Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-01-15, 09:43
  #25
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Absolut, du har goda poänger.

Grejen är att jag inte är en prepper. Skulle jag väl satsa på att köpa grejer för det så skulle det bli utrustning av maximal kvalitet. Jag vill inte ha campingutrustning från Jula/Rusta, utan jag vill ha tält, sovsäckar, kläder som håller i alla väder.

Samma sak med maten.

Som jag skrev i inlägget ovan så handlar det även om att upprätthålla en hög moral, det är absolut fundamentalt i en överlevnadssituation. Jag skulle lätt fixa att äta bönor i en månad, men det är jag det...min familj skulle ha det svårare. Så varför "lida" och göra det svårt för sig om man inte måste?

Har man ett normalt jobb handlar det inte om några jättesummor att lägga på t ex. mat varje månad.

Det är uppenbart goda råd att tillverka frystorkat/konserv själv. För egen del är jag som sagt ingen prepper så det vore inte min grej. Men som sagt, ett bra förslag till de som orkar och vill spara lite pengar.
Då återstår bara att handla dessa produkter i färdig form, kollade runt lite snabbt på olika sidor och du får räkna med 50-100 kr/portion ungefär, och pris skiljer sig inte speciellt mellan olika butiker.

Så varför inte bara börja köpa på dig par/tre dagars mat i månaden under ett år så har du så du klarar dig i en månad om ett år. Behöver du mer mat fortsätter du tills du har så du är nöjd.

Då äter du de första portionerna du köpte och fyller på med nya så du roterar ditt lager med jämna mellanrum. Inte akut göra det direkt då du har nått år på dig innan de blir dåliga men kör undan för undan så lagret alltid är fräscht.

Sen får du ju provsmaka de olika sorterna vilket positivt då det som lät gott när du handlade kanske inte alls var så gott när du ska äta det och då kan du byta sorter till sånt du gillar.

Glöm inte fundera över hur du ordnar vatten då det behövs, samt tillagning om el saknas och inget vatten i kranen.
Citera
2024-01-15, 16:12
  #26
Medlem
Flaskpostenss avatar
Jag gör egen just nu.

Torkar Fläskkarré(capocollo) 80-100kr kilot håller i månader om inte år.

Torkar älgkött, 250kr för ett par kilon. Samma där.

Har sedan i somras fyllt upp frysen med regnbåge och öring som jag funderar på att torka också. Fiskekortet kostar 250-300 kr per år så det blir inte många kronor per fisk.

Inte nog för att de håller länge så är det så sjukt gott också.
Citera
2024-01-15, 21:10
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Massa fel

Nej konserverna hade inte noll näringsvörde uran enstaka %

Konserver utom fruktkonserver som ej är tryckokade håller tills burken rostar sönder


Nej frystorkad mat håller hundratals år i vakuumpackning så länge man har vakuumet intakt

Så du menar att du inte förstod att jag inte menade det bokstavligt talat, alltså att konserverna naturligtvis inte hade "0" näringsvärde. Däremot så minns jag att Esterna var förbannade därför att konservernas näringsinnehåll var förvånansvärt lågt. I en skarp situation så hade man hade lurats av en mättnadskänsla. Man hade alltså omedvetet svultit.

Om du inte förstod min poäng så är det ditt problem. Säg att de innehöll 1-10% av det egentliga värdet, har det någon betydelse? Min poäng är densamma.

Problemet med konserver är exakt det du beskriver. Även i goda förhållanden så tenderar de till att t ex. rosta sönder. Det behöver inte ens vara synligt, det räcker med ett mikroskopiskt litet håll som släpper in syre. En känd risk då det uppstår är att giftet Botulinum kan bildas, något som dessutom är direkt dödligt i tillräckligt stor koncentration.

Jag har aldrig skrivit något om frystorkad mats hållbarhet. I och med att det är just frystorkat så har man redan tagit bort fukten ur själva maten, och just fukt är en av de främsta orsakerna till att mat blir dålig. Samma sak med fett. Det är ofta väldigt lite fett, så risken för att maten härsknar är liten (går fortfarande att äta, men det smakar inte gott).

Både konserver och frystorkad mat är helt uppenbart bra prepper mat. Oavsett om det är en färdig produkt eller hemmagjord.
__________________
Senast redigerad av darkman74 2024-01-15 kl. 21:20.
Citera
2024-01-15, 21:19
  #28
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armillaria
Hej!

Nu när vi alla ska bli preppers i vårt avlånga land så kommer väl hyllorna gapa tomma på både pasta och toapapper i närtid.

Men om man vill hitta mat som har lite längre hållbarhet typ MRE, Campingmåltider eller liknande så finns det ju en j*#!a massa olika hemsidor som kränger alla typer av konserver, frystorkningar och likande.

Ett tema för de flesta av dessa sidor är att dom tar 150 spänn för en burk konserverad gröt vilket innebär att en snål jävel som mig då prompt väljer att svälta ihjäl i protest om kriget kommer.

Så för att rädda oss snåla frågar jag er alla: Har ni hittat någon hemsida där man kan köpa mat i stor mängd, med ordentlig hållbarhet och viktigast till ett rimligt pris?
Köp inte sådan mat. Se till att ha mkt av sådant du äter till vardags. Alltså så du har ett lager hemma istället för att det står i affären, och så roterar du det hemma. När du använt det köper du nytt från affären och så ställer du det längst bak i skafferiet. På så sätt får du aldrig mat som är dålig men har alltid mat hemma.

Exempelvis att man har "säckvis" med pasta och ris, stora mängder krossade tomater, bönor, svamp, potatismos eller vad man nu ändå äter till vardags.

Att samla på sig massa specialkost som bara går åt vid en eventuell kris är som upplagt för att den går ut, blir dålig, sen skiter man i att köpa nytt för att det är så jäkla dyrt att bara slänga bort mat
Citera
2024-01-15, 22:35
  #29
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Så du menar att du inte förstod att jag inte menade det bokstavligt talat, alltså att konserverna naturligtvis inte hade "0" näringsvärde. Däremot så minns jag att Esterna var förbannade därför att konservernas näringsinnehåll var förvånansvärt lågt. I en skarp situation så hade man hade lurats av en mättnadskänsla. Man hade alltså omedvetet svultit.

Om du inte förstod min poäng så är det ditt problem. Säg att de innehöll 1-10% av det egentliga värdet, har det någon betydelse? Min poäng är densamma.

Problemet med konserver är exakt det du beskriver. Även i goda förhållanden så tenderar de till att t ex. rosta sönder. Det behöver inte ens vara synligt, det räcker med ett mikroskopiskt litet håll som släpper in syre. En känd risk då det uppstår är att giftet Botulinum kan bildas, något som dessutom är direkt dödligt i tillräckligt stor koncentration.

Jag har aldrig skrivit något om frystorkad mats hållbarhet. I och med att det är just frystorkat så har man redan tagit bort fukten ur själva maten, och just fukt är en av de främsta orsakerna till att mat blir dålig. Samma sak med fett. Det är ofta väldigt lite fett, så risken för att maten härsknar är liten (går fortfarande att äta, men det smakar inte gott).

Både konserver och frystorkad mat är helt uppenbart bra prepper mat. Oavsett om det är en färdig produkt eller hemmagjord.

Folk håller på att sälja/köpa konserver från 50 talet i fejsbokgrupper.

Leverpastej gjord 1955 är en grej

Försvarets guldpastej

Ganska länge sen

Ingen dör
Citera
2024-01-15, 22:59
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Folk håller på att sälja/köpa konserver från 50 talet i fejsbokgrupper.

Leverpastej gjord 1955 är en grej

Försvarets guldpastej

Ganska länge sen

Ingen dör

Jag utgår från vetenskapliga fakta. Botulinum är inget man har hittat på. Jag har också ätit FMs gamla metallkonserver som var typ 20 år gamla.

Sedan om du granskar de allra flesta säljannonser som säljer gamla konserver (som ovan nämnda) så är det jäkligt vanligt att de uppger att flera av dem har fläckvis rost på sig. Det är hur vanligt som helst. Folk har i regel inte koll på vad som gäller för konserver.

Min tanke härrör mer till att maten är antingen otjänlig (härsken/rutten) alternativt har tappat merparten av näringsvärdet.

Undantag finns alltid. Jag minns artiklar om där folk har hittat- och testat typ 100 år gamla konserver och de har funnit att de var ätbara (ej släppt in luft genom åren).

Skit samma, som prepper bör man se över sina konserver och inte låta dem bli allt för gamla. Det är bara att göra som redan har nämnts i tråden. Ät upp de som börjar bli gamla och fyll på med nya hela tiden.
Citera
2024-01-17, 11:33
  #31
Medlem
448s avatar
Tog ut vanlig Kavli tubost från prepperförrådet i somras till fiske semestern

Utgånget 2016-2018

Baconost,gräddädel och räkost i 275 grams tuber

Felfritt , tog ut även makrill i tomatsås några 10 pack ,typ samma utgång.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback