Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-06, 21:43
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orciny
Kanske borde tråden heta Stefan Lanka och kritiken mot virologin, men eftersom kvinnan i rubriken inte bara gjort mer än många andra för att popularisera Lankas resultat utan också dragit ut konsekvenserna av dessa och applicerat dem på den västerländska medicinhistorien förtjänar hon ett eget omnämnande.

Trådens utgångspunkt är dessa två filmer av hög kvalitet:

Om Stefan Lankas refusering av virologin: https://rumble.com/v1yjw74-the-final...ak-6-1-21.html

Sanningen om smittkoppor: https://odysee.com/@katie.su:7/thetruthaboutsmallpox:9

Den första filmen begränsar sig till Stefan Lankas vederläggning av virologin medan den andra går längre genom att den, på ett vis som nästan hade gjort Focault avundsjuk, dekonstruerar inte bara virologin utan hela den moderna västerländska medicinen och härleder den tillbaka till kyrkans maktutövning.

Detta tillvägagångssätt tror jag är helt rätt. Många är vi som insett att den så kallade "ateismen" bara är en chimär och att vi idag har att göra med samma kristendom som tidigare (vad är klimatdomedagen om inte en materialisering av Jesu Återkomst). Även om vi, som Nietzsche konstaterade, har offrat Gud, så är det samma övergripande diskurs vi har att förhålla oss till. Att kristendomen fortfarande dominerar — om än numera i "Guds skugga" (eftersom Gud är död eller offrad) — är något som konstaterats av filosofer som Emil Cioran och Alain de Benoist.

Vad tror ni, träffar hon rätt i sin dekonstruktion av den västerländska medicinen? Om någonsin, när (och under vilka villkor) tror ni Lankas vederläggning av virologin kan få genomslag?

Menar du kvinnan Екатерина Сугак?
Citera
2023-10-06, 21:50
  #14
Medlem
Orcinys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Menar du kvinnan Екатерина Сугак?

Ja det verkar vara densamma. Hur så?
Citera
2023-10-06, 23:01
  #15
Medlem
Orcinys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Menar du kvinnan Екатерина Сугак?

Citat:
Ursprungligen postat av Orciny
Ja det verkar vara densamma. Hur så?

Inget svar... Vad menade du och vad var ditt syfte med kommentaren? Är du ens intresserad av vetenskap?
Citera
2023-10-07, 01:54
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orciny
Inget svar... Vad menade du och vad var ditt syfte med kommentaren? Är du ens intresserad av vetenskap?
Ursäkta, men jag bor inte på flashback.

Det finns flera Kateria Sugak's. Kanske därför jag frågade.
Citera
2023-10-07, 04:00
  #17
Medlem
Orcinys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Ursäkta, men jag bor inte på flashback.

Det finns flera Kateria Sugak's. Kanske därför jag frågade.

Ursäkta min fråga, men den kom sig endast av att din ursprungliga fråga var snudd på en "regimfråga". Ja hon råkar vara ryska och inneha ett ryskt namn. Enligt regimlogiken är hon därmed diskrediterad.
Citera
2023-10-07, 04:46
  #18
Medlem
Orcinys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orciny
Ändå existerar alla dessa undantag du nämner.

Jag har noterat att det även verkar finnas undantag när det kommer till bakterier, till exempel streptokocker vilka kan observeras i halsen både hos sjuka och friska personer. Tur att man har immunförsvaret och antikroppar som räddande stödhypoteser (i annat fall hade ju denna observation varit förödande för hela teorin). En annan sak jag hakat upp mig vid är "metabolism", detta begrepp förklarar varför smala personer som äter mycket inte blir feta och varför feta personer som äter lite förblir feta, så bekvämt att det är "genetiskt" och biologiskt och inte kollektivt eller socialt konstruerat.

Samtidigt existerar det inom dagens biologi observationer som till sin natur är kollektiva men som, på grund av det dominerande paradigmet, aldrig fått någon rättmätig förklaring. Ta till exempel fenomenet när en segrande hanne i en flock med gibbonapor också han utvecklar en silverman efter att han besegrat den dominerande alfahannen. Medan detta är ett belagt fenomen står det egentligen helt i strid med det dominerande paradigmet vars utgångspunkt hela tiden är cellen (tillsammans med någon evolutionär förklaring som de mest skrupelfria forskarna dragit fram ur hatten, evolutionspsykologin är ett nytt fält som aldrig borde ha tillkommit och som med fördel kan skrotas i sin helhet).

Ett annat fenomen är detta med att kvinnor anpassar sin menscykel till den dominerande kvinnan i den sociala gemenskapen. Detta har man på krystat vis försökt hänföra till ett resultat av lukter, eller "feromoner". Hade det funnits en acceptans för psykologiska eller spirituella förklaringar hade vi kanske haft en bättre förståelse för detta fenomen, men nej, nu måste vi ha en mekanistisk förklaring med utgångspunkt i cellen och då blir subtila dofter i form av feromoner den "minst orimliga" förklaringen.

Angående detta med övervikt erinrar jag mig en tråd i antropologiforumet här på Flashback som tog upp fenomenet med pinnsmala somaliska män och deras smällfeta kvinnor. I dagens Sverige verkar det omvända gälla, här finns (oftare) pinnsmala kvinnor och överviktiga män. Jag skulle gissa att detta har med feminism och "sexuell frigörelse" att göra, men i vart fall finns ingen vetenskap och ingen etablerad teori som kan ge en adekvat förklaring åt fenomenet (eller förfallet om man så vill).

Slutligen, hur rimlig är neurovetenskapens och biologins förståelse av drömmar? Inte ens Freuds eller Ljungs, förvisso krystade men ändå i någon mån spirituella, förklaringar är längre gångbara utan det senaste inom neurovetenskapen är att beröva drömmarna på all mening och spirituell laddning genom hypotesen att det helt enkelt handlar om en slags tankeövning där hjärnan "testar olika hypoteser" för att kunna undvika dem i vaket tillstånd (tydligen ska något resonemang i Karl Poppers skrifter ha sått fröet till hypotesen).
__________________
Senast redigerad av Orciny 2023-10-07 kl. 05:16.
Citera
2023-10-07, 13:54
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orciny
Ursäkta min fråga, men den kom sig endast av att din ursprungliga fråga var snudd på en "regimfråga". Ja hon råkar vara ryska och inneha ett ryskt namn. Enligt regimlogiken är hon därmed diskrediterad.
Ah okej. Finns flera olika språk som har kyrilliska bokstäver.
Citera
2023-10-08, 11:57
  #20
Medlem
Orcinys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Okej, tack för svar.
Alltså.. Hur kan ett experiment bevisa det orimliga i virologi? Jag menar, jag har själv sett virus. Jag har sett bakteriofager lysera och släppa ut viruspartiklar som sen infekterar nya celler. Vad var det jag såg? Det jag undrar är, vad är Lankas förklaring till att virus inte existerar? Vad är hans förklaring till de biologiska enheter vi kallar för virus? För deras existens är bortom allt rimligt tvivel.

Angående den andra videon är tesen att epidemier uppstår när flera olika diagnoser slås ihop till en stor diagnos (som olika luftvägssjukdomar->Covid) och att de avslutas när en övergripande diagnos delas upp i flera mindre och mer specifika diagnoser (smittkoppor->mässling, vattkoppor, apkoppor osv.).

En ganska intressant tes som sätter fingret på vad covid-19 egentligen är för något. Utgår vi från den alternativa synen på sjukdomar (näringsbrist, gifter och trauman) är det ofrånkomligt att den ekonomiska nedgång som nu inletts kommer att orsaka många sjukdomstillstånd och "epidemier". Klaus Schwab hade inte fel i uttalandet "We have to prepare for a more angry world" från 2020. Och det är samtidigt detta – omkonfigureringen av världsordningen, ekonomisk nedgång och den accelererande urholkningen av de västerländska kulturerna (med drogmissbruk och annat som följd) – som är covid-19.
__________________
Senast redigerad av Orciny 2023-10-08 kl. 12:00.
Citera
2023-10-09, 01:27
  #21
Medlem
I fall det stämmer att man får samma resultat av friska celler som av smittade så håller jag med om att vi har att göra med rent kvacksalveri. Vore inte första fältet direkt. Alkemi, astrologi, genusvetenskap, mm mm. Listan kan göras väldigt lång.

Är det dags att förlänga den ytterlligare? Försvara er, virologer!
Citera
2023-10-09, 17:47
  #22
Medlem
Orcinys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
I fall det stämmer att man får samma resultat av friska celler som av smittade så håller jag med om att vi har att göra med rent kvacksalveri. Vore inte första fältet direkt. Alkemi, astrologi, genusvetenskap, mm mm. Listan kan göras väldigt lång.

Är det dags att förlänga den ytterlligare? Försvara er, virologer!

Vore det möjligt har de onekligen anledning att försvara sig. Men vill de behålla sin intellektuella integritet är det kanske bättre att göra som Lanka och gå från att kalla sig virolog till att kalla sig "anti-virolog".

Tipsar om en annan video där Kate Sugak intervjuar en kvinna som förgäves arbetat med att begära ut belägg på existensen av virus från myndigheter och officiella organ i olika länder: https://odysee.com/@katie.su:7/theof...esdonotexist:7

Intressant och avslöjande samtal. Överhuvudtaget påminner virologin om gamla tiders häxkonster (ta en liten bit apnjure, några droppar modersmjölk, en gnutta mögelsvamp, lite slem, rör ihop och vänta tre dygn...)

Till skillnad från många andra mer eller mindre fantasifulla påståenden under de senaste åren (som att covid släppts ut från ett bioloabb och dylikt) så är detta en kritik som inte kommer försvinna eller rinna ut i sanden.
Citera
2023-11-09, 22:20
  #23
Medlem
patrixxs avatar
Det här stämmer som jag ser det. Paradigmen i västerländsk medicin saknar vetenskapliga belägg. Virus har aldrig bekräftats och ej heller smitta.
https://northerntracey213875959.word...a-fairy-story/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback