Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-25, 01:00
  #1
Medlem
Beställt två paket från Ebay i år varav bägge hanterades av Ebays egna internationella fraktsystem.

Det ena färdades genom USA/EU via Asendia och Early Bird i Sverige med förbetald skatt på tio dagar.

Det andra färdades genom USA med USPS, EU genom DHL och PostNord i Sverige utan förbetald skatt och har suttit fast i tullen i tio dagar för att nu plötsligt returneras till avsändaren utan att varken jag eller han fått besked om att något varit fel förrän jag kontaktade kundtjänst för att fråga varför det dröjer. DHLs spårningsnr gav besked sent på fredagskvällen "Import not possible" och PostNords spårningsnr säger "Stoppat", alternativt "Hanteras". Jag har inte heller sett paketet via moms.postnord.se. Man får jävligt mycket information om vad felet är.

Försökt söka tidigare ämnen och trådar här, och även allmänt googla. Det verkar vara en rätt så unik feltext, så man kan väl inte annat än att känna sig hedrad att behöva vänta på att varan returneras för att sen komma överens med avsändaren att inte använda urbotade leveransföretag eller övertyga varann om att vi drog en nitlott och att det bara var nån grinig postarbetare som ville jävlas.

Är det någon som vet huruvida ett postpaket kan färdas genom tre olika leverantörer, två kontinenter, innan någon märker att det finns ett fel i dokumentationen, alltså i tariffkoderna eller i pro forma-fakturan? Jag skickar nämligen inte särskilt många utomeuropeiska paket.
__________________
Senast redigerad av BefriaGotaland 2023-10-25 kl. 01:06.
Citera
2023-10-25, 03:25
  #2
Avstängd
YolotheistDelusions avatar
De är inte bra. Bedrägeri är vad det är. Dålig karma.
Citera
2023-10-26, 01:13
  #3
Medlem
PostNords kundtjänst återkom med mer information när jag efterfrågade om de kunde hitta felet. Så kudos till dem. Utifrån vad de kunde se från bilder som tas på paketen vid terminaler så hade DHL klistrat över originaldokumentationen med en annan dokumentation, vilket PN/Tullverket förståeligt fann suspekt.

Riktigt illa att DHL Freight då hänvisar tillbaka till PN trots att jag påpekat att det var ett problem från deras sida. Men ska försöka nå DHL Express, eller vad det nu är. Rent sagt för jävligt att få ett kbry från en posttjänst.
__________________
Senast redigerad av BefriaGotaland 2023-10-26 kl. 01:16.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback