Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-15, 13:55
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Om du kan se mögelsporer med blotta ögat har det gått för långt i varje fall.. Men om du vill börja leta så kika efter svarta/gråa/mörka fläckar, t.ex i badrummet. Brukar även komma en ganska speciell doft, och den lär man garanterat inte missa då jag iaf inte vet något annat som luktar som mögel.

Och att tejpa igen ventilationen är nog det sämsta du kan göra, framförallt om du är orolig för mögel.
Din ventilation i badrummet är gjord för att dra UT luften ur din lgh. Beroende på om du har t.ex tilluftsventilation eller om du enbart har tilluftsventiler runt fönster så ska luften komma in där.
Har du fönstret i badrummet på glänt? För luften kan ju inte komma in ovanför ett fönster, ta ett varv runt i lägenheten och sen åka ut genom samma fönster som du då har på glänt. Luften måste ju gå från rum till rum och när du tejpar för ventilation så slutat ju luften röra på sig


Så här är det:

Ventiler ovanför fönster - väldigt gamla och skitiga (går inte att demontera pga dåliga skruvar) https://www.bygghemma.se/reportage-o...fonsterventil/

En ventilationskanal på badrummet som går rätt ut genom ytterväggen.
Man kan se rakt ut om man kikar in mellan gallret.
Ingen fläkt som drar ut luft.
Om det blåser mycket så blåser det rätt in i badrummet.
Om man duschar så går fukten ut där.
Den har jag tejpat. Nu öppnar jag båda fönsterna efter dusch istället. Och låter badrumsdörren stå öppen om ingen är på dass.

Köksfläkt som används vid matlagning.


Jag bor i en gammal villa från 1925 som har delats upp i två lägenheter. Han som äger huset bor 80 mil bort och ger fullständigt fan i allt som heter underhåll och renovering.
Fönsterna (med ventiler) är från 1986 tex…


Skulle det funka om jag har två fönster på glänt? Ett på varje sida av lägenheten?

Så har jag det alltid när jag är hemma, men brukar stänga ett när jag går till jobbet.
Citera
2023-09-15, 17:45
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Kan du rekomendera en?

Det är en sensor på min Philips luftrenare, som använder infrarött för att mäta luftkvaliteten.
Philips kallar sin teknik för ”Aera Sense”.

Den ska mäta IAI och PM2,5 men jag är lite osäker på om den känner av vanligt damm och mögelsporer..

Tänker du på TVOC-mätare eller finns det rena partikelmätare som bara är till damm?

https://www.fluke.com/en-us/product/...ting/fluke-985

Men jag tvivlar på att du någonsin kommer mäta nivåer som är farliga i ditt hem.
Citera
2023-09-17, 22:38
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maoslilla
https://www.fluke.com/en-us/product/...ting/fluke-985

Men jag tvivlar på att du någonsin kommer mäta nivåer som är farliga i ditt hem.


Har jag missförstått något eller kostar den saken 68 000kr?
Citera
2023-09-17, 22:57
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du behöver inte vara rädd för asbest så länge du inte är där och förstör.

Har du funderat på varför det finns ventilation? När du andas, svettas, rör dig, nyser, spolar i toaletten, diskar och mycket annat så kommer det ut fukt i luften. Om inte den ventileras ut så kommer den fastna på olika ytor som sen blir fuktskadade och i det långa loppet skapar mögel.

Här kan du läsa om detta.
https://www.boverket.se/sv/byggande/...on-i-bostader/

Det räcker inte att du ventilerar en gång om dagen.

Här kan du läsa mer om hur din lägenhet och du skadas utan ventilation.
https://www.anti-fukt.se/vilka-ar-ef...ation-i-huset/


Hej

Nu har jag läst dina länkar.

Det står bla att man ska lufta ut ordentligt.👍


I första länken står det bla:

De flesta flerbostadshus och småhus har något av följande ventilationssystem:

Mekaniskt till- och frånluftssystem med värmeåtervinning, så kallat FTX-system

Mekaniskt frånluftssystem med värmeåtervinning, så kallat F-system, exempelvis med frånluftsvärmepump, FVP

Självdragsventilation som inte är fläktdriven, främst i äldre småhus och i flerbostadshus byggda före 1976.


Huset som jag bor i har ”självdragsventilation”.

Så vad är skillnaden på att ha ventilationskanalen öppen på badrummet eller badrumsfönstret på glänt?

Är det något speciellt som gör att ett hål i väggen (ventilationskanalen) är bättre på att suga ut gammal fuktig luft?

Den är ju inte motordriven.
Citera
2023-09-17, 23:09
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Om du kan se mögelsporer med blotta ögat har det gått för långt i varje fall.. Men om du vill börja leta så kika efter svarta/gråa/mörka fläckar, t.ex i badrummet. Brukar även komma en ganska speciell doft, och den lär man garanterat inte missa då jag iaf inte vet något annat som luktar som mögel.

Och att tejpa igen ventilationen är nog det sämsta du kan göra, framförallt om du är orolig för mögel.
Din ventilation i badrummet är gjord för att dra UT luften ur din lgh. Beroende på om du har t.ex tilluftsventilation eller om du enbart har tilluftsventiler runt fönster så ska luften komma in där.
Har du fönstret i badrummet på glänt? För luften kan ju inte komma in ovanför ett fönster, ta ett varv runt i lägenheten och sen åka ut genom samma fönster som du då har på glänt. Luften måste ju gå från rum till rum och när du tejpar för ventilation så slutat ju luften röra på sig



Tror du den här är bra?

https://mögel-test.se/product/elektr...d-tvoc-matare/


Om jag låter badrumsfönstret stå lite på glänt hela tiden har det samma effekt som kanalen som är tejpad?
Citera
2023-09-19, 17:43
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Har jag missförstått något eller kostar den saken 68 000kr?

Nja men den är dyr, men du är ju orolig för hälsan? Ring Fluke så kanske de har någon som hyr ut den.

Men som sagt jag tror inte nivåerna i ditt hem kommer anses som farliga.
Citera
2023-09-28, 17:23
  #103
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
...Hjälpte det patienterna att vara ute på landet omgiven av frisk luft eller trodde man bara det?

Det hjälpte att vara på landet; med frisk luft, färre smittbärare och bättre hygien.
Frisk luft är alltid bra. Landet är alltid bättre än stan. Färre av oss är alltid bättre än fler.

Tror att Agnes Wolds blog med Crister Lundberg kan vara av intresse för dig.
Citera
2023-09-28, 17:33
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det hjälpte att vara på landet; med frisk luft, färre smittbärare och bättre hygien.
Frisk luft är alltid bra. Landet är alltid bättre än stan. Färre av oss är alltid bättre än fler.

Tror att Agnes Wolds blog med Crister Lundberg kan vara av intresse för dig.

Tack för svaret.😊

Jag älskar landet, så fort barnen flugit ut så flyttar jag från staden.
Vill till Koster.🫡
Citera
2023-10-02, 20:08
  #105
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hej

Nu har jag läst dina länkar.

Det står bla att man ska lufta ut ordentligt.👍


I första länken står det bla:

De flesta flerbostadshus och småhus har något av följande ventilationssystem:

Mekaniskt till- och frånluftssystem med värmeåtervinning, så kallat FTX-system

Mekaniskt frånluftssystem med värmeåtervinning, så kallat F-system, exempelvis med frånluftsvärmepump, FVP

Självdragsventilation som inte är fläktdriven, främst i äldre småhus och i flerbostadshus byggda före 1976.


Huset som jag bor i har ”självdragsventilation”.

Så vad är skillnaden på att ha ventilationskanalen öppen på badrummet eller badrumsfönstret på glänt?

Är det något speciellt som gör att ett hål i väggen (ventilationskanalen) är bättre på att suga ut gammal fuktig luft?

Den är ju inte motordriven.
Ett fönster är ju oftast inte placerat optimalt i ett badrum. Frånluftsdonet ska placeras antingen i tak eller högt upp på väggen, så långt från dörren som det går.
Så du gör helt fel att tejpa igen denna lucka i badrummet, det gör att självdragsventilationen inte kan fungera som den ska och gå från rum till rum och dra ur dålig luft.

https://www.energybuilding.se/sjalvdragsventilation/
__________________
Senast redigerad av rubin22 2023-10-02 kl. 20:11.
Citera
2023-10-04, 16:32
  #106
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hej!

Vi måste snacka om damm, det förstör mitt liv.
Jag har fått det på hjärnan. (Inte bokstavligt talat…)

Hur mycket damm har ni i luften hemma?

Sådant som man ser bäst i solljus eller i lyset av en spotlight.

Jag förstår att det kommer från kläder, gardiner, soffor och andra textiler men varför hänger det alltid damm i luften?

Jag gjorde en test igår.
Jag hade varit ute i 2 tim och när jag kom hem så var det mörkt.
Jag tog en ficklampa (300 lumen) och lyste runt lite i lägenheten.
Det tog inte lång tid innan jag såg damm som dansade runt i luften i skenet från ficklampan.
Fönsterna var stängda och luftrenaren var avstängd så det var inget i lägenheten som ”rörde om” och yrde upp damm.

Mina frågor till er:

Hur mycket damm har ni i luften hemma?

Ser ni alltid damm i luften när solen ligger på?

Hur mycket damm tacklar lungorna?
Jag och mina barn går ju runt och andas i lägenheten stora delar av dagen.

Ingen av oss har dock några symptom som tur är.

(Jag har också tagit dammprover och det är inte asbest)

Är det vanligt att det alltid är damm i luften inne i en bostad? Sådant damm som man bäst ser i solljus..

Dammet i eller utanför solljus är inte ditt problem, det är ditt psyke som är problemet
Citera
2023-10-07, 20:13
  #107
Avstängd
Oroa dig inte. Man har flimmerhår i nedre luftvägarna som transporterar upp den typen av synligt damm (mukociliära transportsystemet). Det är mer respirabelt damm man ska oroa sig över. Asbest, kvartsdamm osv (små och vassa dammpartiklar).
__________________
Senast redigerad av Roxic 2023-10-07 kl. 20:16.
Citera
2023-10-08, 09:19
  #108
Moderator
Tystnads avatar
0.01 Rubrik förtydligad att det gäller damm i hemmet och inte någon "vatten damm" som visar tror//Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback