Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-01-17, 14:12
  #37
Medlem
Bra idé. Dock föreslår jag att du istället betalar en liten slant för en egen markplätt, kan inte kosta mycket i trakterna du vistas i. Att snålbo o bygga ihop nått litet skjul på Svea skogs marker låter inte optimalt.

Sen vet jag inte hur pass händig du är, men att slänga ihop något litet skyffe ute i skogen låter som ett ganska ambitiöst jobb om du är ensam. Såklart beror det på var då sätter nivån. Men nivån bör inte vara något som kommer vara fuktskadat o förstört efter 1 år.

Mitt jaktlag har en riktigt go stuga i anslutning till jaktmarkena. Byggd successivt under några år, vi har till och med byggt en väg fram till stugan på några hundra meter. Inredd med 2 olika kaminer samt solceller för kylskåp o lampor. Kanske 8-9 sängplatser om man trängs. Vi får såklart inte plats där med samtliga från jaktlagets familjer, men vi har proppat den full med mat nu med tanke på att kunna ha som en BOL.

Stugan är dessutom ett svartbygge, men marken tillhör oss.
Mycket att tänka på kring säkerheten när man installerar kamin också.
Så mitt tips är att göra det ordentligt, lägg hellre lite mer pengar o gör det på en liten markplätt du äger med design för att klara stora snömängder och sträng kyla.
Men förstår lockelsen med dessa tankeexperiment.
Citera
2024-01-17, 14:28
  #38
Medlem
Köp något billigt hus med mark för typ 50-200.000, mycket enklare att renovera lite än att bygga helt från scratch, speciellt om man är mer eller mindre ensam om projektet och utan avancerade hjälpmedel som motordrivna fordon som grävare, schaktare, samt motorsågar, borrar etc. Där kanske redan finns vedspis, kakelugn, grävd brunn, jordkällare och annat.
Då är marken din egen och du kan jobba på ett helt annat sätt än om du slår dig ner på annans mark.
__________________
Senast redigerad av brakfesten009 2024-01-17 kl. 14:32.
Citera
2024-01-17, 15:33
  #39
Avstängd
Backup till vad?
När ryssen kommer?

Kommer ryssen så är det ju högst osäkert att ha en liten stuga mitt i skogen skulle jag säga.
Om det är något ställe som ryssarna skulle vilja hålla till på så är det jusst en avlägsen stuga i skogen.

Om ryssland invaderar från syd så skulle jag fly till norrland.
Invaderar dom från finland skulle jag sly till södra eller mellersta sverige.
Citera
2024-01-17, 17:22
  #40
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Backup till vad?
När ryssen kommer?

Kommer ryssen så är det ju högst osäkert att ha en liten stuga mitt i skogen skulle jag säga.
Om det är något ställe som ryssarna skulle vilja hålla till på så är det jusst en avlägsen stuga i skogen.

Om ryssland invaderar från syd så skulle jag fly till norrland.
Invaderar dom från finland skulle jag sly till södra eller mellersta sverige.

Kan hända massvis med saker, inte bara ryssen. Skulle vårt land haft kvar t ex gamla lager med förnödenheter eller haft skyddsrum likt Finland hade man väl inte ens behövt tänka på sånt här. Men nu måste man ta eget ansvar för att fixa för sig själv och sin familj.


Finland har 54,000 bunkrar som klarar av kärnvapenkrig, stora som städer under jorden.

https://youtu.be/922Db-kztC0?si=o7Z0M-HK0SX-ZB9K

Hur många har vi i Sverige? Hur många skulle stå emot kärnvapen?
__________________
Senast redigerad av Flaskpostens 2024-01-17 kl. 17:27.
Citera
2024-01-17, 18:11
  #41
Medlem
calvinclowns avatar
Jobbigt att drifta flera kojor. En eller spara energin och bygg en i Venezuela. Har det med krig att göra så är det meningen att du ska ut i strid inte sitta i en koja.
Citera
2024-01-17, 20:54
  #42
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Funderar på att bygga små stugor/kojjor runt om i länet där jag bor. Förslagsvis nära bra fiskevatten med inplanerad fisk eller det är god tillgång på naturresurser och långt från närmsta människor. I dessa små stugor kan jag även förvara mat och sätta göra egna odlingar m.m

Något av dessa kan man kanske senare göra mer seriöst och sätta in solceller eller liknande för energi.

Vad bör jag tänka på och hur skulle ni göra?

Är det inte lättare att bara renovera en större skåpbil till en camper istället? Med solcellspanel på taket. Är ju en ministuga på hjul som dessutom är lätt att förflytta till olika ställen.

https://www.google.com/url?sa=i&url=...AAAAAdAAAAABAD

https://i.ytimg.com/vi/FH442o5hTFU/maxresdefault.jpg
Citera
2024-01-17, 21:22
  #43
Medlem
Förlita dig inte på matförsörjning via odling initialt. Det är framskjuten belöning i bästa fall och då på flera månader framåt
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback