Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-24, 20:06
  #169
Medlem
Glömde återkoppla här. Vi var där och snackade lite jag och sambo och barnen. Först pratade de en stund med barnen själv och sedan alla 4.

Sedan var jag och sambon där separat en gång var och pratade med dem. Ärendet är nu avskrivet.
Citera
2024-04-25, 15:01
  #170
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Men om pappa för fjärde gången ber dig att sluta sparka brorsan i ansiktet så näsblodet flyger så kanske man bör lyssna då han börjar bli duktigt irriterad.

Ja, undrar varför de gör en orosanmälan när du knallar omkring som ett åskmoln och dina kids kickar varandra i nyllet tills blodvite uppstår.

Känns inte som att du är helt insiktsfull angående ditt eget beteende här.
Citera
2024-05-09, 18:55
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noreaw
Jag arbetar på Socialtjänstens barn- och ungdomsenhet och det går utan att säga att vi får in en hel del anmälningar, vilket vi är så tacksamma för! Hellre en anmälan för mycket än en för lite brukar vi säga.

Som någon annan har påpekat kan läraren ha uppfattat grejer hos ditt barn som väcker oro, som förändringar i matvanor, akademisk prestation, beteende eller socialt umgänge. Ibland syns saker på skolan som inte syns lika väl hemma, eller tvärtom. I alla fall så har lärare en skyldighet att anmäla om de befarar att ett barn far illa, detta enligt 14 kap. 1 § SoL. Lärare har ingen utredningsskyldighet, utan den ligger hos oss efter inkommen anmälan (oftast krävs inte mycket för att vi ska ha tillräckliga skäl för att starta en utredning).

Socialtjänsten kommer därmed säkert prata med er, era barn och läraren som gjort anmälan för att se hur allt står till hemma. Om allt är frid och fröjd så borde ni inte ha något att oroa er för men ibland upptäcks saker som är oroväckande och det är så viktigt att hålla i åtanke att vårt mål är att hjälpa, stötta och avlasta, inte splittra familjer. Om det anses kunna gynna er så kommer ni erbjudas insatser enligt Socialtjänstlagen och dessa är frivilliga, tvångsinsatser som LVU kommer inte på tal ifall barnens hemsituation inte är allvarligt skadlig.

Som någon annan påpekade så är konstant bråkande dock inte att anses som normalt och det påverkar såklart hemmiljön, och risken finns att det påverkar era barns utveckling och/eller hälsa på ett negativt sätt. Så om ni erbjuds insatser så uppmuntrar jag er att ta emot dem, för allas erat bästa. Som sagt, vårt främsta mål är alltid att hjälpa och stärka föräldrar i sitt föräldraskap.

Jag förstår att det är ditt jobb att hävda detta, men tyvärr så ser verkligheten helt annorlunda ut.
Citera
Idag, 12:16
  #172
Medlem
Chill.Pills avatar
Uppenbarligen tycker din son att situationen hemma inte är hållbar. Respektera det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback