Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-06, 00:03
  #1
Medlem
Jag förstår att de flesta bara vill från A-B, men i dagens hållbarhetssamhälle borde ju slowboating vara mer populärt. Eller är jag helt djvla unik som gillar ljudet av en gammal tändkulemotor (jag förstår utmaningarna med att starta/hålla efter den)?
Citera
2023-10-06, 00:23
  #2
Avstängd
HoraTheExplorers avatar
Det finns många som gillar ljudet men du måste gå och lägga dig!
Citera
2023-10-07, 10:16
  #3
Medlem
blivit många timmar framför youtube och lyssna på tändkula.tanten tycker att jag helt dum i huvudet.

Motorns dag i småland/målilla varje augusti rek lyssna kolla tändkulemotorer
Citera
2023-10-08, 15:17
  #4
Medlem
kabeldragarns avatar
Tändkulemotorer har ett riktigt mysigt ljud, borde fungera ypperligt som ASMR eller whitnoise.
Citera
2023-11-03, 23:08
  #5
Medlem
Älskar ljudet från tändkulemotorer. Ju större desto bättre.
Det finns en man vid namn Jörgen Karlsson som har en fin tändkuledäckare, kolla in hans att Instagram där han skriver mycket om båten.
Citera
2023-11-27, 17:06
  #6
Medlem
Baisers avatar
Älskade min gamla monark snipa 650 från 1981.
Problemet är att man kan köpa en sån för ett överkomligt pris (10'000-50'000) , men sen visar det dig att motorn överhetar för rören börjat rosta och man kan viserligen tömma motorn på olja och försöka fixa till den, men risken är stor att problemet kommer tillbaka och då återstår bara att köpa en ny motor dvs (150,000+) för en ny volvo penta.

Man får en ganska schysst ny båt till samma pris.
Citera
2023-11-27, 18:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Älskade min gamla monark snipa 650 från 1981.
Problemet är att man kan köpa en sån för ett överkomligt pris (10'000-50'000) , men sen visar det dig att motorn överhetar för rören börjat rosta och man kan viserligen tömma motorn på olja och försöka fixa till den, men risken är stor att problemet kommer tillbaka och då återstår bara att köpa en ny motor dvs (150,000+) för en ny volvo penta.

Man får en ganska schysst ny båt till samma pris.

Hade denna Monarksnipa en tändkulemotor?
Citera
2023-11-27, 18:16
  #8
Medlem
Kanske tändkulemotorns dag i Lysekil kan vara något?
Nästa års event verkar inte ha bestämts när det skall gå av stapeln men troligtvis i Augusti.
Något år kunde man köpa en CD med tändkuledunk.
Något år fanns det även en skiva med en tändkulebåt i Stereoljud som hördes passera från vänster högtalare till den högra på någon halvtimme. Allt med lite måsskrik och annat oljud som hör västkusten till.

https://llaurin.se/tandkulemotorns_dag.htm
Citera
2023-11-27, 20:35
  #9
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Hade denna Monarksnipa en tändkulemotor?

Vet ej brnämngen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback