Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-18, 11:21
  #301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Säljförbudet gäller väl bara för användning som cykelhjälm? Måste finnas andra användningar där ett extra huvudskydd inte skulle vara helt fel och där det inte spelar någon roll om den hinner lösas ut för ett fall från en cykel. Klättrare?

Främst var problemet kopplat till hastigheten som jag förstått dvs inte över 20 km/h och främst de med elsparkar och elcyklar verkade gilla dem.
Ja, säkert skulle man kunna marknadsföra dem i ett helt annan sammanhang, där premisserna är lite annorlunda och de faktiskt skulle kunna fungera. Det som jag själv skulle kunna tänka mig och som de skulle kunna göra nytta är inom ridsporten.
Citera
2024-04-09, 13:02
  #302
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Förbud att sälja uppblåsbar cykelhjälm upphävs):
Citat:
Förvaltningsrätten har upphävt Konsumentverkets beslut om förbud mot Hövding Sverige AB att sälja den personliga skyddsutrustningen Hövding 3.

Konsumentverket har tidigare förbjudit Hövding Sverige AB att sälja cykelhjälmen Hövding 3 samt förelagt bolaget att återkalla utrustningen. Efter att bolaget gått i konkurs beslutade förvaltningsrätten att konkursboet fick överta konkursbolagets talan i målet. Förvaltningsrätten har nu upphävt Konsumentverkets beslut.

- Såväl Konsumentverket som konkursboet har ansett att det överklagade beslutet ska upphävas, men har haft olika skäl för sin åsikt, säger rättens ordförande rådmannen Carina Ludvigsson.

Konsumentverket, som är tillsynsmyndighet vad gäller aktuell sorts skyddsutrustning, anser att det efter bolagets konkurs saknas möjlighet för bolaget att genomföra de åtgärder som Konsumentverket har beslutat om. Konkursboet å sin sida, har fört fram att Konsumentverket kan komma att rikta motsvarande förbud mot konkursboet framöver, om boet skulle besluta att sälja Hövding 3 på den svenska marknaden. Konkursboet vill därför veta om Konsumentverket har haft skäl för sitt beslut om förbud.

- Åtgärder som Konsumentverket kan komma att vidta framöver är inte en fråga som omfattas av den prövning som förvaltningsrätten nu har gjort. Förvaltningsrätten har bedömt att ändamålet med Konsumentverkets beslut har förfallit genom bolagets konkurs. Beslutet ska därför upphävas, säger Carina Ludvigsson.

I förvaltningsrättens avgörande har förutom rådmannen Carina Ludvigsson även deltagit tre nämndemän. Rättens ledamöter var eniga.
Förvaltningsrätten i Karlstad, mål: 5687-23
Citera
2024-04-13, 11:13
  #303
Medlem
Älskade av en del, hatad av andra. Men nu är säljstoppet hävt. Men företaget Hövding har konkat och konkursboet uppköpt av ett företag i Österrike. Så vi får väl se om det blir en fortsättning. Troligen inte under namnet Hövding och jag får spekulera.

https://alltomelcyklar.nu/nyheter/sa...ltningsratten/
Citera
2024-04-15, 09:39
  #304
Medlem
vanliga cykelhjälmar är väl minst lika töntiga, ni ser ut som riktiga trygghetsknastar
Citera
2024-04-15, 12:52
  #305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makeleringstejp
vanliga cykelhjälmar är väl minst lika töntiga, ni ser ut som riktiga trygghetsknastar

Då borde hjälm för moped klass II vara ännu töntigare, då de bara går i 25 km/h medan cykel kan gå mycket snabbare.

Fast jag skulle inte välja Hövding för högre hastigheter dels för att den inte är utvecklad för sådana hastigheter och dels p.g.a. problemen med Hövding.
Citera
2024-04-26, 17:36
  #306
Medlem
Lumbagos avatar
Nu har varulagret sålts:
Citat:
I vintras beslutade Malmöföretaget Hövdings styrelse att ansöka om konkurs. Sedan dess har Hövdings konkursförvaltare försökt sälja av det kvarvarande lagret.
Citat:
Nu meddelar konkursförvaltaren Johan Klåvus att ett lager på cirka 25 000 hjälmar har sålts till ett europeiskt företag. Hjälmarnas marknadsvärde i butik hade varit över 75 miljoner kronor.
Citat:
Köparen är ett europeiskt företag som konkursförvaltaren tror har ”utomeuropeiska företrädare”.
Citat:
Köparen har i ett avtal förbundit sig att endast sälja hjälmarna utanför EU, enligt Johan Klåvus.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...andskt-foretag
Citera
2024-04-26, 18:54
  #307
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Nu har varulagret sålts:




https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...andskt-foretag
Märkligt. Om hjälmarna inte är säkra i Sverige så blir de ju inte säkra för att de säljs i Ryssland, Kanada eller Sydamerika.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2024-04-26 kl. 19:36.
Citera
2024-04-26, 21:57
  #308
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Märkligt. Om hjälmarna inte är säkra i Sverige så blir de ju inte säkra för att de säljs i Ryssland, Kanada eller Sydamerika.
Att modifiera hjälmarna rekommenderas inte. Det är med risk av "DÖD". Inget man pillar med liksom airbags generellt kanske... Lite farligt om en defekt airbag med metalldelar smäller av i ansiktet på en men då menar jag "bilairbags".

Kan väl liknas vid en mina närmast?
Citera
2024-04-27, 00:02
  #309
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Märkligt. Om hjälmarna inte är säkra i Sverige så blir de ju inte säkra för att de säljs i Ryssland, Kanada eller Sydamerika.
Samma sorts myndigheter i olika länder gör olika bedömningar i alla möjliga frågor.

Når hjälmarna upp till de säkerhetsnivåer som finns för cykelhjälmar i Tierra del Fuego, Izborsk eller Calgary så är de förstås ”säkra” där.
Citera
2024-04-27, 16:08
  #310
Medlem
godboys avatar
Att någon ens satt sin tilltro till dessa tingestar är för mig helt otroligt. Självklart finns det mycket säkerhetsrelaterad teknik i en bil, men det är en helt annan sak. För mig är det klassisk cykelhjälm som gäller.

Sen att lagret nu sålts är lite förundrande, det måste ju ändå då gå till ett land utanför EU då hjälmarna ej är godkända inom unionen. Frågan är vilket land de skulle kunna landa i? England kanske? För jag har väldigt svårt att tro att hjälmarna skulle hamna i Afrika eller Asien eller något mindre utvecklat land där man knappt vet vad en cykelhjälm är.
Citera
2024-04-30, 06:52
  #311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Att någon ens satt sin tilltro till dessa tingestar är för mig helt otroligt. Självklart finns det mycket säkerhetsrelaterad teknik i en bil, men det är en helt annan sak. För mig är det klassisk cykelhjälm som gäller.

Sen att lagret nu sålts är lite förundrande, det måste ju ändå då gå till ett land utanför EU då hjälmarna ej är godkända inom unionen. Frågan är vilket land de skulle kunna landa i? England kanske? För jag har väldigt svårt att tro att hjälmarna skulle hamna i Afrika eller Asien eller något mindre utvecklat land där man knappt vet vad en cykelhjälm är.

Jo, fast även om det finns mycket säkerhetsteknik i en bil, så har du ju fortfarande bilbältet om all elektronik skulle fallera, en mekanisk och driftsäker lösning som största delen av allt skydd sitter i. Hövding påminner lite om när krockkuddar började diskuteras på 70-talet och argumentet för dem var att man då skulle slippa använda bilbälte (som ju som bekant inte var så uppskattat av alla på den tiden), så blev det ju inte riktigt. Man påstod även (precis som påståtts kring Hövding) att tekniken var väl utprovad, men när Buick införde det som tillval på prov i några år så visade ändå reklamen en barnstol lutad mot instrumentbrädan (vilket ironiskt nog måste varit väldigt ovanligt på den tiden), så jag har ju mina tvivel, precis som jag har med Hövding...

Kan det röra sig om Japan när det gäller restlagret? På rak arm den enda marknad utanför Europa jag kan tänka på där Hövding sålts (Nordamerika och Australien fick de den inte godkänd i om jag minns rätt), är ju inte säkert att ett stopp i EU påverkat godkännandet i Japan, dessutom har Japan nyligen infört hjälmlag om jag minns rätt, så marknaden känns kanske lukrativ....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback