Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-08, 14:26
  #1
Medlem
I USA har vegetabiliskt protein ökat 17 procent. Alltfler vill göra sitt för klimatet.

Hur tänker du? Är det attraktivt att äta mera vegetabiliskt protein?

Själv har jag ätit mera bönor men äter fortfarande kött. Vill inte gärna sluta med det.

Källa SVT, kommer på slutet, som positiva nyheter:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/m...ollaps--fy2i9h
Citera
2023-12-08, 15:53
  #2
Medlem
Det är väl egentligen en återgång till det sätt vi har ätit under större delen av mänsklighetens historia. När vi var jägare och samlare sp var det lrter, rötter, frukt, frön, skaldjur och ägg som var basen. När jakten lyckades så kunde vi frossa på det viktiga proteinet. Men vi kunde inte nära med oss då mycket och vi hade inte kunskaper och möjligheter attmkonservera kött.
När vi sedan började med jordbruk så blev det sädocg rovor som var basen,ntillsammans med ägg och mjölk. Man slaktade djuren när de blev gamla, det var slöseri att äta upp dem så länhåge hönsen lade ägg och kon mjölkade.
Min morrmor, född 1882 berättade att kött det åt man till jul och om man lyckats tjuvskjuta någon älg.
Citera
2023-12-08, 18:36
  #3
Medlem
Woffeltoffels avatar
Men 17 % från vilken nivå?

Igår hade jag ett äpple och idag har jag två, en ökning med 100 % men likt förbannat har jag bara två äpplen.
Citera
2023-12-09, 02:32
  #4
Medlem
Undrar också vad de 17% betyder. Kött har blivit dyrt, och många måste därför skära ner.

Jag läser

Retail plant-based meat sales were flat, and retail volumes were down slightly, but that reflects a trend across the broader meat category—conventional animal meat retail volumes dropped nearly 4% in 2022, on top of a 6% drop in volume in 2021. (Ref Lever, 2022 Sales Data and New Category Forecasts for the Plant-Based Meat and Dairy Sector, May 2023)

och

The number of unique investors in plant-based companies grew by 17 percent (in 2022) (Ref. GFI, State of the Industry Report | Plant-based meat, seafood, eggs, and dairy)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback