Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-18, 20:51
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Till Huberts försvar så är det en sådan grej som är ganska lätt att råka tänka fel på. Det hade jag också kunnat gjort om oturen var framme.

Ja, så är det ju såklart och glad att ni delar mer er av era kunskaper. Jag tycker dock matte är roligt och försöker lära mig :-)

Lite nyfiken, men på hur hög nivå har ni studerat matte?
Citera
2023-12-18, 20:53
  #14
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Ja, så är det ju såklart och glad att ni delar mer er av era kunskaper. Jag tycker dock matte är roligt och försöker lära mig :-)

Lite nyfiken, men på hur hög nivå har ni studerat matte?
För min del, inte hela civilingenjörsmatten, men någonstans över halva i alla fall.
Citera
2023-12-18, 21:07
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
För min del, inte hela civilingenjörsmatten, men någonstans över halva i alla fall.

Grymt :-)
Citera
2023-12-18, 22:55
  #16
Medlem
Gammal tankenöt:

Om värdet på något du äger först stiger med 10 % och därefter sjunker med 10 %, hur mycket har värdet förändrats från utgångsläget? Har du gjort en vinst eller förlust?

(Följdfråga: antag att värdet istället först sjunker med 10 % och därefter stiger med 10 % ! Gör det någon skillnad?)

Citera
2023-12-19, 07:14
  #17
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Frågan kan misstolkas vad som frågas efter. Egentligen finns ingen fråga heller.
Sen när jag tänker efter är det ekvivalenta saker du skriver också. Så TS har rätt och jag har rätt, två sätt skriva det på.
Jo, allt kan misstolkas, men i det här fallet får man verkligen anstränga sig för att misstolka. Jag tycker att det är helt klart:
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Förklarade då att om du har en ränta på 4% och den sjunker till 2.5% så har den sjunkit med 1.5 procentenheter och att den procentuella minskningen är 37.5%. Det får du om du tar 1.5/4, det vill säga minskningen i procentenheter genom den ursprungliga/tidigare räntan.

Så TS, jag och de flesta andra som postat har rätt och du har fel.

Du visar i alla fall väldigt bra sentensen: ”vill du har svar på en fråga på internet ska du inte posta frågan, du ska posta fel svar”.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback