Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-25, 11:39
  #1
Medlem
Skulle vilja ha hjälp med en formel som räknar ut, minskningen av ett startbelopp, 4% per år i ett visst antal år
Tack
Citera
2023-11-25, 11:57
  #2
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madmix
Skulle vilja ha hjälp med en formel som räknar ut, minskningen av ett startbelopp, 4% per år i ett visst antal år
Tack
0.96^antal år

Ta en miniräknare och tryck in 0.96 sedan * och tryck till sist = en gång mindre än antalet år.
Det finns också en y^x knapp, då skriver man in 0.96 och trycker på y^x sedan skriver man in antal år och trycker på =.
Citera
2023-11-25, 12:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
0.96^antal år

Ta en miniräknare och tryck in 0.96 sedan * och tryck till sist = en gång mindre än antalet år.
Det finns också en y^x knapp, då skriver man in 0.96 och trycker på y^x sedan skriver man in antal år och trycker på =.
Eftersom TS verkar ha lite dålig koll på matematiken så är det nog bra att skriva ut hela formeln (vad han ska göra med det jag har fetstilat)

X*(0,96)^t

Där:
X = startbelopp år 0
t = antal år

Detta gäller för 4% minskning per t (i detta fall år)
Citera
2023-11-25, 12:03
  #4
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingens
Eftersom TS verkar ha lite dålig koll på matematiken så är det nog bra att skriva ut hela formeln (vad han ska göra med det jag har fetstilat)

X*(0,96)^t

Där:
X = startbelopp år 0
t = antal år
Tack. Jag försökte redigera mitt inlägg men den buggade till och klagade på att jag behövde lägga till åtminstone ett tecken hela tiden.
Citera
2023-11-25, 12:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingens
Eftersom TS verkar ha lite dålig koll på matematiken så är det nog bra att skriva ut hela formeln (vad han ska göra med det jag har fetstilat)

X*(0,96)^t

Där:
X = startbelopp år 0
t = antal år

Detta gäller för 4% minskning per t (i detta fall år)

Tack snälla!
Citera
2023-11-25, 14:38
  #6
Moderator
Fysik, matematik och teknologi --> Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback