Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2023-12-18, 22:59
  #85
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linda skugge
Transiberian
Thriller som utspelar sig på sibiriska järnvägen. Woody harrelson i en av huvudrollerna
Tack för tipset, nu har jag sett den. Tycker inte den var särskilt bra. Men det var rätt mycket tåg.
Citera
2023-12-19, 08:10
  #86
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The Train (1964) Tåget

Burt Lancaster som fransk motståndsman som försöker rädda franska skatter från att hamna i Tyskland under kriget.
På den tiden klarade man av att köra med riktiga ånglok.
Citera
2023-12-21, 15:25
  #87
Avstängd
Rebiselles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vad finns det för bra filmer som utspelar sig på ett tåg?
Minst 72% av handlingen ska utspela sig på ett tåg eller handla om ett tåg.

Omvandla tåg till skepp..? The last Voyage of the Demeter verkar ju väldigt bra Tycker jag iaf..
Citera
2024-01-13, 15:04
  #88
Medlem
Mördaren -en helt vanlig person
Regissör Arne Mattsson, manus av Sjöwall och Wahlöö, med bland annat
Allan Edwall. Mord på ett tåg, rätt okej film om
du inte har något emot gamla filmer
__________________
Senast redigerad av mangne 2024-01-13 kl. 15:09.
Citera
2024-01-15, 00:57
  #89
Medlem
Inglorious Bastards. (1978)
Beyond the Door III. (Aka: Amok Train)

Med reservation för att andelen tåg nog är något lägre än 72% i båda filmerna.
Citera
2024-03-24, 21:15
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Tack för tipset! Såg den idag, den var bra.

Tråkigt att Tortosa dog nu (grevinnan i Horror express) , Helga Line/Angel del Pozo kvar nu

Purjadov = Rasputin
kvinnliga spion kanske inspirerad af Mata Hari eller nåt......

Avalanche express va tråkig tycker jag......Robert Shaws siste film
__________________
Senast redigerad av qmzamqckalrtgj 2024-03-24 kl. 21:18.
Citera
2024-04-29, 22:07
  #91
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
En film som var revolterande när den kom och gav upphov till massa nytt är knappast en tråkig film. Har man låg attensionsspan så absolut

Svarar lite sent kanske men. När det kommer till mordgåtor så gillar jag gåtor på den andra änden av skalan.
Etta ytterlighetsfallet är gåtor som är invecklade och lösningen bygger på att man kan hålla en massa detaljer i huvudet och hitta den röda tråden bland dem.
Andra ytterlighetsfallet är gåtor som är väldigt lättöverskådliga och det är så få detaljer att det inte tycks finnas något att gå på.

Orientexpressen är mer åt det invecklade hållet med en massa detaljer och personer som gjorde något i nåt sammanhang.
Jag gillar de lättöverskådliga där man bara sitter och undrar hur fasiken det skall gå att få ihop en rimlig slutlednig. Bland Agatha Christies verk så är tio små negerpojkar åt det hållet. Förvisso händer det en del men lösningen ligger inte i att hålla reda på en massa detaljer.

Med det sagt så tycker jag Albert Finney gjorde en bra rollprestation som Hercule Poirot. Resten av personerna är lite slätstrukna. Jag såg filmen som barn, en julafton tror jag, och uppskattade den då. Sen har min smak ändrats lite.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback