Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-12, 17:56
  #1
Moderator
Semesters avatar
Jag har en uppgift där en bilruta har fått ett tunt värmeelement som ska hålla konstant jämn 15 graders värme på innerrutan. Frågan är vilken elektrisk kraft som krävs för att hålla denna värme givet nedan uppgifter.
Inomhustemp: 25 grader
Inomhuskonvektionskoeff: 10W/m2
Utomhustemp: -10 grader
Utonhuskonvektionskoeff: 65W/m2
Rutans tjocklek: 4mm

Jag har inte fått någon uppgift om k för fönsterrutan men har googlat att man estimera 0,8?

Jag har provat olika metoder men alla ger orimligt höga svar på såväl yttemperatur utomhus som nödvändig kraft. Någon som har tips på hur man bör approchera problemet?
Citera
2024-01-12, 19:45
  #2
Moderator
Fear2bes avatar
Se det som en vägg där glaset har ett U värde.
Citat:
U-värde är värmegenomgångskoefficient uttryckt i W per m^2 K. U-värdet uttrycker förmågan att överföra värme från ett medium till ett annat. I detta fall ger fönstrets U-värde ett mått på hur bra kombinationen av glas, karm och båge isolerar.
https://byggingenjorsbyran.se/tips/fonsterval-u-varde/

Online kalkylator: https://pickedshares.com/en/heat-tra...ltilayer-wall/
__________________
Senast redigerad av Fear2be 2024-01-12 kl. 20:08.
Citera
2024-01-15, 14:19
  #3
Medlem
-taki-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jag har en uppgift där en bilruta har fått ett tunt värmeelement som ska hålla konstant jämn 15 graders värme på innerrutan. Frågan är vilken elektrisk kraft som krävs för att hålla denna värme givet nedan uppgifter.
Inomhustemp: 25 grader
Inomhuskonvektionskoeff: 10W/m2
Utomhustemp: -10 grader
Utonhuskonvektionskoeff: 65W/m2
Rutans tjocklek: 4mm

Jag har inte fått någon uppgift om k för fönsterrutan men har googlat att man estimera 0,8?

Jag har provat olika metoder men alla ger orimligt höga svar på såväl yttemperatur utomhus som nödvändig kraft. Någon som har tips på hur man bör approchera problemet?

Jag tycker det är ett konstigt ställt problem. Om glasets inneryta är 15 grader är också värmeflödet bestämt till
10·(25-15) = 100 W.

Då måste det oxå vid steady-state gå 100 W genom glasets yttre yta,
100 = 65·(T_utsida_glas - -10)

Det måste också gå 100 W genom glaset,
100 = k·(T_insida_glas - T_utsida_glas)/0.004, vilket bestämmer glasets värmeledningförmåga till ca 0,02 W/(m·K)

Det känns som om problemet har för få frihetsgrader för att vara korrekt formulerat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback