Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-15, 13:34
  #13
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Ja två personer klarar det utan problem.

Till Finland i tio knop skulle väl ta ett dygn ungefär. Beroende på vart i Finland du ska såklart.

Motorn drar 80 lit/h vid max effektuttag så de skulle gå ca 2 kubikmeter enkel väg då.
Jag vet inte vad Soya III har för bunkerkapacitet, men har du 10 kubikmeter diesel med dig så klarar du dig både fram och tillbaka och kan tuffa runt lite längs kusten.


Hmm, nä men då behöver jag tänka om... det ska vara närmare sekelskiftet 18/1900 och resan ska ta flera dagar.
Citera
2023-12-15, 13:52
  #14
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Hmm, nä men då behöver jag tänka om... det ska vara närmare sekelskiftet 18/1900 och resan ska ta flera dagar.

Då får de resa från västkusten då. Eller segla.
En skonare kanske? Problemet då är att en skonare kan du inte segla själv. Inte heller gamla ångdrivna fartyg.

Hur stor måste båten vara?
Citera
2023-12-15, 14:45
  #15
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Då får de resa från västkusten då. Eller segla.
En skonare kanske? Problemet då är att en skonare kan du inte segla själv. Inte heller gamla ångdrivna fartyg.

Hur stor måste båten vara?

Att åka från västkusten låter utmärkt! Tack för det. Båten behöver ju inte vara så stor. Det ska finnas en säng för två, jag tänker mig att den ska täcka en tredjedel av utrymmet där nere.

Hur många personer krävs för att segla en skonare?
Citera
2023-12-15, 17:10
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Skulle två personer ensamma klara en resa till Finland i denna båt?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M/S_Soya_III

Vad hade behövts i form av bränsle, och hur lång tid hade resan övrr tagit tror du?

Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Ja två personer klarar det utan problem.

Till Finland i tio knop skulle väl ta ett dygn ungefär. Beroende på vart i Finland du ska såklart.

Motorn drar 80 lit/h vid max effektuttag så de skulle gå ca 2 kubikmeter enkel väg då.
Jag vet inte vad Soya III har för bunkerkapacitet, men har du 10 kubikmeter diesel med dig så klarar du dig både fram och tillbaka och kan tuffa runt lite längs kusten.

Det stämmer nog att den drar 80 liter vid max effekt, men man går sällan med max effekt. Så drar du ner farten till 7 knop kommer du undan med kanske mellan hälften och en femtedel. Skall man segla för sitt nöjesskull så kanske du är på sjön ca 6 h per dag då kan det ta lämpligtvis 6 dgr en väg.

Men man kan ju hålla sig till mer realistiska storlekar t ex Folkbåt Falken http://arne.ljungdahl.info:8080/falken/indexsv.htm eller en Vega https://www.sailguide.com/batfakta/albin-vega dessa är mer gjorda för för två personer för länge sedan.

Saker som kan hända
Bränslestopp
köra på bryggan
ankaret har ej fastnat , du åker mot bryggan eller stranden
Du ankrar på svaj, ankaret når ej botten, du hoppar i och får simma ikapp båten
Du krockar med annan båt
Du går på grund, du får putta båten av grund
Du ankrar på svaj, när du går upp har båten flyttat sig och du vet inte var du är
Det börjar brinna ombord
Båten läcker
Felnavigering hamnar i fel hamn
Du går till krogen eller ut och dansar drar med dig en massa brudar till båten på efterfest
Seglen går sönder
Kompisen blir rädd och vill hem
Kompisen ramlar i vattnet
Samt mycket mer

Inspiration se på Göta kanal filmerna, Lasse Åberg SOS mm
Citera
2023-12-19, 14:30
  #17
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Att åka från västkusten låter utmärkt! Tack för det. Båten behöver ju inte vara så stor. Det ska finnas en säng för två, jag tänker mig att den ska täcka en tredjedel av utrymmet där nere.

Hur många personer krävs för att segla en skonare?

Jag vet inte. En liten skonare kan man väl segla på 5-6 man kanske? De stora var de väl 15-20 man på.
Citera
2023-12-19, 14:50
  #18
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Jag vet inte. En liten skonare kan man väl segla på 5-6 man kanske? De stora var de väl 15-20 man på.

OK.... så det är inte tänkbart att endast två personer seglar Varberg-Helsingfors på 4-5 dagar, om berättelsen utspelar sig på säg 1920-talet?
Citera
2023-12-19, 15:17
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
OK.... så det är inte tänkbart att endast två personer seglar Varberg-Helsingfors på 4-5 dagar, om berättelsen utspelar sig på säg 1920-talet?

Det går att göra, även på den tiden bör det inte ha varit någon större utmaning utom på ett sätt: de två som seglar båten kommer att vara helt slut när de kommer fram. Avståndet mellan Varberg och Helsingfors är i runda slängar 1200 km, och om du skall klara av det på fem dygn har du inte tid att gå in i hamn och sova, utan båten måste seglas oavbrutet. Det i sin tur ger att två personer måste turas om att sova, segla båten och laga mat. Allt annat (utom möjligen toabesök) får vänta tills de är framme. Dessutom måste du ha lite tur med vädret: blåser det från fel håll så tar resan snabbt 10-30 timmar längre.
Citera
2023-12-19, 15:21
  #20
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det går att göra, även på den tiden bör det inte ha varit någon större utmaning utom på ett sätt: de två som seglar båten kommer att vara helt slut när de kommer fram. Avståndet mellan Varberg och Helsingfors är i runda slängar 1200 km, och om du skall klara av det på fem dygn har du inte tid att gå in i hamn och sova, utan båten måste seglas oavbrutet. Det i sin tur ger att två personer måste turas om att sova, segla båten och laga mat. Allt annat (utom möjligen toabesök) får vänta tills de är framme. Dessutom måste du ha lite tur med vädret: blåser det från fel håll så tar resan snabbt 10-30 timmar längre.

Då får jag verkligen tänka till... kanske båtens ägare anställer 2-3 pers för att segla, medan han som kapten har lyxen att sova bort stora delar av resan? Vet du hur mycket en kapten förvänts delta i själva grovjobbet?
__________________
Senast redigerad av noll.con.troll 2023-12-19 kl. 15:25.
Citera
2023-12-19, 15:25
  #21
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Det stämmer nog att den drar 80 liter vid max effekt, men man går sällan med max effekt. Så drar du ner farten till 7 knop kommer du undan med kanske mellan hälften och en femtedel. Skall man segla för sitt nöjesskull så kanske du är på sjön ca 6 h per dag då kan det ta lämpligtvis 6 dgr en väg.

Men man kan ju hålla sig till mer realistiska storlekar t ex Folkbåt Falken http://arne.ljungdahl.info:8080/falken/indexsv.htm eller en Vega https://www.sailguide.com/batfakta/albin-vega dessa är mer gjorda för för två personer för länge sedan.

Saker som kan hända
Bränslestopp
köra på bryggan
ankaret har ej fastnat , du åker mot bryggan eller stranden
Du ankrar på svaj, ankaret når ej botten, du hoppar i och får simma ikapp båten
Du krockar med annan båt
Du går på grund, du får putta båten av grund
Du ankrar på svaj, när du går upp har båten flyttat sig och du vet inte var du är
Det börjar brinna ombord
Båten läcker
Felnavigering hamnar i fel hamn
Du går till krogen eller ut och dansar drar med dig en massa brudar till båten på efterfest
Seglen går sönder
Kompisen blir rädd och vill hem
Kompisen ramlar i vattnet
Samt mycket mer

Inspiration se på Göta kanal filmerna, Lasse Åberg SOS mm

Nja, jag tänker att det är vettigt att räkna på maxeffekt. Har du riktigt dåligt väder och motsjö vill du inte köra på marginalerna och stå därmed tomt i tankarna. Sedan behöver du ju inte köra full patte hela tiden för det.
Citera
2023-12-19, 15:31
  #22
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
OK.... så det är inte tänkbart att endast två personer seglar Varberg-Helsingfors på 4-5 dagar, om berättelsen utspelar sig på säg 1920-talet?

Jo absolut. En mindre båt går att köra på två man. Ska du bara ha plats för två kojer under däck så behöver du ju inte ha en stor skonare.
Alltså, jag är ingen expert på segelfartyg. Men resan Varberg-Helsingfors i en mindre segelbåt och en besättning på två man låter bra.
Citera
2023-12-19, 15:45
  #23
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Jo absolut. En mindre båt går att köra på två man. Ska du bara ha plats för två kojer under däck så behöver du ju inte ha en stor skonare.
Alltså, jag är ingen expert på segelfartyg. Men resan Varberg-Helsingfors i en mindre segelbåt och en besättning på två man låter bra.

Tack för det! Då jobbar jag vidare.

Eller så får huvudkaraktären Harald vara en av de första som ger sig ut på en egen hand i en äkta motordriven båt, och får på så sätt symbolisera den självständighet och de nya möjligheter som den industriella revolutionen medförde.
Citera
2023-12-23, 20:22
  #24
Medlem
Gå in på sajten: Maringuiden. Tryck där på rubriken: Forum. Sen kommer rubriker där du ska skrolla ned till: Krönikor. gå in på krönikor och sök rubriken: Segling från Örebro till Göteborg.
Det är en självupplevd händelse som du kan läsa om du orkar. Se om du kan snappa upp något och "sno" därifrån.
(Jag försökte lägga storyn här på Flashback men den var för lång och jag skulle få lägga in minst 3 avsnitt och orkar inte älta med det).
• *
__________________
Senast redigerad av Flizzaff 2023-12-23 kl. 20:29. Anledning: Missade
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback