Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-18, 08:42
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Kommer ner till ålder också. Men 2 reps på dessa vikter är bra. Men varför just 2 reps? När man räknar är det ju mer maxa som gäller. Om 2 reps ligger max på 20-30 kg mer.

Haha det roligaste jag har läst på länge. Snacka om att inte ha koll.
Citera
2024-01-18, 08:47
  #158
Medlem
Istället för att bara slänga ur sig vikt på stången för att se om man anses stark får man istället mäta det mot ens egen kroppsvikt.

Där man kan se om man är tex helt ok, bra eller väldigt bra.
Sen om man skriver 2 x sin kroppsvikt i bänkpress är väldigt bra så kanske någon annan tycker 1,5 räcker. Finns ju ingen direkt forskning och luta sig på som är den som gäller.

Jag personligen tycker man är stark om man tar 1,5 sin kroppsvikt i bänkpress. 2 x är för mkt.
Väger du 100 kg är ju 200 i bänk inte realistiskt för många. väger du 70 så är 140 inte rätt siffra för att vara stark. Du är du väldigt stark.

Men som sagt många här har nog sina egna siffror men att bara slänga ur en siffra på stången är fel.
Citera
2024-01-20, 11:41
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskamanarcucks
Vad menas med 200 rakt igenom då?

Så du anser att man ska ta 180kg i bänk, 180kg i knäböj och 190kg (2reps på vardera) för att anses vara stark?

Antingen så är man väldigt svag i benen eller jävligt stark i bänkpressen (jämfört med vikterna du lyfter).

Arbetet man utför genom att förflytta en subjektivt stor vikt.

Sen kan man hävda att man 200 i böj > 200 bänk då den extra vikt från kroppen som man lyftar > än den extra vikt man lyfter i bänk men och andra sidan så häver man så mycket i den del av lyftet att själva kraften på musklerna blir likvärdigt, tror jag; har ingen vidare koll på varken anatomin eller fysik för att ens försöka räkna ut det.

Egentligen tror jag att det räcker med att man lyfter 200, eller kanske t.o.m. bara 100kg, beror på vem som skall anse någon som stark, men trådstarten formulerades inte riktigt så; och lyfter man mer i något annat är det väl rimligt att tro att de kan ha förlåtande för att man är svagare i något annat.

Sen tror/tycker jag att folk ofta är överdrivet svaga, och underutvecklade, i muskulaturen för bänkpress vilket nog kommer från muskler till ben, rumpa och rygg utvecklas mycket, mycket mer i det vardagliga livet, samt att det finns en större kapacitet för muskelutveckling där.
Citera
2024-01-22, 20:39
  #160
Medlem
VillBaraChillas avatar
I min åsikt.

x = vikt

bänk: x kg
knäböj: 1,5x kg
marklyft: 2x kg

Sen så har inte alltid gymmet med styrka att göra. Jag har tävlat inom kampsport och lyckats dominera med min styrka som en 90 kg kille som maxar typ 140 kg på mark.
Citera
2024-01-31, 22:26
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskamanarcucks
Hur ska man man behöva lyfta i de tre stora (bänkpress,knäböj och marklyft) för att man ska anses vara stark?

Vi pratar om minst 2 reps på sagd vikt.


Jag tror det är

100kg bänkpress, 150kg knäböj och 200kg marklyft.

Vad tror ni?

Varför tror ni så?

Jag skulle säga dubbla kroppsvikten i bänk och 2,5ggr kroppsvikten i böj och mark. Det är vad jag själv gjort som bäst och jag ansåg mig då vara en av de starkaste på mitt gym åtminstone😇
Citera
2024-03-19, 19:43
  #162
Medlem
Sista året på gymnasiet var det en del kille som gymmade och det var ett fåtal som klarade 100kg i bänkpress.

100kg är inbgenting om du är vuxen man och tränat nåt år, styrketränat alltså.
Vet skidskytten Björn Ferry tog 115kg och han är jävligt långt och smal.

Jag tror de flesta manliga idrottare som kör fysiska sporter tar 100kg.
Hockeyspelare, brottare, mma, längdskidåkare, simmare, gymnaster.
Alltså där man använder en del överkropp och armar.
Nu snackar jag inte elit endast utan även amatörer på högre nivå.

Däremot tror jag inte en cyklist eller långdistanslöpare klarar det.
Citera
2024-03-19, 19:52
  #163
Medlem
ReijoHervonens avatar
300-200-300 räknar jag som stark.
Citera
2024-03-20, 18:16
  #164
Medlem
Beror helt och hållet på sammanhanget. Finns inga giva siffror som man kan applicera på alla.

Är man en helt vanlig svensson som bara går till gymmet (eller inte går till gymmet heller för den delen) för att få motion så skulle jag säga att 100 kg i bänkpress är godkänt, 130-150 i knäböj, 180-200 i marklyft.

Sedan så gäller ju helt andra kriterier om du ska tävla i styrkelyft. Klarar du att komma topp-10 i Sverige i din viktklass så är du stark i mitt tycke. Klarar du inte det så har du en del att jobba på.
Citera
2024-05-05, 13:54
  #165
Medlem
250 kg i bänk
350 kg i böj
500 kg i mark

Då är man stark.

Mer realistiskt mått för att vara starkare än dom flesta :
Med ett par års dedikerad träning är detta fullt möjligt för dom flesta

x = kroppsvikt

bänk: x kg
knäböj: 2 x kg
marklyft: 2,5 x kg
Citera
2024-05-05, 15:33
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piccazzo
250 kg i bänk
350 kg i böj
500 kg i mark

Då är man stark.

Mer realistiskt mått för att vara starkare än dom flesta :
Med ett par års dedikerad träning är detta fullt möjligt för dom flesta

x = kroppsvikt

bänk: x kg
knäböj: 2 x kg
marklyft: 2,5 x kg
Du har verkligen ingen koll va?
Citera
2024-05-06, 09:14
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Beror helt och hållet på sammanhanget. Finns inga giva siffror som man kan applicera på alla.

Är man en helt vanlig svensson som bara går till gymmet (eller inte går till gymmet heller för den delen) för att få motion så skulle jag säga att 100 kg i bänkpress är godkänt, 130-150 i knäböj, 180-200 i marklyft.

Sedan så gäller ju helt andra kriterier om du ska tävla i styrkelyft. Klarar du att komma topp-10 i Sverige i din viktklass så är du stark i mitt tycke. Klarar du inte det så har du en del att jobba på.

Haha vilka fantasisiffror du kommer med. Vanlig otränad svensson som tar 100kg i bänkpress?? En som är helt otränad lyfter bara stången, om ens det..
Citera
2024-05-06, 10:12
  #168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Haha vilka fantasisiffror du kommer med. Vanlig otränad svensson som tar 100kg i bänkpress?? En som är helt otränad lyfter bara stången, om ens det..
En otränad kvinna lyfter stången ett par gånger, en man runt 40 kg ett par lyft.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback