta ett barn genom att skälla på dem när de gör fel?
De har inte specifikt bett mig om att i detalj göra någonting. ”Idag ska du berömma den, idag ska du skälla ut dem”.

Så fungerar det inte. Det är konstigt att du ens tror det. Jag har deras förtroende och det är inte konstigare än så.

Okej så de vill att du ska uppfostra deras barn är bara något du har fantiserat ihop alltså?
När de vill att du ska hjälpa dom så tror jag snarare de tänker på att du ska diska och städa lite åt dom, kanske skjutsa barnen till något.
Citera
2023-09-08, 20:28
  #75
Avstängd
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Därför att om de verkligen har ADHD, så rår de inte för sitt beteende, naturligtvis. Om de däremot fakear för att få fördelar och styra hemmet, är det en annan sak.

Får man mycket negativ kritik och misslyckas ofta, får man trotssyndrom lätt. Då upptäcker man att man faktiskt har makt. Innan är man maktlös och ledsen. Men nu inser man att man kan vara för jävlig och styra så att det går åt helvete. Det känns bättre än att vara maktlös, så man väljer det.

Dvs det börjar med ADHD, och miljön skapar trotssyndromet.
Citera
2023-09-08, 20:30
  #76
Avstängd
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det är väldigt typiskt knarkare att försöka rädda andra när de själva fått ordning på sitt liv.
Jag ger dig ett råd, lägg dig inte i. Dina föräldrar är garanterat lyckligare om du lägger energi på att hålla dig själv i bra skick. Det är det enda du är skyldig dom. Och du kan ge dom umgänge, du kan avlasta dom genom att göra saker för dom. Men lägg dig inte i uppfostran av dina bröder.

Ja herregud. De går under mottot jag kunde, alla kan!
Citera
2023-09-08, 20:36
  #77
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Okej så de vill att du ska uppfostra deras barn är bara något du har fantiserat ihop alltså?
När de vill att du ska hjälpa dom så tror jag snarare de tänker på att du ska diska och städa lite åt dom, kanske skjutsa barnen till något.

Men vad håller du på med? Jag märker att du har svårt att acceptera att det är så här det kan ligga till i en del familjer, men du förstår inte allvaret här. Kanske har du inte en lika god relation till din far som jag har till min?

Vi kan ge varandra råd och stöttning även kring uppfostran. Men det här behöver jag inte förklara mer för dig.

Tror du jag suttit och skrivit ihop en tråd där jag önskar råd och hjälp, för att sedan ljuga om hur den situationen egentligen ser ut? Till vilken nytta då? Jag utgår ifrån att du trollar.
Citera
2023-09-08, 20:39
  #78
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja herregud. De går under mottot jag kunde, alla kan!

Vill mod rensa dessa offtopic inlägg så att vi kan hålla oss till ämnet.
Citera
2023-09-08, 20:40
  #79
Avstängd
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Vill mod rensa dessa offtopic inlägg så att vi kan hålla oss till ämnet.

Det finns en anmälningsknapp.
Citera
2023-09-08, 20:44
  #80
Avstängd
zombie-nations avatar
Tror TS ljuger. Han skulle först dit utan föräldrarnas lov. Sedan hette det att de ringt honom.

Sedan får man inte veta vad det är för utbrott. Om det är rena aggressioner, att de går lös på huset 4h om dagen (tror inte detta är sant), om det är ett meltdown eller en panikattack. Det är hyfsat avgörande för hur man hjälper.
Citera
2023-09-08, 20:48
  #81
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Just hemkommen. Han gick inte till skolan idag heller, utan satt och spelade när jag kom.

Men vi hade ett mycket bra samtal.
Om läget de är i, som de har satt föräldrarna i, om att känna sig som ett värdelöst misslyckande och självhat.

Inga utbrott, initialt en tuff ton för att inbegripa allvaret. Men fick ett bättre snack än vad jag trodde det skulle bli. Nu löser detta nog inga problem alls i det långa loppet. Men vi bestämde att vi skulle prata mer framöver, och att jag skulle prata med föräldrarna idag om det han tyckte var okej för mig att berätta.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tror TS ljuger. Han skulle först dit utan föräldrarnas lov. Sedan hette det att de ringt honom.

Sedan får man inte veta vad det är för utbrott. Om det är rena aggressioner, att de går lös på huset 4h om dagen (tror inte detta är sant), om det är ett meltdown eller en panikattack. Det är hyfsat avgörande för hur man hjälper.

Översta inlägget skrev jag ca 08:30 imorse. Bläddra bakåt i tråden. Var ju till och med dig jag citerade då..

Det heter att föräldrarna ringt nu därför att de, precis som jag sa häromdagen uppdaterar mig kring hur veckan gått för dem. Om hur de mått, vart i skolan osv..

Edit: Länk till det inlägget kommer här. Skriv inget mer om du inte tänker tillföra något utan kommer med tramsiga påståenden om lögner hit och dit. Här ser du i alla fall att det du påstår att jag inte åkt dit utan pratade i telefon istället är fel.
https://www.flashback.org/sp85664231
__________________
Senast redigerad av FujitsuNakajima 2023-09-08 kl. 20:50.
Citera
2024-04-28, 21:28
  #82
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalkerdelux
Hur mycket du än vill hjälpa så kommer det inte hålla i längden om inte föräldrarna själv får hjälp.

Det enda som skulle hjälpa dom är att sätta
gränser och vara konsekventa, och att föräldrarna står på sig .

Dom behöver gränser och konsekvenser. Från föräldrarna!

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
I din gamla inlägg ser man att du är en knarkare, så du kanske inte är rätt person att styra upp saker för folk? Särskilt inte barn. Chilla och sköt ditt eget liv.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Är man lugn och sansad, men ändå bestämd och är tydlig med att de går över gränsen och samtidigt beredd att lyssna så är det alldeles utmärkt att en äldre närstående "lägger sig i".
Barn har ofta lättare att lyssna på vuxna som de respekterar men inte är föräldrar när det börjar spåra ur.
Jag tycker det är ett jättebra initiativ av dig och fint att du tar på dig det ansvaret med dina bröder.

Jag kan uppdatera er om framgångar och misslyckanden.

Yngsta grabben går nu regelbundet i skolan och har gjort det i ett par månader.
Hans kontrollbehov är dock riktigt illa. Mamman får inte vara så att han inte kan se henne. Har hon ett ärende då i trädgården så letar han upp henne, tjatar in henne och låter henne inte vara utom synhåll. Hon vågar inte göra annat.

Vad gör man åt barn med så här onaturligt kontrollbehov? Han är väl en 11 nu, storebrorsan 13. Kan ta fel på något år.

Den andra, äldre gav upp skolan helt. Han bryter ihop när han lämnas och klarar inte av att få in till skolan. Föräldrarna har inte hjärta att tvinga in honom. Det är en svår situation där…
Citera
2024-04-28, 21:36
  #83
Medlem
Det hjälper aldrig att slå någon, bättre att förklara vad som sker om olika situationer händer, så förstår personen det större perspektivet.

Hjälper oftast emot barn också då dom blir väldigt lätt instängda i sin box, så ge dom ett större perspektiv och vad som händer om det fortsätter som det gör.

Även hur man annars kan ändra och vilka slutsatser som det kan bli istället.

Våld föder våld, så att du slår gör att han kanske inte slår tillbaka men han slår någon annan.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback