Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-11, 19:57
  #1
Medlem
Har lagt om kosten till förmån för träningen och äter mycket rött kött numera. Varannan dag blir det ungefär 350g nötfärs 12% och dom andra dagarna cirka 250g fläskfilé.

Är ganska rädd för njursten och har läst att rött kött orsakar sånt. Borde jag minska på köttet då eller räcker det med att typ dricka citronvatten som ska vara bra för njurarna? Läste någonstans max 300g rött kött i veckan och det låter väldigt lite.
Citera
2023-12-11, 20:05
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinSkummaGranne
Har lagt om kosten till förmån för träningen och äter mycket rött kött numera. Varannan dag blir det ungefär 350g nötfärs 12% och dom andra dagarna cirka 250g fläskfilé.

Är ganska rädd för njursten och har läst att rött kött orsakar sånt. Borde jag minska på köttet då eller räcker det med att typ dricka citronvatten som ska vara bra för njurarna? Läste någonstans max 300g rött kött i veckan och det låter väldigt lite.


Jag äter runt 1kg kött VARJE dag.

Jag har gjort den snart i tio år. Jag har aldrig mått bättre.

Mina blodvärden är perfekta.
Jag tar vitamin c, d, NAD+, Omega 3.
Citera
2023-12-11, 20:11
  #3
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinSkummaGranne
Har lagt om kosten till förmån för träningen och äter mycket rött kött numera. Varannan dag blir det ungefär 350g nötfärs 12% och dom andra dagarna cirka 250g fläskfilé.

Är ganska rädd för njursten och har läst att rött kött orsakar sånt. Borde jag minska på köttet då eller räcker det med att typ dricka citronvatten som ska vara bra för njurarna? Läste någonstans max 300g rött kött i veckan och det låter väldigt lite.

Sorry,fel av mig,
läste rått kött.
Citera
2023-12-11, 20:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Jag äter runt 1kg kött VARJE dag.

Jag har gjort den snart i tio år. Jag har aldrig mått bättre.

Mina blodvärden är perfekta.
Jag tar vitamin c, d, NAD+, Omega 3.

Jäklar. Ett kilo? Har googlat massor och överallt står det att rött kött är skadligt i lite större mängder. Har också läst många som säger emot detta. Svårt att veta.
Citera
2023-12-11, 20:23
  #5
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinSkummaGranne
Jäklar. Ett kilo? Har googlat massor och överallt står det att rött kött är skadligt i lite större mängder. Har också läst många som säger emot detta. Svårt att veta.

ALLT är farligt beroende vart man läser .. Ät som du vill och må bra. Vi ska alla dö i slutändan så varför inte njuta så länge det varar.

Ja du behöver ju inte bli ett riksfetto men du förstår nog. Hälsofreaks dör även dom.
Citera
2023-12-11, 23:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Jag äter runt 1kg kött VARJE dag.

Jag har gjort den snart i tio år. Jag har aldrig mått bättre.

Mina blodvärden är perfekta.
Jag tar vitamin c, d, NAD+, Omega 3.
Rött kött? Låter dyrt.
Citera
2023-12-11, 23:34
  #7
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Att rött kött skulle vara farligt är bara en modern konspirationsteori som råkar trenda just nu. Det är bara att ta av sig foliehatten och börja äta. Däremot kan du blanda olika sorters kött, så att du på en vecka äter både fågel, fisk och mitt-emellan.
Citera
2023-12-11, 23:57
  #8
Medlem
systems avatar
Vad ”rött kött” egentligen är råder det väl dessutom olika meningar om.
Citera
2023-12-12, 00:51
  #9
Medlem
Onanikrems avatar
Fläskkött, inälvsmat, fet fisk och alkohol (särskilt öl) triggar njursten/gikt. Ät en blandad kost och håll alkoholkonsumtionen på en rimlig nivå så borde det inte vara något problem.
Citera
2023-12-12, 01:03
  #10
Avstängd
Ät hur mycket rött kött du vill.

Hong Kong är det område som äter mest, per capita, med ~600g per dag, och de lever även längst i världen.

De enda som gått på att rött kött är farligt är idioter och vetenskapliga dyslektiker.
Citera
2023-12-12, 17:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Rött kött? Låter dyrt.


Rött, ekologiskt kött. Ja det är dyrt det.

Men om jag nu ändå ska äta så stora mängder kött, så vill jag undvika alla hormoner och annat skit som sprutas in i kossorna, om det går.
Citera
2023-12-28, 14:10
  #12
Medlem
Ja, rött kött är farligt: https://www.cancerfonden.se/nyhet/ty...ott-och-cancer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback