Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-05, 16:52
  #1
Medlem
Svartskäggs avatar
Jag funderar på att skicka ett paket som rek 2000 utanför EU med postnord. När jag går in på postnords Skicka Direkt måste man fylla i en tulldeklaration där. Men det går bara att skriva in 4 olika varor. Det kommer att vara elva olika saker i paketet jag vill skicka.

Jag frågade postnord på Messenger om det i somras och de svarade att om man gick till ett postombud skulle de kunna fylla i fler varor på tulldeklarationen. Men när jag frågade postombudet om det sa de att de fyllde i rek 2000 på dator också och att de inte heller kunde skriva i mer än fyra saker. Det löste postombudet genom att helt enkelt strunta i resten av grejorna sa de. Men då blir ju tulldeklarationen inte riktig.

Jag funderar också på vad som händer om paketet kommer bort och jag vill ha ersättning för innehållet av postnord om tulldeklarationen bara innehåller en del av innehållet. Jag frågade postnord på Messenger igen i förrgår, men de svarar ju inte.

Är det någon som vet hur man gör?
Citera
2024-01-05, 17:01
  #2
Medlem
Ganonitos avatar
Antingen delar du upp det i flera paket eller så kan du bara skriva typ "clothes" istället för att specificera vad varje klädesplagg är.
Citera
2024-01-05, 17:09
  #3
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Jag funderar på att skicka ett paket som rek 2000 utanför EU med postnord. När jag går in på postnords Skicka Direkt måste man fylla i en tulldeklaration där. Men det går bara att skriva in 4 olika varor. Det kommer att vara elva olika saker i paketet jag vill skicka.

Jag frågade postnord på Messenger om det i somras och de svarade att om man gick till ett postombud skulle de kunna fylla i fler varor på tulldeklarationen. Men när jag frågade postombudet om det sa de att de fyllde i rek 2000 på dator också och att de inte heller kunde skriva i mer än fyra saker. Det löste postombudet genom att helt enkelt strunta i resten av grejorna sa de. Men då blir ju tulldeklarationen inte riktig.

Jag funderar också på vad som händer om paketet kommer bort och jag vill ha ersättning för innehållet av postnord om tulldeklarationen bara innehåller en del av innehållet. Jag frågade postnord på Messenger igen i förrgår, men de svarar ju inte.

Är det någon som vet hur man gör?

Kan detta vara till hjälp?
Om du skickar flera än tre varor, då kan du fylla i flera CN22 och fästa dem på försändelsen.

https://www.postnord.se/foretag/forb...ar-for-foretag
Citera
2024-01-05, 17:14
  #4
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Antingen delar du upp det i flera paket eller så kan du bara skriva typ "clothes" istället för att specificera vad varje klädesplagg är.

Nja, eller kanske inte:
Ange antal och tydlig innehållsbeskrivning av varan, t. ex. "two men’s cotton shirts". Skriv inte t. ex. bara "clothes".

https://www.postnord.se/foretag/forb...ar-for-foretag
Citera
2024-01-05, 17:21
  #5
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Nja, eller kanske inte:
Ange antal och tydlig innehållsbeskrivning av varan, t. ex. "two men’s cotton shirts". Skriv inte t. ex. bara "clothes".

https://www.postnord.se/foretag/forb...ar-for-foretag

Jobbar själv på ett postombud och det är flera kunder som bara skrivit "clothes". Har aldrig varit några problem.
Citera
2024-01-05, 18:08
  #6
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jobbar själv på ett postombud och det är flera kunder som bara skrivit "clothes". Har aldrig varit några problem.
Det är receptbelagda mediciner till en anhörig. Ingen av medicinerna är sömnmedel eller smärtstillande, men om jag bara skriver "medicines" så kanske tullen tycker att de måste öppna paketet för att se att det inte är knark.
Citera
2024-01-05, 18:44
  #7
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Antingen delar du upp det i flera paket eller så kan du bara skriva typ "clothes" istället för att specificera vad varje klädesplagg är.
Att skicka flera paket måste bli betydligt dyrare och det känns så onödigt när allt väger mindre än 2 kg tillsammans.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kan detta vara till hjälp?
Om du skickar flera än tre varor, då kan du fylla i flera CN22 och fästa dem på försändelsen.
Jag har tänkt på det. Men det är väl en tulldeklaration på adressetiketten som hör till Rek 2000 också. Då finns det ju två tulldeklarationer på paketet och kanske någon dator som skannar paketen reagerar mot det och ser det som ett fel.
Citera
2024-01-05, 21:27
  #8
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Att skicka flera paket måste bli betydligt dyrare och det känns så onödigt när allt väger mindre än 2 kg tillsammans.

Jag har tänkt på det. Men det är väl en tulldeklaration på adressetiketten som hör till Rek 2000 också. Då finns det ju två tulldeklarationer på paketet och kanske någon dator som skannar paketen reagerar mot det och ser det som ett fel.

Om man använder flera tullldeklarationer på samma paket så verkar detta kunna lösas på följande sätt:
I detta fall är det viktigt att du tar bort den nedre säkerhetsdeklarations delen från den första CN22 och tar bort streckkoden från en andra CN22. Summera värden och ange totalvikt på den CN22 del som signeras.

https://www.postnord.se/foretag/forb...ar-for-foretag
Citera
2024-01-07, 18:13
  #9
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
https://www.postnord.se/foretag/forb...ar-for-foretag
Jag ser den här texten på den sidan. Det kanske är lösningen?
Du behöver också ta bort streckkoden från CN22 om du skickar Rek utrikes.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback