Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-11-10, 20:34
  #13
Medlem
Mojokiis avatar
Förmodligen beror det på autojusteringen av färgerna. Kameran svarar emot gult ljus genom att kompensera med blått ljus. Resultatet blir att du får det vita överkastet snarare än den färg som du upplever i rummet.

Man kan ofta ställa av den justeringen. Titta på inställningar och se om du hittar något som påverkar färgen eller ljusalternativen.
Citera
2023-11-12, 00:40
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, det kan räcka med att man aktiverar HDR-läge för att få dessa färger. Men i regel är kameran inställd på dagsljus och då stämmer inte alltid färgerna med de man har inomhus.
HDR har inget med vitbalans att göra... Det handlar om kontraster och omfång.
Däremot ska TS fota i RAW så kan han i efterhand justera vitbalansen och återskapa det han upplevde sig se. Det går visserligen att göra även i JPEG men eftersom en mobil redan från början har rätt pissiga filer så blir det lättare med en raw.
Citera
2023-11-12, 00:50
  #15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
HDR har inget med vitbalans att göra... Det handlar om kontraster och omfång.
Däremot ska TS fota i RAW så kan han i efterhand justera vitbalansen och återskapa det han upplevde sig se. Det går visserligen att göra även i JPEG men eftersom en mobil redan från början har rätt pissiga filer så blir det lättare med en raw.

Jo, men ändrar man till HDR så brukar kameran använda rätt kontrast och omgång för inomhusfoto utan att man behöver ändra i andra inställningar. Det är upp till kameran hur den fungerar och man får helt enkelt olika resultat på olika kameror och mobiler.
Citera
2023-11-12, 09:05
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jo, men ändrar man till HDR så brukar kameran använda rätt kontrast och omgång för inomhusfoto utan att man behöver ändra i andra inställningar. Det är upp till kameran hur den fungerar och man får helt enkelt olika resultat på olika kameror och mobiler.
fortfarande inget med vitbalans att göra...
HDR är (egentligen) att kameran tar flera bilder med olika exponering och sedan stackar dem för att få ett större D-max - det dynamiska omfånget. I mobilen är det garanterat bara en digital effekt. Man ljusar de ljusare partierna och mörkar de mörkare - kontrast hette det förr. Men de påverkar inte vitbalansen.
Citera
2023-11-12, 09:07
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Hej Flashback!

Nu inser jag att det här är en dum fråga, och inte säkert att jag som lekman har möjlighet att förstå så mycket av detta komplicerade ämne, men ändå.

Igår kväll, när jag varit i köket en stund, öppnade jag sovrumsdörren för att sätta mig en stund och titta på TV. På skärmen väntade ett avsnitt av "Herrskap och tjänstefolk", och eftersom bakgrundsbilden på denna DVD var orange så badade hela mitt sovrum i ett orange ljus.

Det såg väldigt mysigt ut. Mitt stora överkast, som är vitt, lyste knall-orange och jag tyckte det var rätt snyggt. Så jag drog fram telefonen för att föreviga bilden (ibland knäpper jag foton på random grejer som jag tycker är fina), men tyvärr.. på fotot blev överkastet helt vitt, trots att jag fotade utan blixt.

OBS! Jag fotade utan blixt, ett helt vanligt foto.

Alltså: rummet badade i ett starkt orange ljus som jag tydligt såg med ögat (inga lampor tända i rummet) men på fotot såg det bara ut som att en vanlig lampa lyste upp rummet och överkastet var helt vitt, inte knall-orange som det såg ut i verkligheten. Varför blev det så?
Fota i RAW och lös det i datorn...
Citera
2023-11-12, 11:50
  #18
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Fota i RAW och lös det i datorn...

Vad är RAW?
Citera
2023-11-12, 11:55
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Vad är RAW?
RAW är ett format som sparar all data kamerans sensor fångar.
Mängden data medför att man har lite mer att spela med när man i efterhand ska behandla bilderna.
Visserligen kan man göra exakt samma sak med en JPEG - men eftersom den är komprimerad så finns det betydligt mindre att spela med och risken är att det uppstår synliga artefakter i bilden, framfart i toningar.

Nackdelen med RAW är att formatet inte stöds av alla program.
Citera
2023-11-12, 11:56
  #20
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
RAW är ett format som sparar all data kamerans sensor fångar.
Mängden data medför att man har lite mer att spela med när man i efterhand ska behandla bilderna.
Visserligen kan man göra exakt samma sak med en JPEG - men eftersom den är komprimerad så finns det betydligt mindre att spela med och risken är att det uppstår synliga artefakter i bilden, framfart i toningar.

Nackdelen med RAW är att formatet inte stöds av alla program.

Jag kan inte ens ta ett bra foto, så det där är nog överkurs för mig. Men tack ändå.
Citera
2023-11-12, 11:59
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Jag kan inte ens ta ett bra foto, så det där är nog överkurs för mig. Men tack ändå.
problemet är att det är svårt att styra vitbalans i mobilen/kameran - det är ofta något man gör i datorn i efterhand.
Citera
2023-11-12, 12:11
  #22
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
problemet är att det är svårt att styra vitbalans i mobilen/kameran - det är ofta något man gör i datorn i efterhand.

Men då känns det ju fuskigt. Jag vill att kameran ska fånga det orngea från början, som jag ser det. Annars är det ju "fejk" 😜
Citera
2023-11-12, 13:06
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Men då känns det ju fuskigt. Jag vill att kameran ska fånga det orngea från början, som jag ser det. Annars är det ju "fejk" 😜
Så kan man se det... Men ögat och kameran fungerar inte riktigt lika dant.
Visst är det trist att många motiv man upplever som magiska inte fastnar på bild - upplever det ofta - men kanske är det ändå det vi har vårat minne och fantasi till.
Istället för att alla trycker ihop sig kring en padda så kan man samlas framför en brasa och där återberätta den upplevelse man hade. Som då är mycket större än bara det som kameran kan fånga. Historieberättandet, den muntliga traderingen, har blivit bortglömt till förmån för missvisning av bilder på en liten skärm.
Se det som en möjlighet!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback