Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-30, 13:20
  #1
Medlem
Intressant artikel i svd. Står bland annat att: "Men när de utsattes för gluten i ett blindtest var det bara ett fåtal – 16 procent – som reagerade negativt. Det talar för att deras problem orsakas av något annat än gluten, enligt forskarna som sammanställt resultaten".

Artikeln tar även upp att: "undvikande av gluten leda till lägre konsumtion av fullkorn, vilket i sin tur ökar risken för hjärtkärlsjukdomar".

Intressant att denna hälsotrend också har skadliga effekter.

Artikeln i sin helhet: https://www.svd.se/a/QyewAq/kan-man-...tenoverkanslig
Citera
2023-12-30, 14:31
  #2
Medlem
supremanics avatar
Jag har diagnosticerad celiaki och jag är ganska osäker på om jag skulle klara ett blindtest faktiskt

Är inte förvånad över resultatet. Placebo effekten är stark och om man har diffusa magproblem så är det nog lätt att inbilla sig att en diet som så många hävdar hjälper då faktiskt kommer kännas som att den hjälper.
Har haft närstående som inte haft diagnosticerad celiaki som testat med glutenfritt och i början med den initiala optimismen lät det ju som att det var lösningen på deras problem, för att med tiden inse att det nog inte hjälpte ändå.

För mig som diagnosticerad så är det bra om fler äter glutenfritt då utbudet blir bättre. Men samtidigt är det även en förbannelse då det som studien visar gör att termen glutenfritt inte tas på allvar och att det egentligen är sak samma vad maten man serverar på en restaurang t.ex. egentligen innehåller.
Citera
2023-12-30, 14:37
  #3
Avstängd
Det har ju varit på tapeten förut å gäller väl främst tjejer som inbillar sig.
Citera
2023-12-30, 14:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Jag har diagnosticerad celiaki och jag är ganska osäker på om jag skulle klara ett blindtest faktiskt

Är inte förvånad över resultatet. Placebo effekten är stark och om man har diffusa magproblem så är det nog lätt att inbilla sig att en diet som så många hävdar hjälper då faktiskt kommer kännas som att den hjälper.
Har haft närstående som inte haft diagnosticerad celiaki som testat med glutenfritt och i början med den initiala optimismen lät det ju som att det var lösningen på deras problem, för att med tiden inse att det nog inte hjälpte ändå.

För mig som diagnosticerad så är det bra om fler äter glutenfritt då utbudet blir bättre. Men samtidigt är det även en förbannelse då det som studien visar gör att termen glutenfritt inte tas på allvar och att det egentligen är sak samma vad maten man serverar på en restaurang t.ex. egentligen innehåller.

Kanske inte helt lätt det här. Hade en kompis som slutade med både mjölk och laktos för att hans flickvän tyckte han hade mycket gaser. Tränar man mycket och äter fiberrik mat (fullkorn) så blir det gaser. Samtidigt behöver man mycket kolhydrater för att orka träna. Håller man inne gaser blir det som att strypa en förbränningsmotor. Den sotar igen och du får ont i magen. Säger inte att det är så för alla men olyckligt om en del tar bort fibrer (fullkorn) och tappar en del av de mineraler som finns i fullkornen. Jag tycker själv att det är ett hälsotecken när man har ordentligt med gaser. Magen fungerar. Sen är det förstås ett problem om du sitter i en buss eller i tunnelbanan.

Men kanske inte så din mage yttrade sig. Vet inget om celiaki.
Citera
2023-12-30, 14:53
  #5
Medlem
16% är väl inte ett fåtal?
Dessutom vad var det för typ av ett test och vilka ställde upp på testet?

Anledningen att man självmedicinerar är för att man inte fått hjälp av sjukvården.
Det är ett desperat försök att bli kvitt sina problem. Hade sjukvården fungerat så hade man aldrig behövt experimentera själv.

Vetemaffian har fått in en artikel om att vi bör käka mer vete, för att det är bra för deras plånböcker.
Citera
2023-12-30, 21:56
  #6
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
16% är väl inte ett fåtal?
Dessutom vad var det för typ av ett test och vilka ställde upp på testet?

Anledningen att man självmedicinerar är för att man inte fått hjälp av sjukvården.
Det är ett desperat försök att bli kvitt sina problem. Hade sjukvården fungerat så hade man aldrig behövt experimentera själv.

Vetemaffian har fått in en artikel om att vi bör käka mer vete, för att det är bra för deras plånböcker.
"I andra studier med liknande upplägg ingick personer som upplevt positiva effekter av en glutenfri diet. Men när de utsattes för gluten i ett blindtest var det bara ett fåtal – 16 procent – som reagerade negativt."

16% av folk som "upplevt positiva effekter av en glutenfri diet", alltså inte 16% av den allmänna populationen.

Vetemaffian? Det finns t.ex. starka ekonomiska intressen i skit som frukostflingor. Kolisar till proteinpriser liksom. Men vad är bröd utan gluten? Meningslöst ifall du frågar mig. Att fler människor försöker detaljstyra sin kost är ett symtom av vår tidsanda. I en osäker omvärld kontrollerar man det man kan kontrollera.
Citera
2023-12-31, 00:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
16% är väl inte ett fåtal?
Dessutom vad var det för typ av ett test och vilka ställde upp på testet?

Anledningen att man självmedicinerar är för att man inte fått hjälp av sjukvården.
Det är ett desperat försök att bli kvitt sina problem. Hade sjukvården fungerat så hade man aldrig behövt experimentera själv.

Vetemaffian har fått in en artikel om att vi bör käka mer vete, för att det är bra för deras plånböcker.

Du har en poäng med "vetemaffian" men då ska man även komma ihåg att det såklart även finns en "glutenintoleransmaffia" som vill få oss att tro att glutenfritt är det hälsosamma alternativet.
Citera
2023-12-31, 09:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
"I andra studier med liknande upplägg ingick personer som upplevt positiva effekter av en glutenfri diet. Men när de utsattes för gluten i ett blindtest var det bara ett fåtal – 16 procent – som reagerade negativt."

16% av folk som "upplevt positiva effekter av en glutenfri diet", alltså inte 16% av den allmänna populationen.

Vetemaffian? Det finns t.ex. starka ekonomiska intressen i skit som frukostflingor. Kolisar till proteinpriser liksom. Men vad är bröd utan gluten? Meningslöst ifall du frågar mig. Att fler människor försöker detaljstyra sin kost är ett symtom av vår tidsanda. I en osäker omvärld kontrollerar man det man kan kontrollera.

Det finns många frågor runt detta test. Hur länge pågick det?
Att man får positiva effekter av glutenfri kost är väl bra? Att övriga inte reagerade negativt på en gång kan det finnas olika orsaker till.
Reagerade de inte alls eller reagerade de senare?

Det går mycket bra att äta bröd utan gluten och utan vete. Det är en inlärningsfråga.
I Sydamerika är mycket av brödet byggt på majs.

Jag gissar på att det inte riktigt handlar om att man vill kontrollera det man kan kontrollera.
Det handlar om att man har ett problem med/i kroppen och att man inte får den hjälp man betalar för.
När man inte får hjälp så måste man hjälpa sig själv.

Ja, vetemaffian. Titta på kostcirkeln. Varför finns det bröd där överhuvudtaget?
Även i USA har man någon konstig regel att barn skall äta 7-8 brödskivor per dag.
Vetemjöl idag är superprocessat o extra gluten är tillsatt. Finns inte så mycket naturligt med detta och det är inte konstigt om kroppen reagerar negativt.
Citera
2023-12-31, 09:28
  #9
Medlem
Hur gjordes blindtesten? Knappast med vete? Bara för att man tål gluten betyder det inte att man kan äta mer fullkorn.
Citera
2023-12-31, 10:20
  #10
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det finns många frågor runt detta test. Hur länge pågick det?
Att man får positiva effekter av glutenfri kost är väl bra? Att övriga inte reagerade negativt på en gång kan det finnas olika orsaker till.
Reagerade de inte alls eller reagerade de senare?

Det går mycket bra att äta bröd utan gluten och utan vete. Det är en inlärningsfråga.
I Sydamerika är mycket av brödet byggt på majs.

Jag gissar på att det inte riktigt handlar om att man vill kontrollera det man kan kontrollera.
Det handlar om att man har ett problem med/i kroppen och att man inte får den hjälp man betalar för.
När man inte får hjälp så måste man hjälpa sig själv.

Ja, vetemaffian. Titta på kostcirkeln. Varför finns det bröd där överhuvudtaget?
Även i USA har man någon konstig regel att barn skall äta 7-8 brödskivor per dag.
Vetemjöl idag är superprocessat o extra gluten är tillsatt. Finns inte så mycket naturligt med detta och det är inte konstigt om kroppen reagerar negativt.
Jag bakar en del bröd och gluten spelar en viktig roll i "vanligt" bröd. Sen finns det bröd på majs och andra varianter också, men det blir en helt annan typ av bröd. Vi har ätit bröd under lång tid, men vetet idag ser annorlunda ut än tidigare, som med så mycket annat i vår industrialiserade värld. Det finns mycket som är osunt där, som vi är helt maktlösa inför.

Man ska inte basera sin kost på enbart kolhydrater, men bröd i rimliga mängder får helt klart plats i en vettig diet, en källa till kolhydrater helt enkelt.

Kontrollen jag pratar om är omedveten. Det trendar och jag är inte alls förvånad om siffran är kring 16%. Att 80-90% väljer bort gluten "i onödan" är ungefär vad jag skulle gissa på. Sen har jag inget emot att de använder glutenfria produkter som något sorts sockerpiller. Men jag vill kalla det var det är och inte låtsas att 100% av dessa är svikna av sjukvården, inte får den vård de betalat för och så vidare.

Glutenintolerans på riktigt också, för kanske omkring 16% av de som valt bort gluten i kosten.
__________________
Senast redigerad av BackToHegel 2023-12-31 kl. 10:24.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback