Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-21, 11:44
  #1
Medlem
Obolenskys avatar
Hur ersätter jag text i en hakparentes inklusive själva hakparenteserna med tomma fält i ett Word-dokument (i dokumentet finns 550 parenteser med textinnehåll jag vill radera med så få tidsödande manövrar som möjligt)?
Citera
2023-10-21, 12:56
  #2
Medlem
Jag är inte säker på att jag förstår dig rätt, men det borde väl vara funktionen "Sök och ersätt" som skulle kunna användas?

Alltså Sök hakparentes - innehåll - hakparentes och Ersätt med inget.

Jag har Office för Mac och här finns Sök-funktionen under menyn Redigera. Sök och ersätt är en undermeny till Sök.
Citera
2023-10-21, 13:03
  #3
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Jag är inte säker på att jag förstår dig rätt, men det borde väl vara funktionen "Sök och ersätt" som skulle kunna användas?

Alltså Sök hakparentes - innehåll - hakparentes och Ersätt med inget.

Jag har Office för Mac och här finns Sök-funktionen under menyn Redigera. Sök och ersätt är en undermeny till Sök.

Textinnehållet i parenteserna är skiftande, det är det som är dilemmat, så här, typ [snyftar], [hostar] etc (550 parenteser).

Jag inbillar mig att det kanske finns ett ersättningskommando som gör att alla parenteser med olika innehåll försvinner efter ett knapp-tryck(?).
Citera
2023-10-21, 13:07
  #4
Medlem
Du kan använda dig av regular expression.
Search --> Replace
Sök efter \[*\]
Ersätt med typ inget
Se till att du bockar i Use Wildcard.

Nu kanske då får två mellanslag mellan vissa ord.
Sök då efter två mellanslag och ersätt med ett.
Citera
2023-10-21, 16:22
  #5
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Hur ersätter jag text i en hakparentes inklusive själva hakparenteserna med tomma fält i ett Word-dokument (i dokumentet finns 550 parenteser med textinnehåll jag vill radera med så få tidsödande manövrar som möjligt)?
Enklast att automatisera sådana här grejer är att importera word-dokumentet till Google Docs och skriva ett script.
Men även Word på Mac har Visual Basic så att du kan skriva ett skript.
I sista hand får du sitta och köra "ersätt alla" manuellt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback