Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-10-09, 10:04
  #25
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiltonlillton
Omega ska väl inte dra sig alls?

0 till +5s per dygn

Bara gå fortare...
Alla automatur drar sig.
Citera
2023-10-24, 21:34
  #26
Medlem
Vad röker du om dagarna?

Drar din Omega sig är det ett garantiärende om den är ny nog.

Annars får du betala för service

https://wristadvisor.com/calibre-ome...ometer-review/
Citera
2023-10-26, 15:44
  #27
Medlem
carlss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Alla automatur drar sig.


Dom märker ord och menar "drar sig" = går saktare, inte fortare. IWC t.ex. går alltid fortare om det inte är något fel.
Citera
2023-10-26, 15:56
  #28
Medlem
SEIKO Kinetic, urverk 5M62

Ställer om den vid vinter/sommartid.

Sedan 26 mars har den nu dragit sig +18 sekunder ( +0,08 sekunder/dag )
Om man skulle justera kristallen så kanske man kunde minska driften ner mot noll.

Sitter på armen 24 timmar om dygnet.

Den bästa klocka jag haft, klarade sig mer än tio år innan det uppladdningsbara batteriet behövde bytas.
Citera
2023-10-26, 19:55
  #29
Medlem
ZexeLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det är lite lustigt att de billiga klockorna är de som går exakt medan klockor för en halv miljon kan gå en halv minut fel i månaden. Charmigt att sistnämnda riktiga klockor har mekanik, och då skall man inte klaga på den saken. Fast vad är egentligen rimligt, normalt, eller på fel sida om okej? Hur exakt går din klocka? Och är du nöjd med det.

1. Hur många sekunder fel per månad går den
2. Vad är den för typ av klocka (mekanisk, automatisk, quartz)
3. Hur används den (tex om mest stilla, kraftiga rörelser, eller mycket magnetfält)

Lite för bred frågeställning kanske… det är inte speciellt märkligt att quartz eller andra elektroniska dito går mer exakt än en mekanisk, oavsett hur dyr den är. Det handlar om två olika tekniker och där klockorna mer eller mindre fyller olika syften. Låter kanske knäppt, då det principiella syftet för en klocka är att mäta tid. Många mekaniska klockor köps och bärs inte i huvudsyfte att få så exakt tidmätning som möjligt, utan av orsaker som status, intresse, historisk signifikans osv.

Vad som är ”ok” beror på vilken gångavvikelse ett givet verk har per sin specifikation. Är det en ny finare Schweizisk mekanisk klocka, Tysk eller Japansk så är allt ifrån +/- 2-3s/d till uppemot 10-20s/d. Sen går klockor olika beroende på vilken vinkel dom befinner sig i, så en klocka kan gå bättre än sin spec. Är det en vintage? Ja, då får vi mäta på ett helt annat sätt. Osv. Osv.

Quartz (batteri) går ofta såpass exakt att även de billigaste verken håller sig inom några sekunders marginal per månad.

Detta blev kanske en flummigt inlägg som inte gav ngt. Sorry isåfall.

PS. Mekaniskt och Automatiskt verk är samma sak, dvs. ett automatiskt verk är ett mekaniskt verk med automatisk uppdragning. Den andra varianten av mekaniska verk kallas manuella. Så det blir ”mekaniskt eller quartz”. Att undra över exaktheten hos smartklockor är meningslöst då de uppdateras automatiskt via internet som i sin tur får input från atomtid. Så dom går så exakt man kan mäta i princip. DS.
Citera
2023-11-01, 19:24
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carls
Dom märker ord och menar "drar sig" = går saktare, inte fortare. IWC t.ex. går alltid fortare om det inte är något fel.

Ehrm..

Nu är jag osäker på om du missförstod mig.

Vad jag sa var:
Omega går alltid fortare.. om ingenting är fel..

Och "drar sig" betyder "går saktare", inget annat.

Alltså drar sig inte en Omega..
Citera
2023-11-03, 14:19
  #31
Medlem
ZexeLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiltonlillton
Ehrm..

Nu är jag osäker på om du missförstod mig.

Vad jag sa var:
Omega går alltid fortare.. om ingenting är fel..

Och "drar sig" betyder "går saktare", inget annat.

Alltså drar sig inte en Omega..

Du hänvisar till nya METAS-verk nu eller?
Citera
2023-11-06, 15:11
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
0-4 är acceptabelt vill jag minnas. Omegan är helt nyservad och Hamilton är knappt året gammal, men ja, det är dags att Rollen får lite kärlek.


Om du servar Rolexen så garanterar dom +-2 sek/dag.
Citera
2023-11-06, 23:22
  #33
Avstängd
Grand Seiko SBGA413 (Shunbun) - +0,5 sekunder per dag så +15 sek per månad? Officiellt säger GS +/- 1 sek per dag.

Spring Drive. Har den på mig på jobbet (kontor), hemma och när jag drar och handlar.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback