Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-18, 14:17
  #1
Medlem
Blaajj2.0s avatar
Köpte nyligen en Macbook Air och skulle vilja använda mellanslag x2 istället för punkt. Det står att jag har klickat i "boxen" under inställningar men det fungerar inte.

Någon som vet hur man löser detta?

PS: Bonus är att direkt kunna få stor bokstav efter punkt också så man slipper "shift", om någon kan
Citera
2023-09-18, 18:19
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Har aldrig hört talas om den, provade på min Mac och hittar inget!
Citera
2023-09-28, 14:58
  #3
Medlem
Det var länge sedan jag använde en sådan funktion, hade rent av glömt bort den.

Är det macen i allmänhet eller i t.ex. Microsoft Office som du vill ha de här funktionerna? I Word kan du i alla fall få stor bokstav i i början på varje mening. Gå in under Alternativ och välj under Autokorrigering. Jag får punkt med dubbelt mellanslag och stor bokstav i nästa mening i Worddokument.

Det finns faktiskt en övergripande funktion i Mac också. I Systeminställningar, välj Tangentbord och sedan Text. Men jag tror att det är så att Macens inställningar inte fungerar riktigt som det är tänkt i alla program. Dubbelt mellanslag ger i alla fall punkt här på Flashback, men däremot fungerar inte Inled med stor bokstav.

Jag har provat både på min MacMini och MacBook Air M1, båda med OS Monterey.

Har du provat något så enkelt som att starta om datorn när du har gjort de inställningar du vill ha?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback