Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-11-26, 13:10
  #37
Avstängd
Kavajfyllos avatar
Ja! Gör de! Så kan jag springa runt med min förprogrammerade kortterminal och blippa folks kreditkort!
Citera
2023-11-26, 13:21
  #38
Medlem
Själv plockar fram en jämn summa i riktiga pengar ur portmonän och avslutar transaktionen där och då.

Betart & klart! Ingen registrering och ingen som vet vad jag köpt.
Inget kontoutdrag, inget saldo, inga poäng, ingen bonus.

Bara ett fritt liv där ingen har med att göra vad jag köpt och hur mycket pengar jag har.

Skön känsla..
Citera
2023-11-26, 13:36
  #39
Medlem
Mycket bra initiativ, det kommer garanterat fungera att blippa genom strumpan
Citera
2023-11-26, 15:17
  #40
Medlem
Jag har klurat lite och tror mig kommit på en förbättrad design, klipp ett individuellt hål för tumme och fingrar så att strumpan blir till en fingerlös vante där man kan förvara sitt kort säkert
Citera
2023-11-26, 21:35
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Nä och jag vet inte hur datorer funkar, så dom behöver vi inte heller då.

Jag är väldigt fundersam hur du ansluter till Flashback?
Citera
2023-11-27, 10:10
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Jag är väldigt fundersam hur du ansluter till Flashback?

På samma sätt som ditt förhållande till Kontanter.

Du säger att dom inte behövs, och du vet inte ens hur dom ser ut.
Men andra kanske behöver dom?

Jag har ingen aning om hur datorer funkar, och skulle det hämta på mig skulle vi alltså inte haft några.

Turligt nog finns det lirare som bygger datorer (som jag kan använda även om jag inte har en aning om hur dom funkar)
Och det finns situationer där man behöver använda kontanter, även om du inte vet hur dom ser ut.

För du KAN använda kontanter eller?
Citera
2023-11-27, 14:08
  #43
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Svettband sitter ofta för hårt. Jag använder själv strumpskaft på utslitna sockar som handledsvärmare och de har fint mönster.

Det borde ju gå att få bara chippet och inte hela kortet. Tycker det är en bra idé för då kan man inte tappa plånboken.

Du kan inte klippa ut chippet från ett vanligt kort, då klipper du av antennen till blipp-funktionen. Den sitter som en slinga inuti plastkortet, se här: https://www.alamy.com/n26-transparen...269305628.html

Men det finns ju en massa s.k. "Wearables" som gör att du kan betala med ett armband. Det behöver inte vara en smartklocka med batteri som tar slut. Det finns vanliga armband, ringar, nyckelringar osv. Jag har dock inte sett någon handledsvärmare, men du kan ju ta chippet från någon wearable och stoppa in. Så slipper du ha ett helt kort där.
Citera
2023-11-27, 14:09
  #44
Avstängd
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Du kan inte klippa ut chippet från ett vanligt kort, då klipper du av antennen till blipp-funktionen. Den sitter som en slinga inuti plastkortet, se här: https://www.alamy.com/n26-transparen...269305628.html

Men det finns ju en massa s.k. "Wearables" som gör att du kan betala med ett armband. Det behöver inte vara en smartklocka med batteri som tar slut. Det finns vanliga armband, ringar, nyckelringar osv. Jag har dock inte sett någon handledsvärmare, men du kan ju ta chippet från någon wearable och stoppa in. Så slipper du ha ett helt kort där.

Nej. men man borde kunna köpa ett fungerande chip.
Citera
2023-11-27, 14:16
  #45
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nej. men man borde kunna köpa ett fungerande chip.

Jaha, då missförstod jag.

Du kan köpa ett löst chip från Mondaine. Egentligen gjort för att ha i deras klockarmband, men det är ju inget krav: https://ch.mondaine.com/products/mon...39277480411276

Förr i tiden kunde man få sådana Fidesmo-chipp (och ett matchande armband i blått gummi) gratis från en svensk bank, jag tror det var Nordea som gav bort dem till sina kunder. De verkar dock inte ha kvar dem.
Citera
2023-11-27, 14:36
  #46
Medlem
Nnics avatar
Finns redan chip som implanteras under huden där du kan ha betalkort, gymkort, passerkort eller tagg för lås mm.

Mycket smidigare än strumpor på handleden.
Citera
2023-11-27, 21:33
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Och det finns situationer där man behöver använda kontanter, även om du inte vet hur dom ser ut.

För du KAN använda kontanter eller?

Tveksam eftersom jag sällan har några. Jag har några gånger fått kontanter av släktingar. Men så fort det blir mynt så orkar jag inte riktigt kolla vad som står på dem. Jag skulle förmodligen inte veta om jag fick en fejkad sedel.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback