Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-10, 20:41
  #1
Medlem
Lofns avatar
Kollar efter en begagnad lite mer kraftfull dator och inte allt för sällan är de vattenkylda. Är lite skeptisk till att de är krångliga att underhålla? Kan de plötsligt börja läcka och förstöra komponenter om man inte underhåller på rätt sätt? Måste man dra åt kopplingar med jämna mellanrum etc?

Kollar i prisklassen ~25 000 kr om det nu spelar någon roll
Citera
2023-11-10, 21:06
  #2
Medlem
För att eliminera alla problem som läckage, pumpfel och annat ur ekvationen så köper du en bra luftkylare istället, såtillvida du inte ska extremöverklocka, vätskekylning må vara effektivt ur vissa aspekter, men definitivt förr eller senare mer problematiskt än en bra luftkylare.
Citera
2023-11-10, 21:24
  #3
Medlem
vad ska du göra med maskinen, för 25K får du en bra ny maskin, framförallt nu när black friday närmar sig,

bygger du själv så får du riktigt bra prestanda, ska du ha med mus tangentbord å skärm så kostar det ju klart lite mer, om man baserar bygget runt ett 4070 TI eller ett brutalt 4080 grafik
Citera
2023-11-10, 21:40
  #4
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Kollar efter en begagnad lite mer kraftfull dator och inte allt för sällan är de vattenkylda. Är lite skeptisk till att de är krångliga att underhålla? Kan de plötsligt börja läcka och förstöra komponenter om man inte underhåller på rätt sätt? Måste man dra åt kopplingar med jämna mellanrum etc?

Kollar i prisklassen ~25 000 kr om det nu spelar någon roll
No det är inte krångligare än ett luftsystem egentligen.. Risken för läckor ur bussningar/tätningar osv är minimal, skulle vara om det rör sig om ett fabriksfel eller så. Det du kommer att behöva göra är att byta vätskan efter ett tag, men det är pissenkelt och ett bra system håller flera år innan något sånt blir aktuellt.. 5-6 år iallafall, även längre än så. Du märker på temperaturen på exempelvis processorn när det börjar bli dags. Det är det första som kommer ge sig, vätskan och kylpastan på processorn, och det kommer märkas.

Är det ett slutet eller öppet system? Hur gammal är kylningen?
__________________
Senast redigerad av jewclaw 2023-11-10 kl. 21:45.
Citera
2023-11-10, 21:45
  #5
Medlem
Lofns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
vad ska du göra med maskinen, för 25K får du en bra ny maskin, framförallt nu när black friday närmar sig,

bygger du själv så får du riktigt bra prestanda, ska du ha med mus tangentbord å skärm så kostar det ju klart lite mer, om man baserar bygget runt ett 4070 TI eller ett brutalt 4080 grafik
Jag är intresserad av ett 3090 kort men skulle kanske klara mig med 4080. Tänkte använda datorn till machine learning (jag är så otroligt trött på att min nuvarande hela tiden får slut på minne så ville drämma till med 24G. Men Jag kanske klarar mig utmärkt med 4080:s 16G 🤔 4080 är ju lite snabbare dessutom - kanske gör träningen av modeller snabbare.

Det är nästan 3090 kortet som får mig att kolla på begagnat då det svider väl mycket att köpa 4090 😄
Citera
2023-11-10, 21:56
  #6
Medlem
Jag har hört många som haft problem med vattenkylning datorer, köp en dator med bra luft kylning istället för vattenkylning. Det är värt att satsa pengar på ett bra chassit också.
Citera
2023-11-10, 22:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Jag är intresserad av ett 3090 kort men skulle kanske klara mig med 4080. Tänkte använda datorn till machine learning (jag är så otroligt trött på att min nuvarande hela tiden får slut på minne så ville drämma till med 24G. Men Jag kanske klarar mig utmärkt med 4080:s 16G 🤔 4080 är ju lite snabbare dessutom - kanske gör träningen av modeller snabbare.

Det är nästan 3090 kortet som får mig att kolla på begagnat då det svider väl mycket att köpa 4090 😄

wow ja coolt. 4090 hittar man billigast runt 25. men Nvidia ska släppa nått Super i veckan så vänta å kolla in det.
Citera
2023-11-10, 23:01
  #8
Medlem
tomatlarss avatar
har haft en vattenkyld dator (både cpu och gpu) i 6 år nu aldrig varit något problem med lekage eller något annat för övrigt. tror de som får problem är de som har specialbyggda system. Men du kan ju alltid byta kylare om det är ett bra pris på datorn i övrigt.
Citera
2023-11-11, 21:57
  #9
Medlem
Lofns avatar
Tack för svar. Blev lite klokare i alla fall.
Citera
2023-11-12, 02:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
har haft en vattenkyld dator (både cpu och gpu) i 6 år nu aldrig varit något problem med lekage eller något annat för övrigt. tror de som får problem är de som har specialbyggda system. Men du kan ju alltid byta kylare om det är ett bra pris på datorn i övrigt.

Luft-kylning är inte så dåligt dock.
Citera
2023-11-12, 02:37
  #11
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravensheld
Luft-kylning är inte så dåligt dock.
Det sa jag aldrig att det var.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback