Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-21, 09:48
  #1
Medlem
Hemma på mitt köksbord ligger 12 kuvert adresserade till mig. Endast 2 av dessa har Postnords orange lätt fosforescerande stämpel på framsidan av kuvertet, ett signum som Postnord sagt mig är enda godtagbara beviset på att de stått för postbefodran.

En bekant till mig har gått igenom sin post och den har samma fördelning. Hen har två kuvert från Visma - en med den orange lätt fosforescerande stämpel på framsidan och andra utan denna stämpel.

Jag börjar undra:
  • Är verkligen brist på den orange lätt fosforescerande stämpel på framsidan verkligen ett bevis på att Postnord INTE delat ut brevet eller
  • Håller Postnord på att konkurreras ut helt av de reklamutdelande företagens postbefordran?
Finns det någon som vet?
__________________
Senast redigerad av tingelingting 2023-10-21 kl. 09:50.
Citera
2023-10-21, 10:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Hemma på mitt köksbord ligger 12 kuvert adresserade till mig.
12 brev är väl ungefär vad jag fått de senaste tio åren. Vilka postar till dig? Att Postnord inte vill ha med fysiska brev att göra är väl inte så konstigt. Dock är de tvungna.
Citera
2023-10-21, 10:11
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Hemma på mitt köksbord ligger 12 kuvert adresserade till mig. Endast 2 av dessa har Postnords orange lätt fosforescerande stämpel på framsidan av kuvertet, ett signum som Postnord sagt mig är enda godtagbara beviset på att de stått för postbefodran.

En bekant till mig har gått igenom sin post och den har samma fördelning. Hen har två kuvert från Visma - en med den orange lätt fosforescerande stämpel på framsidan och andra utan denna stämpel.

Jag börjar undra:
  • Är verkligen brist på den orange lätt fosforescerande stämpel på framsidan verkligen ett bevis på att Postnord INTE delat ut brevet eller
  • Håller Postnord på att konkurreras ut helt av de reklamutdelande företagens postbefordran?
Finns det någon som vet?

CityMail finns inte överallt.
CityMail delar bara ut företagspost.

Postnord finns överallt.
Postnord delar ut all sorts post.

Så, nej, CityMail har inte konkurrerat ut Postnord.
Citera
2023-10-21, 10:13
  #4
Medlem
PostNord tog en massa strategiskt dåliga beslut samtidigt som yttre faktorer gick emot dem. Saker de inte kunde styra över var förstås att antalet brev snabbt minskade. I Danmark infördes elektronisk myndighetspost i samband med att PostNord bildades vilket snabbast minskade intäkterna. Men strategier var det stora problemet att PostNord inte anpassade sig efter det som faktiskt efterfrågades. Näthandel gjorde att lösningar för logistik efterfrågades över hela landet. ”Last mile”-lösningar som Budbee behövdes, API:er för att implementera utcheckning vid webbshopparna med logistik behövdes, dagens efter-leverans behövdes, osv osv. Inget av detta erbjöd PostNord. Istället gick DHL, Schenker och en massa last mile-tjänster in och tog marknadsandelar. PostNord försökte med sin kassa tjänst Plex men det var för sent.

Och under hela denna tiden så fick de dessutom konkurrens på vanlig post som redan minskat.

PostNord tenderar att skylla på att de måste leverera i glesbygd men det är knappast där deras usla resultat kommer från. Hade de löst logistik och blivit ett sjävklart val för webhandeln så hade brev i Norrland inte varit ett problem.
Citera
2023-10-21, 10:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Hemma på mitt köksbord ligger 12 kuvert adresserade till mig. Endast 2 av dessa har Postnords orange lätt fosforescerande stämpel på framsidan av kuvertet, ett signum som Postnord sagt mig är enda godtagbara beviset på att de stått för postbefodran.

En bekant till mig har gått igenom sin post och den har samma fördelning. Hen har två kuvert från Visma - en med den orange lätt fosforescerande stämpel på framsidan och andra utan denna stämpel.

Jag börjar undra:
  • Är verkligen brist på den orange lätt fosforescerande stämpel på framsidan verkligen ett bevis på att Postnord INTE delat ut brevet eller
  • Håller Postnord på att konkurreras ut helt av de reklamutdelande företagens postbefordran?
Finns det någon som vet?

Marknaden för brev är inte det som ger pengar längre.
Paket är grejen.
Citera
2023-10-21, 10:33
  #6
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Hemma på mitt köksbord ligger 12 kuvert adresserade till mig. Endast 2 av dessa har Postnords orange lätt fosforescerande stämpel på framsidan av kuvertet, ett signum som Postnord sagt mig är enda godtagbara beviset på att de stått för postbefodran.

En bekant till mig har gått igenom sin post och den har samma fördelning. Hen har två kuvert från Visma - en med den orange lätt fosforescerande stämpel på framsidan och andra utan denna stämpel.

Jag börjar undra:
  • Är verkligen brist på den orange lätt fosforescerande stämpel på framsidan verkligen ett bevis på att Postnord INTE delat ut brevet eller
  • Håller Postnord på att konkurreras ut helt av de reklamutdelande företagens postbefordran?
Finns det någon som vet?
1. Nej, inget 100-procentigt bevis. Den orangefärgade koden är ett bevis på att brevet gått genom Postnords sorteringsmaskiner men det finns en del brev som av olika anledningar inte går genom maskinerna, t.ex om avsändaren redan sorterat breven på postort i lådor som sen skickats direkt till postorten.

2. Postnord har fortfarande ett stort övertag vad gäller postbefordran, särskilt utanför storstäderna. I flera delar av landet har de ingen konkurrens alls men det är till största delen i lands- och glesbygd.
Citera
2023-10-21, 10:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
1. Nej, inget 100-procentigt bevis. Den orangefärgade koden är ett bevis på att brevet gått genom Postnords sorteringsmaskiner men det finns en del brev som av olika anledningar inte går genom maskinerna, t.ex om avsändaren redan sorterat breven på postort i lådor som sen skickats direkt till postorten.

2. Postnord har fortfarande ett stort övertag vad gäller postbefordran, särskilt utanför storstäderna. I flera delar av landet har de ingen konkurrens alls men det är till största delen i lands- och glesbygd.
Tack, det var som jag misstänkte. All Postnords post har inte stämpeln.
Citera
2023-10-21, 10:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
CityMail finns inte överallt.
CityMail delar bara ut företagspost.

Postnord finns överallt.
Postnord delar ut all sorts post.

Så, nej, CityMail har inte konkurrerat ut Postnord.
Men det är mest företagspost som trillar in i min brevlåda. Jag får max 10 "vanliga" brev per år.
Citera
2023-10-21, 11:17
  #9
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Tack, det var som jag misstänkte. All Postnords post har inte stämpeln.
Nej, inte all post men jag gissar att 95% av alla C5-kuvert gått i sorteringsmaskinerna och fått den orangefärgade koden.

Ser jag till det som hamnar i min postlåda, vad gäller brev, så är det fördelat 40/60 mellan Citymail/Posten. Och vad gäller de större försändelser som varubrev och paket som jag får hem är det till 99% Posten som delar ut.
Citera
2023-10-21, 14:38
  #10
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag har i alla fall hört att CityMail är större än Postnord åtminstone i Stockholm i alla fall. Det är i och för sig märkligt med tanke på att de återkommande verkar balansera på branten till konkurs.
Citera
2023-10-22, 09:36
  #11
Moderator
Tystnads avatar
0.02 Helt fel forum! ej bostad --> Frakt och paketutlämning //Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback