Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-23, 23:39
  #13
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.eriksson
Sommarlovs scannerrekommendation är bra, se om du kan hitta begagnad (det gjorde jag).

Fundera inte ens på CD/DVD skivor, det är många som har dåliga erfarenheter. Och hållbarheten är diskutabel i kretsar där arkivbeständighet är A och O. Baserat på ditt behov tror jag att molnbaserad lagring är att förorda. Då kan alla berörda gå in och titta samt lämna info om bilderna.
Om du köper begagnad scanner, se till att få med original-CD som ska vara med.
På den finns programvara som kanske inte går att ladda ner, exempelvis tredjepartsprogram som de inte kan skänka bort igen.
Råkade själv ut för det på en dokumentscanner som kan spara till riktiga PDF med OCR-text, men bara med originalprogrammet...

Rekommendationerna om datorer är överdrivna, jag använder en dator från 2012, med Windows 7, för min scanner, då det inte finns stöd för senare Windows...

Om att spara på USB-minne och DVD, bägge är usla, USB-minnen kan spontant korrumpera varenda bild, DVD är plötsligt inte läsbar...
Rekommenderar extern hårddisk, med SSD-disk.
Samt att sprida ut bilder överallt, nätet, släktingarna...
Citera
2023-12-24, 01:11
  #14
Medlem
psykoshippiens avatar
PC spelar mindre roll (okej lite roll, då du kan välja mellan att det tar 3 månader eller 2 veckor att processa allt), vad som däremot spelar roll är lite data-flit och en rejält bra scanner.
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
På vissa större bibliotek finns skanner (scanner)...ibland gratis.
De blir nog inte vansinniga om man kommer med 10 kartonger fotografier, men hur skulle det kännas att ha fettet (med tillhörande bildåtergivning) ifrån 13 araber på mormors gamla foton?

Vad som är viktigt med scannern är PPI och process-hastighet. Handlar det om 10 000 foton så kommer du ångra dig om varje scanning tar 20 sekunder. Finns de som blåser av på knappt en sekund, då har du allt på 2 timmar istället för tre dygn aktivt arbete från scannern (tar väl cirka fyra-sex sekunder att byta blad när man kommer upp i rutin, då kan du smeta av 10 000 kopior på tre dygn 8 timmars aktivt arbete istället för veckor).
__________________
Senast redigerad av psykoshippien 2023-12-24 kl. 01:18.
Citera
2023-12-24, 01:23
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KryddOdlare
Någon som kan rekommendera en bra dator och en scanner för fotografier? Äldsta korten är från slutet av 1800-talet, de nyaste från 1990. Svartvita, färgfoton, diabilder, negativ men inga filmer.

Familjen har enorma mängder fotografier och den äldre kvinnan som idag har allt i sin ägo kommer att flytta till ett vårdboende inom en snar (?) framtid. Familjen är stor och flera familjemedlemmar bor inte längre kvar inom Sveriges gränser. Vill inte splittra fotosamlingen.

Tanken är att scanna samtliga fotografier..göra en hemsida? USB-minnen? (förslag mottages tacksamt!)

Tänkte mej en stationär dator, men "duger" en laptop?

Riktigt bra scanner.

Bättre begagnat är ok.

Pris - helst under 40 000:- totalt.

Tacksam för era förslag!

För färg- och svartvita foton behöver du en bra flatbedscanner. För negativ behöver du en Nikon Coolscan 5000 eller 9000. De är gamla, men dyra, och har en mycket god kvalitet. Ingen flatbedscanner kan jämföras i kvalitet med dessa.

Men om dina negativ är gamla kan formatet vara för stort för Nikon Coolscan och du behöver en flatbedscanner. Coolscan 5000 skannar upp till 24x36mm, Coolscan 9000 tar även mellanformat.

Det finns även extrautrustning för t.ex. ett 60mm makroobjektiv som gör att du kan fotografera negativ och få bra kvalitet. Använder du då en kamera med 40 megapixlar får du bra upplösning, och det går snabbt att jobba. Att skanna med Nikon Coolscan tar tid om du har många negativer.

Fråga om detta i en bra fotoaffär så får du bra svar.
Citera
2023-12-24, 06:35
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
För färg- och svartvita foton behöver du en bra flatbedscanner. För negativ behöver du en Nikon Coolscan 5000 eller 9000. De är gamla, men dyra, och har en mycket god kvalitet. Ingen flatbedscanner kan jämföras i kvalitet med dessa.

Men om dina negativ är gamla kan formatet vara för stort för Nikon Coolscan och du behöver en flatbedscanner. Coolscan 5000 skannar upp till 24x36mm, Coolscan 9000 tar även mellanformat.

Det finns även extrautrustning för t.ex. ett 60mm makroobjektiv som gör att du kan fotografera negativ och få bra kvalitet. Använder du då en kamera med 40 megapixlar får du bra upplösning, och det går snabbt att jobba. Att skanna med Nikon Coolscan tar tid om du har många negativer.

Fråga om detta i en bra fotoaffär så får du bra svar.

En del v negativen är från slutet av 1920, troligtvis tagna med en lådkamera. Jag vet inte exakt hur många negativ det finns, måste kolla i alla lådor. En möjlighet är förstås att köpa Coolscan begagnat, och sedan sälja när jag är klar..
Citera
2023-12-24, 06:39
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.eriksson
Sommarlovs scannerrekommendation är bra, se om du kan hitta begagnad (det gjorde jag).

Fundera inte ens på CD/DVD skivor, det är många som har dåliga erfarenheter. Och hållbarheten är diskutabel i kretsar där arkivbeständighet är A och O. Baserat på ditt behov tror jag att molnbaserad lagring är att förorda. Då kan alla berörda gå in och titta samt lämna info om bilderna.

Olika bud om vitsen med att spara på DVD..
Har ingen egen erfarenhet av att spara i molnet..ska lyssna runt bland släktingarna.
Citera
2023-12-24, 06:41
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du behöver ingen speciell dator eller skanner för att skanna bilder. Vad som helst som du köper idag kommer att fungera utmärkt. Likaså är alla skanners och datorer kompatibla.

Möjligen kan du kolla så att skannern är snabb. Jag har till exempel en sån där kombinerad skanner och skrivare. Bilderna blir helt utmärkta, men det tar nån minut för varje skann. Det är ju trist om du ska skanna många tusen bilder.

Om skannern kopplas med USB-3 eller USB-C är det snabbare överföring till datorn än USB-2. Då får man ju kolla att datorn har motsvarande port. En skanner som ansluts med Wi-Fi är också bekvämt.

Kolla också att du får nån programvara med till skannern som automatiskt kan ta bort repor eller förbättra bilderna. Kolla också att det är riktiga versioner av programmen. Jag har varit med om att man fått med program, men det har varit nån 30-dagarslicens.

Nåt som kan vara bekvämt är en stor skärm, så det är lättare att kolla på bilderna.

En DVD-brännare som tillbehör kan också vara praktiskt.

Den hör skannern verkar praktisk för din del. Den har nån adapter för att skanna film och dia. https://www.dustinhome.se/product/50...oto-a4-skanner

Tack för många bra tips och synpunkter!
Citera
2023-12-24, 06:46
  #19
Medlem
Tack till er alla för många tips och idéer!

GOD JUL!
Citera
2023-12-24, 06:51
  #20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.eriksson
Sommarlovs scannerrekommendation är bra, se om du kan hitta begagnad (det gjorde jag).

Fundera inte ens på CD/DVD skivor, det är många som har dåliga erfarenheter. Och hållbarheten är diskutabel i kretsar där arkivbeständighet är A och O. Baserat på ditt behov tror jag att molnbaserad lagring är att förorda. Då kan alla berörda gå in och titta samt lämna info om bilderna.

Håller med dig helt och hållet, skaffa ett molnkonto på något ställe och lägg upp alla bilder där. Går sen enkelt att dela med sig av kontot till de som är intresserade.
Att lägga på CD/DVD skivor känns onödigt, vem har ens en läsare idag i sin dator. Att sitta vid tv:n och försöka bläddra runt bland tusentals bilder blir inte kul.
Citera
2023-12-24, 11:31
  #21
Avstängd
53280s avatar
Vilken modern PC som helst och lägg krutet på scannen eventuellt lagring. En scanner som klara både pappers, dia, negativ . Just på negativ kan det finnas olika format, så något i proffsklassen . Bästa är väl scanna negativ eller dia..
__________________
Senast redigerad av 53280 2023-12-24 kl. 11:33.
Citera
2023-12-24, 12:54
  #22
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KryddOdlare
Någon som kan rekommendera en bra dator och en scanner för fotografier? Äldsta korten är från slutet av 1800-talet, de nyaste från 1990. Svartvita, färgfoton, diabilder, negativ men inga filmer.

Familjen har enorma mängder fotografier och den äldre kvinnan som idag har allt i sin ägo kommer att flytta till ett vårdboende inom en snar (?) framtid. Familjen är stor och flera familjemedlemmar bor inte längre kvar inom Sveriges gränser. Vill inte splittra fotosamlingen.

Tanken är att scanna samtliga fotografier..göra en hemsida? USB-minnen? (förslag mottages tacksamt!)

Tänkte mej en stationär dator, men "duger" en laptop?

Riktigt bra scanner.

Bättre begagnat är ok.

Pris - helst under 40 000:- totalt.

Tacksam för era förslag!

Gjorde en stor genomgång av gamla foton, negativ och dokument för fem år sedan. Använde utrustning enligt nedan:

Epson perfektion V550
Min vanliga HP LAPTOP
Photoshop elements

En program kom med Epson som styr skannerns arbete, man kan lägga på flera på bädden och välja storlek, upplösning, färgelement. Ett medföljande program återställer färger från 70-talet och fungerar hyfsat. Men Photoshop klarar färger, damm, pixlar utmärkt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback