Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-26, 10:55
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Vad jag förstått så är ju dödsfall sådant som hotellägare (osv) gärna vill göra allt i sin makt för att gömma bort och aldrig tala högt om - iaf inför gästernas öron).
De är såklart oroliga för att ingen ska vilja bo där.

Men ... tiderna ändras ju, och idag är det mer populärt än ... än på rätt så länge ... att vilja vara med om "spökelser."
Och den sortens klientel har ju inget direkt emot ifall rummet de ska sova över på har haft minst ett registrerat dödsfall (gärna flera).

Så, hur kommer det sig att hotellägarna runt om i landet inte börjar redovisa öppet om någon, några, avlidit på deras ställe ???



Hur hade Ni gjort?
Hade ni valt att boka rum på ett ställe som hade redovisat dödsfall, heller än att istället välja ett hotell som inte redovisat sånt ???
Och isf, hade ni valt det rum som hade haft allra flest dödsfall - kanske t.o.m. fall av "ond, bråd död" som mord eller självmord ???

Tror ni att det hade blivit en framgångssaga, eller hade initiativet bara resulterat i konkurs ???
Citera
2023-12-26, 11:05
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vad jag förstått så är ju dödsfall sådant som hotellägare (osv) gärna vill göra allt i sin makt för att gömma bort och aldrig tala högt om - iaf inför gästernas öron).
De är såklart oroliga för att ingen ska vilja bo där.

Men ... tiderna ändras ju, och idag är det mer populärt än ... än på rätt så länge ... att vilja vara med om "spökelser."
Och den sortens klientel har ju inget direkt emot ifall rummet de ska sova över på har haft minst ett registrerat dödsfall (gärna flera).

Så, hur kommer det sig att hotellägarna runt om i landet inte börjar redovisa öppet om någon, några, avlidit på deras ställe ???



Hur hade Ni gjort?
Hade ni valt att boka rum på ett ställe som hade redovisat dödsfall, heller än att istället välja ett hotell som inte redovisat sånt ???
Och isf, hade ni valt det rum som hade haft allra flest dödsfall - kanske t.o.m. fall av "ond, bråd död" som mord eller självmord ???

Tror ni att det hade blivit en framgångssaga, eller hade initiativet bara resulterat i konkurs ???
Spökjägare brukar inte tillhöra gräddan av samhället, och att ha en tjackad Jocke och Jonna springandes inne på hotellet skrämmer nog bort fler gäster än det genererar. Undantag är möjligen hotell som Cecil hotel i LA som är ökänt för mord, död och seriemördare.
Citera
2023-12-26, 11:06
  #3
Medlem
StudiumValors avatar
konkurs för de som haft några och som de beskriver med läskiga ordalag på hemsidan
Citera
2023-12-26, 11:17
  #4
Medlem
FederalAgents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vad jag förstått så är ju dödsfall sådant som hotellägare (osv) gärna vill göra allt i sin makt för att gömma bort och aldrig tala högt om - iaf inför gästernas öron).
De är såklart oroliga för att ingen ska vilja bo där.

Men ... tiderna ändras ju, och idag är det mer populärt än ... än på rätt så länge ... att vilja vara med om "spökelser."
Och den sortens klientel har ju inget direkt emot ifall rummet de ska sova över på har haft minst ett registrerat dödsfall (gärna flera).

Så, hur kommer det sig att hotellägarna runt om i landet inte börjar redovisa öppet om någon, några, avlidit på deras ställe ???



Hur hade Ni gjort?
Hade ni valt att boka rum på ett ställe som hade redovisat dödsfall, heller än att istället välja ett hotell som inte redovisat sånt ???
Och isf, hade ni valt det rum som hade haft allra flest dödsfall - kanske t.o.m. fall av "ond, bråd död" som mord eller självmord ???

Tror ni att det hade blivit en framgångssaga, eller hade initiativet bara resulterat i konkurs ???

Jag tror inte idén fungerar på nybyggda hotell mitt i staden, det hade skrämt bort gäster, enbart vääääldigt creeepy...

Däremot kan det kanske fungera på något hotell långt ute på landsbygden där hotellet kanske har 100 år på nacken, eller åtminstone byggnaden är 100+ år gammal.

Sedan får det inte vara nya dödsfall. Ingen vill hyra in sig på ett rum där Åke 67 förra året fick en hjärtinfarkt och dog.

Utan det måste vara lite udda dödsfall som kanske är +50 år gamla.
Hotellet måste nog ha lite spöklikt atmosfär, ligga lite enskilt, ha rätt känsla om man säger så.
Citera
2023-12-26, 11:23
  #5
Medlem
Raccoon0834s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vad jag förstått så är ju dödsfall sådant som hotellägare (osv) gärna vill göra allt i sin makt för att gömma bort och aldrig tala högt om - iaf inför gästernas öron).
De är såklart oroliga för att ingen ska vilja bo där.

Men ... tiderna ändras ju, och idag är det mer populärt än ... än på rätt så länge ... att vilja vara med om "spökelser."
Och den sortens klientel har ju inget direkt emot ifall rummet de ska sova över på har haft minst ett registrerat dödsfall (gärna flera).

Så, hur kommer det sig att hotellägarna runt om i landet inte börjar redovisa öppet om någon, några, avlidit på deras ställe ???



Hur hade Ni gjort?
Hade ni valt att boka rum på ett ställe som hade redovisat dödsfall, heller än att istället välja ett hotell som inte redovisat sånt ???
Och isf, hade ni valt det rum som hade haft allra flest dödsfall - kanske t.o.m. fall av "ond, bråd död" som mord eller självmord ???

Tror ni att det hade blivit en framgångssaga, eller hade initiativet bara resulterat i konkurs ???

Jag skulle nog tro väldigt många fortfarande hade blivit illa till mods att bo i ett rum där någon tagit livet av sig.

Om jag själv drev ett hotell skulle jag personligen inte vilja göra det känt. Huvudsakligen för att det hade dragit till sig människor med ett intresse för det ockulta, vilket i sin tur hade medfört seanser och ritualer, vilket i sin tur förmodligen hade varit negativt för hela komplexet (och gästerna) i längden. Konsekventa ritualer med människor som inte vet vad de pysslar med är knappast något bra.

Något som däremot hade varit intressant att göra, hade varit att köpa upp ett gammalt ställe med mycket historia och dåliga minnen, konvertera det till ett hotell och go all in på marknadsföringen. Ett par hundra seanser senare så kommer det hända konstiga saker där, vare sig man vill vara med om det eller ej.
Citera
2023-12-26, 11:33
  #6
Medlem
FederalAgents avatar
Citat:
Borgvattnet Prästgård

Sveriges mest hemsökta hus

Ryktet om Sveriges mest hemsökta hus uppstod efter att ett flertal präster och gäster, oberoende av varandra, vittnat om paranormala händelser i huset. 1947 avslöjade löpsedlar runt om i Sverige att Svenska kyrkan planerade en vetenskaplig undersökning av Prästgården pga dess ”mångåriga spökerier”. Efter detta kom Prästgården snabbt av bli känd som ett av världens och Sveriges mest hemsökta hus och hundratusentals nyfikna har besökt byn för att uppleva dessa paranormala fenomen på egen hand.
Boka spökhotell – om du vågar?

Citat:
1970 gick Prästgården från att vara privatbostad till ”spökhotell” för nyfikna som vill testa att boka rum i ett spökhus. Det går även att hyra spökjägarutrustning för de som är intresserade av egen spökjakt i samband med besöket.

https://spokhus.se/plats/borgvattnets-prastgard/

Här drivs det spökhotell.
Vad sägs om att boka "gråterskornas rum" en regnig natt i november.
Citera
2023-12-26, 11:40
  #7
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent
Jag tror inte idén fungerar på nybyggda hotell mitt i staden, det hade skrämt bort gäster, enbart vääääldigt creeepy...

Däremot kan det kanske fungera på något hotell långt ute på landsbygden där hotellet kanske har 100 år på nacken, eller åtminstone byggnaden är 100+ år gammal.

Sedan får det inte vara nya dödsfall. Ingen vill hyra in sig på ett rum där Åke 67 förra året fick en hjärtinfarkt och dog.

Utan det måste vara lite udda dödsfall som kanske är +50 år gamla.
Hotellet måste nog ha lite spöklikt atmosfär, ligga lite enskilt, ha rätt känsla om man säger så.
Tja, men riktiga inbitna spökfantaster had jeu nog bara blivit positivt triggade om de vetat att de hade med ett alldeles färskt dödsfall att göra.
DU stänkre på "vanliga övernattninggäster" och där är det väl fullt förståeligt att de inte vill dela rum med den hädangångnes kvarvarande sista andetag ...

Det får mig, förresten, att tänka på den där filmen av Lukas Moodysson, "Lilja 4-ever," när hon den stackars flickan först hade blivit lovad en mammas ina lägenhet. Men där mammans eleka syster själv lade beslag på den och helt enkelt kastade ut henne - hon hade förvisso hyr en liten skitlägenhet i ett jävla ruckel.
Bara det att en gammal gubbe precis, verkligen precis alldeles nyligen, hade dött där.
Och hans sängkläder låg kvar i sängen, på samma sätt som när ambulanspersonalen hade lyft upp liket från sängen.

Där skulle hon sen hoppa ner och bädda ner sig, i den dödes gamle skitige pälsfilt, osv.

Inte så där jättekul, eller hur.


---

Sen så måste det ju inte ens vara bara Hotell, utan det kan ju vara sådana där "semesterbyar" också. Det finns ju sådana lite hör och var i vårt land. Där man får en hel stuga för sig själv att hyra.
Det är nog en hel del som dött där - och jag vet åtminstone Ett mord som inträffat i en sån semesterby.
Vid Linderödsåsen i Skåne, nära Forsakar eller Stenshuvud, eller nåt sånt tror jag, där det semesterboende hade tagits över av socialtjänsten och fyllon och hemlösa, osv, bodde där istället.
En ensamstående gubbe bodde där för sig själv och trodde att allting var bra, men hans grannar - ett yngre par som var missbrukare - de ville vara kompisar med honom (sa de iaf), och de blev hembjudna av gubben för lite fylle.
Men, säg den lyckan som varar, och efter ett tag så började killen i det där missbrukarparet tro att gubben raggade på hans flickvän - så han satte igång att slå ihjäl honom. Flickvännen hjälpte tydligen också till.
Gubben dog.

Så, det kan vara spökjakt även i semesterbyar.
Stugbyar, och kanske året runt.öppna campingplatser också (sådana där med husvagnar som hel- och halvfyllon brukar bo i).
Där är det inte svårt att föreställa sig att det varit en hel del dödsfall.

"Husvagnsspöken," det hade väl varit något ... =)
Jag kan tänka mig att grannarna gärna hade kunnat hjälpa till med den spöklika stämningen ... tex genom att smyga fram till den spökdrabbade husvagnen mitt p natten och börja ruska om den litet grand, eller banka på väggarna.
Det hade nog kunnat skrämma slag på den bäste.


Ja, det finns ju värdshus också, och motell, och spännande gamla järnvägshotell ute på landet såklart.


Jag tror att det hade kunnat bli en viss framgång med detta knep.
Dvs att börja redovisa varje rum efter antalet dödsfall.

Jag tror nog att det hade kunnat attrahera fler än bara spökfantaterna.
För många vill ju gärna ha något litet extra i livet. Och detta är ju dessutom tämligen ofarligt. Det är bara mest nerverna det kanske hade kunnat fresta på.



Redan idag så redovisar ju hotellägare om det bott någon Berömd person i rummet, helst någon Kunglighet. Och i de rummen vill många bo, och betala en extra slant för det dessutom.

Det hade gett många en känsla av spänning, det är jag nästan helt säker på.
Citera
2023-12-26, 16:06
  #8
Medlem
Inte bara hotell. All dödsfall borde märkas ut på Google maps.
Citera
2023-12-26, 16:40
  #9
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Tror nog inte det pga integritetskränkning + GDPR?
Citera
2023-12-27, 00:29
  #10
Medlem
prokaryotkungens avatar
Jag tycker de skall redovisa alla djur som dött att bli mat i restaurangen på hotellen. DE borde ju verkligen spöka utav helvete.
"Duuu stoppade i dig mig baaara för att bli myyyyckeeeet feeeetareee din jääääveeeel!"


-Finns det något ställe där det inte dött någon? Om vi antar att andevärlden är eterisk och inte begränsar de döda att bara spöka exakt i ett rum alltså.
Alla ställen borde vara totalt haunted!
Citera
2024-01-08, 11:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ednbjuurolgn
Spökjägare brukar inte tillhöra gräddan av samhället, och att ha en tjackad Jocke och Jonna springandes inne på hotellet skrämmer nog bort fler gäster än det genererar. Undantag är möjligen hotell som Cecil hotel i LA som är ökänt för mord, död och seriemördare.
Citera
2024-01-08, 11:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumSKALLEN123
Tror nog inte det pga integritetskränkning + GDPR?
GDPR gäller inte döda. Det är fritt fram för hotellet att sätta upp en skylt i receptionen med namn på det som avlidit, rum och dödsorsak om de vet det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback