Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-16, 11:19
  #1
Medlem
Sernes avatar
Tittar på en ny burk till sonen, spelar en hel del men inte 4k,
när man tittar på speldatorer i midsegmentet så verkar detta vara en bra deal som kan stå sig några år

https://www.komplett.se/product/1244...pic-gaming-rgb

Ryzen 7 7700 X
32 GB ramminne
Radeon 6950 XT 16 GB,
Känns som om jag kan behöva uppgradera nätagg och kylning för någon tusenlappom jag ska säkra upp optimal funktion


Alternativt borde jag nöja mig med 16 GB ramminne, kanske byta ut grafikkortet mot ett Nvidia 4070 men med 12 GB i samma prisklass?
Citera
2023-11-16, 12:39
  #2
Medlem
QuackyDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serne
Tittar på en ny burk till sonen, spelar en hel del men inte 4k,
när man tittar på speldatorer i midsegmentet så verkar detta vara en bra deal som kan stå sig några år

https://www.komplett.se/product/1244...pic-gaming-rgb

Ryzen 7 7700 X
32 GB ramminne
Radeon 6950 XT 16 GB,
Känns som om jag kan behöva uppgradera nätagg och kylning för någon tusenlappom jag ska säkra upp optimal funktion


Alternativt borde jag nöja mig med 16 GB ramminne, kanske byta ut grafikkortet mot ett Nvidia 4070 men med 12 GB i samma prisklass?

Kanske tråkigt svar men allt beror ju på vad man vill ha.

Jag skulle säga att datorn som du länkar klarar definitivt att maxa alla spel på 1080p 120fps, åtminstone 60fps. Dock är 120 lite av en standard idag.
Jag har dålig koll på Radeon överlag så vet inte riktigt hur deras prestanda ligger, men vill påstå att 1440p inte heller borde vara några problem.

16GB RAM räcker om man bara ska spela spel och inget annat. Ska sonen göra andra saker samtidigt som man spelar, så som att spela ytterligare spel, eller streama, då skulle jag säga att 32GB är betydligt bättre.

Jag har själv 32GB och ett Nvidia GeForce 4070 (Skulle aldrig välja AMD före Nvidia) och krossar alla spel på 165fps, 1440p.
__________________
Senast redigerad av QuackyDuck 2023-11-16 kl. 12:46.
Citera
2023-11-17, 11:42
  #3
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serne
Tittar på en ny burk till sonen, spelar en hel del men inte 4k,
när man tittar på speldatorer i midsegmentet så verkar detta vara en bra deal som kan stå sig några
Alternativt borde jag nöja mig med 16 GB ramminne, kanske byta ut grafikkortet mot ett Nvidia 4070 men med 12 GB i samma prisklass?

Hej Serne!

Ett 6950 XT är kapabelt för 1440p och 4K och presterar bättre än ett 4070 i den upplösningen.
Lika bra att köra på 32 GB RAM då priskillnaden inte är så stor. Vill du spara pengar kan du skippa RGB "bling bling" istället men det kanske är viktigt för sonen om det är en ungdom.

Citat:
Känns som om jag kan behöva uppgradera nätagg och kylning för någon tusenlappom jag ska säkra upp optimal funktion
Det ingår ett bra nätagg på 850W så det behövs inte uppgraderas. Ang kylningen så räcker den med, men du får avgöra om du vill köra på vattenkylning eller luftkylning.

Vill du plocka ihop och välja egna komponenter (få lite mer för pengarna) har Inet gratis montering nu under black week.
https://www.inet.se/produkt/9990387/...ia-komponenter

Du kan också välja bort Windows 11 och fixa det på egen hand för att spara pengar.
Ladda ner gratis eller köp en nyckel för 2-300 kr.
Citera
2023-11-17, 12:39
  #4
Medlem
nextdays avatar
Kortare svar:
Vill du köpa en komplett dator som det bara är att koppla in och börja spela på. Kör på! Den presterar bra och priset är bra för en ihopsatt dator.
Jag skulle även byta upp CPUn till 7800X3D för +943 kr. Den är mer energieffektiv och presterar bättre än 7700X.

Vill du spara pengar kan du välja Kingston FURY Renegade SSD 2TB (-312kr).
Möjligtvis välja bort win11 (-899kr) om du orkar fixa det själv.
__________________
Senast redigerad av nextday 2023-11-17 kl. 12:44.
Citera
2023-11-17, 14:43
  #5
Medlem
nextdays avatar
Edit nr 3, 3 timmar senare

Om din son har en 1080p-skärm, skulle jag köpa en billigare dator för ca 13-17 tusen och sen köpt en 27" 1440p ips-skärm för ca 3 tusen kr.
Lite onödigt att köpa en kraftfull dator för 21 tusen och sen spela med en skärm som kan inte kan visa det datorn levererar (tycker jag).
Citera
2023-11-18, 10:26
  #6
Medlem
Sernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextday
Edit nr 3, 3 timmar senare

Om din son har en 1080p-skärm, skulle jag köpa en billigare dator för ca 13-17 tusen och sen köpt en 27" 1440p ips-skärm för ca 3 tusen kr.
Lite onödigt att köpa en kraftfull dator för 21 tusen och sen spela med en skärm som kan inte kan visa det datorn levererar (tycker jag).

Blev en burk, han har en lite större skärm med högre upplösning och Discord på en extraskärm bredvid så tror att det blir bra, uppgraderade processorn enligt ditt tips. Så får vi hoppas att han klarar sig några år innan det är dags att byta.
Citera
2023-11-18, 22:22
  #7
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serne
Blev en burk, han har en lite större skärm med högre upplösning och Discord på en extraskärm bredvid så tror att det blir bra, uppgraderade processorn enligt ditt tips. Så får vi hoppas att han klarar sig några år innan det är dags att byta.
Det blir kanon det! Den processorn är den bästa spel-processorn som finns just nu och förhoppningsvis kommer den inte behövas bytas ut på tio år.
Grafikkortet kommer inte behövas bytas på ca 5-7 år (beroende på hur tekniken utvecklas och hur petig man är).
__________________
Senast redigerad av nextday 2023-11-18 kl. 22:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback