Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Hängde ni på låset att deklarera eller väntar vi in till det sista?
Hängde på låset
66,74%
315 röster
Väntar in till det sista
27,54%
130 röster
Deklarerar inte alls
5,72%
27 röster
2024-05-06, 19:35
  #1393
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboga-mytomanen
Jag ska få ca 25k att få tillbaka av skatteverket står det men inte fått nåt än?? Jag deklarerade och skickade in samma dag som deklarationen öppnade dvs 19 mars. När kommer pengarna? Inte fått ett öre.
Gjorde heller inga avdrag eller tillägg etc, enbart godkänna och skicka in.

PÅ deras hemsida står det att de ska betala ut perngarna 9-12 april om man skickat in senast 3 april.

Jag har heller inga pengar inne på mitt skattekonto när jag loggar in på skatteverkets hemsida så det är inte där problemet ligger.
Nu förefaller det som att förseningen härrör till ditt tidigare företag.

Men man kan även bli utvald för extra granskning som kan hålla på fram till december. Så även om man deklarerar den första dagen och inte gör någon förändring så kan man tvingas att vänta ända till jul innan man får pengarna :-)
Citera
2024-05-07, 09:59
  #1394
Medlem
arboga-mytomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Nu förefaller det som att förseningen härrör till ditt tidigare företag.

Men man kan även bli utvald för extra granskning som kan hålla på fram till december. Så även om man deklarerar den första dagen och inte gör någon förändring så kan man tvingas att vänta ända till jul innan man får pengarna :-)
Får man ränta på de pengarna eller hur ser det ut med den saken?
Citera
2024-05-07, 20:23
  #1395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboga-mytomanen
Får man ränta på de pengarna eller hur ser det ut med den saken?
Ja, man får ränta på pengarna.
Citera
Igår, 14:33
  #1396
Medlem
S0cialsekreterares avatar
Fel tråd
Citera
Igår, 14:58
  #1397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jo, det förefaller som att väldigt många om inte alla har fått en justering på enstaka kronor. Lätt att man missade detta och att lämna in deklarationen ånyo. En del upptäckte det när det bara var enstaka timmar kvar innan deklarationen skulle vara inne.

Är det som i ditt exempel bara 6 kronor som det diffar så är det få, om ens någon som skulle reagera på att de förtryckta uppgifterna är felaktiga. Även om man är duktig och kontrollräknar tror att de flesta skulle acceptera att de räknat fel och banken har rätt. Därav i princip omöjligt att upptäcka att det är fel på de förtryckta uppgifterna när det gäller så små belopp.

Lätt att man som kund missade att uppgradera ändrades sista dagen och att man var tvungen att deklarera på nytt. Missade man det så åker man kanske på en förseningsavgift på 100+ kr och som i ditt fall en justering på 6 kronor som leder till 2 kr i extra skatt. Surt om man får ett straff som är mångdubbelt större än vad man missade i deklarationen. Visst är det sitt eget fel då man ansvarar för att uppgifterna är korrekta men i detta fall så var det i det närmaste omöjligt att upptäcka...
Nej helt fel. Dessa justering har otroligt många fått, delvs från Avanza.
Har man redan skickat in sin deklaration och denna justering kom efteråt så räknas det som du skickat in den även om du är lite sen. Alltså dom bortser från denna justering som många råkat ut för.
Citera
Igår, 15:12
  #1398
Medlem
Hej pojkar.

Jag har lagt in ett rejält saftigt reseavdrag i min deklaration. Jag är väldigt förvånad över att Skatteverket inte har begärt underlag för mina kostnader. Det är ju mindre än en månad kvar nu till slutskattebesked och utbetalning.

Hur lång tid innan detta brukar de begära underlag? Bör/kan jag betrakta mitt reseavdrag som säkrat och godkänt redan nu eftersom de inte hört av sig?
Citera
Igår, 15:44
  #1399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMaximalVinst
Nej helt fel. Dessa justering har otroligt många fått, delvs från Avanza.
Har man redan skickat in sin deklaration och denna justering kom efteråt så räknas det som du skickat in den även om du är lite sen. Alltså dom bortser från denna justering som många råkat ut för.
Man kan också se det som att du har lämnat felaktiga uppgifter i samband med att du godkänner felaktiga uppgifter från banken. Man riskerar då bli dömd för brott.

I TS fall har jag för mig att det handlade om 6 kronor och han tillsammans med de hundra tusen personer som fått felaktiga uppgifter från banken saknar uppsåt och har rimligen inte haft för avsikt att lura staten.

Men om vi leker med tanken att din arbetsgivare skickar in kontrolluppgift på att du tjänat 200 000 när du i själva verket har tjänat 400 000 så riskerar du att bli dömd till skattebrott om du godkänt det lägre beloppet och inte justerat de förtryckta uppgifterna.

Det är alltså en fråga om gränsdragning som vi inte vet hur hårda myndigheten kommer att vara gällande om man inte ånyo godkänner de uppdaterade kontrolluppgifter. Som sagt i detta fall är det nog inte ett problem men det är ju lite spännande att veta var gränsen går.
Citera
Igår, 17:23
  #1400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Man kan också se det som att du har lämnat felaktiga uppgifter i samband med att du godkänner felaktiga uppgifter från banken. Man riskerar då bli dömd för brott.

I TS fall har jag för mig att det handlade om 6 kronor och han tillsammans med de hundra tusen personer som fått felaktiga uppgifter från banken saknar uppsåt och har rimligen inte haft för avsikt att lura staten.

Men om vi leker med tanken att din arbetsgivare skickar in kontrolluppgift på att du tjänat 200 000 när du i själva verket har tjänat 400 000 så riskerar du att bli dömd till skattebrott om du godkänt det lägre beloppet och inte justerat de förtryckta uppgifterna.

Det är alltså en fråga om gränsdragning som vi inte vet hur hårda myndigheten kommer att vara gällande om man inte ånyo godkänner de uppdaterade kontrolluppgifter. Som sagt i detta fall är det nog inte ett problem men det är ju lite spännande att veta var gränsen går.
Nej. Det är en ändring som är gjord efterhand du skickat in. Skulle du inte skicka in på nytt så kommer skatteverket gå efter den första du skickade in.
Gör om gör rätt tölp.
Citera
Igår, 18:05
  #1401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMaximalVinst
Nej. Det är en ändring som är gjord efterhand du skickat in. Skulle du inte skicka in på nytt så kommer skatteverket gå efter den första du skickade in.
Gör om gör rätt tölp.
För 3 år sedan justerade pappa sin deklaration med 400 kr innan han skickade in den då en arbetsgivare (förening) hade glömt bort att skicka in kontrolluppgift i tid. Det kändes bättre att lägga till de 400 kronorna direkt och betala 120 kr i skatt än att riskera att det skulle uppdagas senare och att man då skulle kunna få problem.

Döm om pappas förvåning när föreningen skickade in uppgifterna till Skatteverket. Skatteverket upptaxerade då pappa med ytterligare 400 kr i beskattningsbar inkomst trots att han redan hade lagt till detta en gång. Han behövde skriva ett brev till Skatteverket där han förklarade att han redan hade tagit upp dessa 400 kr till beskattning. Skatteverket gick alltså inte på de uppgifter som stod på den inskickade deklarationen utan adderade dessutom till den kontrolluppgift som arbetsgivaren skickade in försent.

Jaja, gick ju att lösa men man ska inte förvänta sig att Skatteverket går på uppgifterna som man signerar vid deklarationsögonblicket utan de kan mycket väl lägga till andra uppgifter som framkommer senare.

Tips, använd ett vårdat språk och kalla inte personer för fula ord.
__________________
Senast redigerad av Mynicname Igår kl. 18:08.
Citera
Igår, 18:08
  #1402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
För 3 år sedan justerade pappa sin deklaration med 400 kr innan han skickade in den då en arbetsgivare (förening) hade glömt bort att skicka in kontrolluppgift i tid. Det kändes bättre att lägga till de 400 kronorna direkt och betala 120 kr i skatt än att riskera att det skulle uppdagas senare och att man då skulle kunna få problem.

Döm om pappas förvåning när föreningen skickade in uppgifterna till Skatteverket. Skatteverket upptaxerade då pappa med ytterligare 400 kr i beskattningsbar inkomst trotsatthan redanhade lagt till detta en gång. Han behövde skriva ett brev till Skatteverket där han förklarade att han redan hade tagit upp dessa 400 kr till beskattning. Skatteverket gick alltså inte på de uppgifter som stod på den inskickade deklarationen utan adderade dessutom till den kontrolluppgift som arbetsgivaren skickade in försent.

Jaja, gick ju att lösa men man ska inte förvänta sig att Skatteverket går på uppgifterna som man signerar vid deklarationsögonblicket utan de kan mycket väl lägga till andra uppgifter som framkommer senare.

Tips, använd ett vårdat språk och kalla inte personer för fula ord.
Din pappa kan inte deklarera korrekt det var förmodligen där felet var. Man kan inte bara lägga till 400kr och tro någon ska förstå varför. Gick han klart grundskolan eller jobbar ni fortfarande med en plats till samhall för din pappa?
Citera
Igår, 18:18
  #1403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMaximalVinst
Din pappa kan inte deklarera korrekt det var förmodligen där felet var. Man kan inte bara lägga till 400kr och tro någon ska förstå varför. Gick han klart grundskolan eller jobbar ni fortfarande med en plats till samhall för din pappa?
Han ändrade beloppet och skrev under övriga upplysningar "inkomst från: namn och organisationsnummer på arbetsgivaren." Har själv läst deklarationen och sett att Skatteverket helt missade att läsa...
Kanske var en dålig dag hos skatteverkets handläggare.

Ska som sagt bli intressant att se hur de löser att hundratusentals personer fått justeringar av sina kontrolluppgifter efter att de deklarerat. Om skatteverket går på de felaktiga deklarationerna eller de korrigerade inkomstuppgifterna.
Citera
Igår, 18:46
  #1404
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Han ändrade beloppet och skrev under övriga upplysningar "inkomst från: namn och organisationsnummer på arbetsgivaren." Har själv läst deklarationen och sett att Skatteverket helt missade att läsa...
Kanske var en dålig dag hos skatteverkets handläggare.

Ska som sagt bli intressant att se hur de löser att hundratusentals personer fått justeringar av sina kontrolluppgifter efter att de deklarerat. Om skatteverket går på de felaktiga deklarationerna eller de korrigerade inkomstuppgifterna.
DU behöver inte oroa dig över det. Skulle folk missat så kommer dom gå efter den gamla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback