Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-16, 19:21
  #13
Medlem
zombie-nations avatar
Råkat bli en prepper.

Hates when it happens.

Det hände mig och jag var en prepper så länge det var vettigt.

Vet att det känns bra att det finns saker som funkar utan el, men radior drar ju väldigt lite batterier. Är man i början av sin prepperhet skulle jag hellre skaffa fler saker för mindre pengar och sedan uppgradera.

Fast jag kanske bara är sur att jag inte ens har en vevficklampa mer. Jag pajade nog den när jag diskade den.
Citera
2024-01-16, 19:36
  #14
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakersson
Inte sagt något om batteri som ska hålla några 25 år.

Du tycker inte trådstarten hade utgångspunkt med lite lägre nivå än att överleva och frodas efter teotwawki?

Det är som om att många preppers tror att batteri blir obsolete bara för det är en ändlig resurs.

Skit i vevradio och använd vanliga standardbatteri. Hur tror du folk ska lösa en så enkel grej som brandvarnare när/om man börjar bygga egna kaminer, eldstäder, skorstenar från stuprör m m i sina hus eller bara som ökad brandrisk från trangiakök inomhus? Ska man ha någon vev-brandvarnare i taket då eller?

Newsflash man kommer vara mycket mer bedrövad över avsaknad av läkemedel, tandvård och annat sånt man tar helt för givet för sin överlevnad än att riskera använda slut på ett batterilager som vilken prepper som helst borde ha råd med och kunna cirkulera.

Det är inte rimligt att förbereda sig för något scenario där man ska klara sig helt på egen hand längre än högst ett år. Allt annat är romantiserande.
Eller så har man en av varje. Vem vet? Du kanske råkar ta med batterierna till sommarstugan och glömmer dem där, eller så kanske du tappar radion så den går sönder.

Jag köper alla dina argument för varför en batteriradio är bättre, men det skadar ju inte att även ha en vevradio. Jag har en sådan, och den går även att använda som powerbank och ficklampa.
Citera
2024-01-16, 20:08
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Eller så har man en av varje. Vem vet? Du kanske råkar ta med batterierna till sommarstugan och glömmer dem där, eller så kanske du tappar radion så den går sönder.

Jag köper alla dina argument för varför en batteriradio är bättre, men det skadar ju inte att även ha en vevradio. Jag har en sådan, och den går även att använda som powerbank och ficklampa.

Ja, backup av dom nödvändigaste prylarna är jättebra.

https://www.biltema.se/kontor---tekn...dio-2000043994
en billig radio men:
"Dynamo - Fäll ut veven och veva 120-140 varv/minut för att ladda batteriet. Veva i 3 minuter ger laddning för att driva radion i 6–8 minuter."

Synd att det inte står hur länge man får veva för att ladda hela inbyggda batteriet på 700mah fullt, men det är nog 5-6 timmar man får veva i alla fall.

Annars har den riktig spak för att välja strömkälla från aaa batteri eller inbyggt batteri vilket är väldigt bra, så man får möjlighet att välja. Många vevradio har bara inbyggt batteri.
__________________
Senast redigerad av Kakersson 2024-01-16 kl. 20:10.
Citera
2024-01-17, 07:47
  #16
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakersson
Ja, backup av dom nödvändigaste prylarna är jättebra.

https://www.biltema.se/kontor---tekn...dio-2000043994
en billig radio men:
"Dynamo - Fäll ut veven och veva 120-140 varv/minut för att ladda batteriet. Veva i 3 minuter ger laddning för att driva radion i 6–8 minuter."

Synd att det inte står hur länge man får veva för att ladda hela inbyggda batteriet på 700mah fullt, men det är nog 5-6 timmar man får veva i alla fall.

Annars har den riktig spak för att välja strömkälla från aaa batteri eller inbyggt batteri vilket är väldigt bra, så man får möjlighet att välja. Många vevradio har bara inbyggt batteri.
Av ungefär samma anledning har jag ett gasolkök och ett spritkök. Så länge jag kan vara kvar hemma är gasolköket mycket smidigare, men spritköket är lättare att bära med sig. Det tar mindre plats och väger mindre. Plus att då har jag två olika möjligheter för bränsle. Egentligen fler då man inte måste ha just t-röd i spritkök.
Citera
2024-01-17, 07:50
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av their
Så du vill ha tips på en vevradio som inte är gjord i plast ?

Som tål P4!
Vet inte om det finns.
Skit kanal.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback