Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-11-26, 22:19
  #13
Medlem
halvtomts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Ni som har celiaki, tål ni sojasås?

Vet ej, men det finns glutenfri! Kan vara lite svårhittad, men sen jag upptäckte att det fanns på min lokala hemköp har jag åter blivit storkonsument av soja.
Citera
2023-11-27, 05:37
  #14
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvtomt
Vet ej, men det finns glutenfri! Kan vara lite svårhittad, men sen jag upptäckte att det fanns på min lokala hemköp har jag åter blivit storkonsument av soja.
Jag jobbar som kock och får ibland frågan om vissa rätter innehåller vissa ämnen. Gluten och laktos är nog dom vanligast jag får frågan om.

Just om soja så skriver livsmedelsverket så här om såserna. Så du kanske inte behöver betala extra för glutenfri soja, om du inte är extremkänslig:
Citat:
Gluten i sojasåser
Sojasåser tillverkas genom jäsning, fermentering, av sojabönor och rostat vete. Vetet som används kan vara såväl vetekärnor som vetemjöl eller vetekli. Efter jäsningen utvinns själva sojasåsen och olika kryddor tillsätts. Personer med celiaki undrar ofta om halten gluten i sojasås är så låg att de kan äta mat med sojasås i.

Livsmedelsverket har analyserat gluten i olika sojasåser som deklarerade vete. Gluten påvisades inte i de "klassiska" sojasåserna trots att vete deklarerades i innehållsförteckningen. Klassisk sojasås borde inte utgöra någon risk för personer med celiaki. Med klassisk sojasås menas de tunnflytande kinesiska och japanska sojasåserna som används som en ingrediens i matlagning eller som ett tillbehör till maten.

Däremot påvisades gluten i två andra såser och det är viktigt att skilja på "klassiska sojasåser" och andra såser som innehåller soja men där spannmål kan tillsättas vid andra tillfällen än enbart inför fermenteringsprocessen. Sådana såser lämpar sig inte vid celiaki.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback