Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-12-12, 07:56
  #25
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalltvader111
Försöker läsa på nätet...till sist verkar det handla om man litar på företaget man köper från. Här har vi en produkt som kostar ca 1/10 av det normala priset. Alla får göra sin egen uppfattning.

Du är inne på rätt spår. Naturligtvis är det inte legalt att köpa volym-licenser som är stulna från företag.
Proshop som du länkade till är en seriös aktör med korrekt prissättning och legala produktnycklar för Windows.
Citera
2023-12-14, 20:37
  #26
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalltvader111
Tack!
Jag vill helst få den byggd av den som jag köper från, samt köpa till Windows.
Ska kolla motsvarande på Inet.
Kan detta vara något?
https://www.komplett.se/product/1220...ic-gaming-rgb#

"Bara" 32GB ram men du kan trycka på "Anpassa inför köp" för att ändra till 64GB.

Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du är inne på rätt spår. Naturligtvis är det inte legalt att köpa volym-licenser som är stulna från företag.
Proshop som du länkade till är en seriös aktör med korrekt prissättning och legala produktnycklar för Windows.
Det är inte illegalt heller. Så det är någon slags gråzon.
Många av nycklarna kommer från stora volymordrar som är avsedda för kommersiellt bruk och inte avsedda att säljas individuellt till hemanvändare. Om jag fattat det rätt.
Citera
2023-12-14, 20:53
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du är inne på rätt spår. Naturligtvis är det inte legalt att köpa volym-licenser som är stulna från företag.
Proshop som du länkade till är en seriös aktör med korrekt prissättning och legala produktnycklar för Windows.

Om det nu inte är legalt, hur kommer det sig att dessa sidor som då säljer, gör det helt öppet samt att jag själv fått det bekräftat av MS supporten att det är ok använda.
Citera
2023-12-14, 21:10
  #28
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Då får du gå över budgeten med flera tusen för motsvarande prestanda (tyvärr).

Är inte bara kostnaden för byggnation och windows, du får också betala mer för individuella komponenter.
Det blir tight men går att få ihop om man väljer samma komponenter fast med DDR4 ram/mobo (vilket inte borde påverka prestandan nämnvärt).

29 913 kr
https://www.inet.se/datorbygge/b1462168/datorbygge

Personligen skulle jag fixa windows gratis och donera bort 1500kr till någon mer behövande (kanske dig själv). Att behöva köpa ett nytt windows för varje ny dator eller hårddisk är inget jag gillar.
Citera
2023-12-14, 23:13
  #29
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextday
Det blir tight men går att få ihop om man väljer samma komponenter fast med DDR4 ram/mobo (vilket inte borde påverka prestandan nämnvärt).

29 913 kr
https://www.inet.se/datorbygge/b1462168/datorbygge

Personligen skulle jag fixa windows gratis och donera bort 1500kr till någon mer behövande (kanske dig själv). Att behöva köpa ett nytt windows för varje ny dator eller hårddisk är inget jag gillar.
DDR4 är helt klart långsammare för produktivitet men det möjliggör val av billigare moderkort och ram.

Det du länkade är nog det vettigaste hittills som möter de krav TS hade.
Citera
2023-12-14, 23:14
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextday
Det blir tight men går att få ihop om man väljer samma komponenter fast med DDR4 ram/mobo (vilket inte borde påverka prestandan nämnvärt).

29 913 kr
https://www.inet.se/datorbygge/b1462168/datorbygge

Personligen skulle jag fixa windows gratis och donera bort 1500kr till någon mer behövande (kanske dig själv). Att behöva köpa ett nytt windows för varje ny dator eller hårddisk är inget jag gillar.
Tack skall kolla upp. Problemet just nu är att man vill trots allt inte ha det allra "billigaste".
Det blir lite Robin Hood tänk angående Windows 11...man kan säga så om allt :-)

Gjorde såhär:
https://www.inet.se/datorbygge/b1462220/a
Det är bra om chassit har fläktar. Ändrade processorn till K samt moderkortet.
__________________
Senast redigerad av Kalltvader111 2023-12-14 kl. 23:33.
Citera
2023-12-14, 23:30
  #31
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
DDR4 är helt klart långsammare för produktivitet men det möjliggör val av billigare moderkort och ram.

Det du länkade är nog det vettigaste hittills som möter de krav TS hade.
Är det verkligen långsammare? Jag har ingen koll på videoredigering men borde det inte vara samma som för spel, att DDR4:ans bättre CAS latency kompenserar för ett lägre mhz? Sökte lite snabbt men hittade inget vettigt svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalltvader111
Tack skall kolla upp. Problemet just nu är att man vill trots allt inte ha det allra "billigaste".
Det blir lite Robin Hood tänk angående Windows 11...man kan säga så om allt :-)
Microsoft likt de flesta andra it-jättar tjänar ändå stora pengar på att sälja användardata.
Citera
2023-12-14, 23:46
  #32
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextday
Är det verkligen långsammare? Jag har ingen koll på videoredigering men borde det inte vara samma som för spel, att DDR4:ans bättre CAS latency kompenserar för ett lägre mhz? Sökte lite snabbt men hittade inget vettigt svar.
Ja DDR5 ger ca 10% bättre produktivitetsprestanda med raptor lake.

https://www.tomshardware.com/feature...grade-your-ram

Angående latens så är det inte nödvändigtvis bättre med DDR4 då "samsuing Bdie" är svårt att få tag på till vettigt pris.

DDR5 prestanda är dock ytterst beroende av överklockning, inte bara frekvens utan även timings kan ändras ordentligt. Ex kan man ofta få ca 8% bättre ram-prestanda genom att ändra tREFI till 65528

Jag köpte 6000 MT/s CL32, 38, 38, 38, 72 och ändrade till 6400 MT/s CL30, 38, 37, 32, 32.

CAS latens (i ns) är långt ifrån den viktigaste faktorn men kan kan få ner det rätt långt även med DDR5.

Citat:
Microsoft likt de flesta andra it-jättar tjänar ändå stora pengar på att sälja användardata.
Man bör absolut undvika att ge microsoft pengar så långt det går.
Citera
2023-12-15, 21:41
  #33
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Ja DDR5 ger ca 10% bättre produktivitetsprestanda med raptor lake.

https://www.tomshardware.com/feature...grade-your-ram

Angående latens så är det inte nödvändigtvis bättre med DDR4 då "samsuing Bdie" är svårt att få tag på till vettigt pris.

DDR5 prestanda är dock ytterst beroende av överklockning, inte bara frekvens utan även timings kan ändras ordentligt. Ex kan man ofta få ca 8% bättre ram-prestanda genom att ändra tREFI till 65528

Jag köpte 6000 MT/s CL32, 38, 38, 38, 72 och ändrade till 6400 MT/s CL30, 38, 37, 32, 32.

CAS latens (i ns) är långt ifrån den viktigaste faktorn men kan kan få ner det rätt långt även med DDR5.


Man bör absolut undvika att ge microsoft pengar så långt det går.
Tack då har jag lärt mig det också!
Citera
2023-12-30, 07:19
  #34
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalltvader111
Finns det någon (bra) förklaring till att det kostar så mycket mindre hos de?

Stulna nycklar i 95% av fallen.
Folk stjäl kreditkort, köper massvis med nycklar till Windows och säljer sedan nycklarna. Ägaren till kreditkorten gör en charge-back vilket kostar Microsoft pengar. Microsoft anser att det inte är värt att jaga dessa nycklar så de är fortsatt aktiv, men Microsoft förlorar pengar på det.
Det är upp till användaren att avgöra, men jag hade hellre kört piratkopior än att köpa stulna nycklar. Många vill gärna hävda att de inte är stulna utan rester och liknande från företag. Men faktum är att de är generellt alltid stulna, därav priset.
Sen kan man ju ifrågasätta varför folk är så snål med den viktigaste mjukvaran i deras system.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback