Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-31, 18:05
  #1
Medlem
Har sett flera hemsidor har runt 50kr frakt till ombud via postnord, min fråga hur?

Det billigaste jag hittar är 100kr (REK) och 160kr (MYPACK) även om paket är litet och väger knappt 200g via business portalen? (jag är avtalskund)

via skicka direkt (postpaket 1kg) så är det billigaste alternativet 74kr och det jag har använt, men då måste man betala direkt med swish och bokföra kvittot.. istället för businessportal som erbjuder samlad faktura på alla frakter som är sjukt smidigt med både betalning och bokföring!

Har varit i kontakt med postnord med dom svarar aldrig på det, har skrivit till dom nu igen. Kundservicen försöker bara dumförklara en och förklarar bara skillnaden mellan skicka direkt och avtalskund vilket inte är min fråga ens..

Någon med e-handel som kan svara på detta hur man erbjuder billigast frakt till ombud utan att använda sig av "skicka direkt privat"?

Varubrev funkar dunder och är billigt men alla kunder vill inte ha varor hemskickade pga dom ställs utanför dörren hos dom och blir då stöldbenägna
Citera
2023-10-31, 18:15
  #2
Medlem
https://portal.postnord.com/info/ver...rekt-business/
Citera
2023-10-31, 18:17
  #3
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Min gissning: de är stora kunder som har förhandlat fram speciella avtal med Postnord. De betalar en större klumpsumma per år och får skicka paket antingen avgiftsfritt eller för en mindre summa per paket.
Citera
2023-10-31, 18:51
  #4
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kratomstore
Har sett flera hemsidor har runt 50kr frakt till ombud via postnord, min fråga hur?

Det billigaste jag hittar är 100kr (REK) och 160kr (MYPACK) även om paket är litet och väger knappt 200g via business portalen? (jag är avtalskund)

via skicka direkt (postpaket 1kg) så är det billigaste alternativet 74kr och det jag har använt, men då måste man betala direkt med swish och bokföra kvittot.. istället för businessportal som erbjuder samlad faktura på alla frakter som är sjukt smidigt med både betalning och bokföring!

Har varit i kontakt med postnord med dom svarar aldrig på det, har skrivit till dom nu igen. Kundservicen försöker bara dumförklara en och förklarar bara skillnaden mellan skicka direkt och avtalskund vilket inte är min fråga ens..

Någon med e-handel som kan svara på detta hur man erbjuder billigast frakt till ombud utan att använda sig av "skicka direkt privat"?

Varubrev funkar dunder och är billigt men alla kunder vill inte ha varor hemskickade pga dom ställs utanför dörren hos dom och blir då stöldbenägna

Inget svar på din fråga egentligen, men ett tips till dig och andra om man vill skicka små paket som väger mycket.
DHL har fri vikt upp till 20kg, och prissätter efter paketets storlek. Lämnas och hämtas hos ombud (servicepoint) nära dig.
https://www.dhl.com/se-sv/home/vara-...SAAEgKxlfD_BwE
Citera
2023-10-31, 19:06
  #5
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kratomstore
Har sett flera hemsidor har runt 50kr frakt till ombud via postnord, min fråga hur?

Enklaste svaret är att de valt 49kr för det är kundernas "smärtgräns" för frakt. Resterande tas ut genom högre priser på varorna. Säljer man mycket kan man räkna ut en snittfraktkostnad (utöver "fraktpriset") som man kan lägga på varje produkt. Säljer man mindre volymer kanske man måste köra individuell frakt som du nämner som är det dyraste.

Ett annat svar kan vara att högre volym = lägre snittkostnad och att de inte betalar mer än 49kr i snitt per paket även till ombud. När man kommer upp i fraktnivåer där man har lastbilar som hämtar paket dagligen/flera ggr om dagen så betalar man inte längre styckpriser utan volympriser (t ex pris per pall, för en full paketvagn, per m3 eller per lastbil. Ett exempel med varubrev är singelpris 31,39kr och 23,80kr om man skickar mer än 100st på samma gång och det är standardpriserna, med specialavtal går det att sänka, men för det krävs stora volymer.

Vill man som mindre säljare sänka sina fraktkostnader så får man antingen försöka höja sina volymer eller gå med i ett konglomerat som delar på ett fraktavtal (många små = större volymer = bättre fraktavtal). Postnord och övriga kommer inte ge annat än standardavtal förrän volymerna är rejäla. T.ex. har Tradera förhandlat ett avtal för alla sina säljare som sänker priset något jämfört med att betala vid ombudet.

Är man stora som IKEA så är det omvända förhållanden där IKEA bestämmer och fraktbolagen bjuder under varandra då volymerna är skyhöga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback