Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-28, 07:32
  #1549
Medlem
Raytheons avatar
Tufft läge i USA att behöva binda på över 7% i 30 år.

Citat:
High mortgage rates hang around reaching 7.17%

https://finance.yahoo.com/news/high-...164439632.html
__________________
Senast redigerad av Raytheon 2024-04-28 kl. 08:09.
Citera
2024-05-01, 12:57
  #1550
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Tufft läge i USA att behöva binda på över 7% i 30 år.



https://finance.yahoo.com/news/high-...164439632.html

Det fungerar inte riktigt på samma sätt i Sverige som i USA. Där har man alltid möjlighet att refinansiera sitt lån om räntorna sjunker.

Om marknadsräntorna för ett 30-årslån skulle sjunka till 2% igen så kan den med 25 år kvar att betala 300t till 7% göra om sitt lån mot en mindre summa, ca 2-3% av det kvarvarande lånet om man inte var en komplett idiot när man ingick lånet.

Dvs till priset av 6t-9t så får de ändrat sitt lån från 7% till 2% för de resterande 25 åren.
Citera
2024-05-01, 13:02
  #1551
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det kan ju låta alarmerande men frågan är väl hur väl de utfrågade stämmer överens med den norma låntagaren.
De utfrågade är alltså SBABs kunder som har en belåningsgrad över 50%.
Alltså inte de med bäst ekonomi som vänder sig till andra kreditgivare, har du en bra ekonomi får du bättre ränteerbjudanden från andra institut.
Dessutom har en ganska stor del av bolånetagarna som ägt sina bostäder i ett antal år en belåningsgrad under 50%.
Så vad säger detta igentligen jo att de med lite sämre ekonomi och har köpt sina bostäder senaste åren kan bli tvingade att sälja om bolåneräntan stiger över 7%.
Men inget hur stor del av den totala marknaden kommer att beröras.

Jag är även tveksam till att dom flesta tillfrågade vet vad 7% ränta motsvarar i pengar så jag skulle inte lita alltför mycket på den där undersökningen.
Medelsvensson kan inte räkna procent
Citera
2024-05-02, 11:46
  #1552
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag är även tveksam till att dom flesta tillfrågade vet vad 7% ränta motsvarar i pengar så jag skulle inte lita alltför mycket på den där undersökningen.
Medelsvensson kan inte räkna procent

Nä men de fick inte heller några bolåneräntor på 7% så det löste sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback