Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-20, 10:50
  #157
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Hoppas du fattar att jag driver lite det jag tänker på när det kommer till prepp är att vintrarna kommer bli ett helvete.

Det finns fördelar med vintern också i kristider. Tex så håller maten längre.
Citera
2024-01-20, 13:47
  #158
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrax
Det är just det som är grejen, du talar om hur det funkar i vanliga tider, i krig så fungerar inte allt som vanligt, alla har panik och tänker helt ologiskt. Vissa verkar tro att dom är sammanhörande grupperingar som löser alla problem likt McGyver. Lantisar som sitter i sin stuga och spelar familjespel ihop med Ingegärd och Gunbritt. Om det nu blir krig så får vi väl se.

Lägg där till att Sverige är ett av de länder som gått längst på jorden sen sitt senaste krig samt att vi har noll försvar till skillnad från andra länder som haft en stadig militär. Ändå tror sig just svenskar veta allt om hur det funkar.

Du verkar mest som någon som snackar på nätet, men skulle du försöka dig på något av det du skriver om här så blir det klappjakt på dig. I fred är det ironiskt nog så att snuten i civiliserade länder skyddar slöddret från vanliga människors rättmätiga vrede, men det gäller inte i krig och vid katastrofer.
Citera
2024-01-20, 14:44
  #159
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Buljong innehåller lite mer protein än pasta men mycket mindre kolhydrater. I en krissituation kommer du med största sannolikhet utsättas för stora fysiska prövningar och då vinner du absolut på att enbart käka pasta jämfört med att enbart dricka buljong.

Men det bästa är såklart att få i sig både pasta och buljong.
Ja, det jag menar att man ska ha buljong till. Smaksätta pasta, ris.
Sen är linser bra också. Färdiga torkade linser, i med krossade tomater och lite buljong och ät med ris eller pasta. Måste vara 3 minuters ris.
Citera
2024-01-20, 18:08
  #160
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Du verkar mest som någon som snackar på nätet, men skulle du försöka dig på något av det du skriver om här så blir det klappjakt på dig. I fred är det ironiskt nog så att snuten i civiliserade länder skyddar slöddret från vanliga människors rättmätiga vrede, men det gäller inte i krig och vid katastrofer.

Jag tror definitivt du har rätt.

Det verkar finnas en period där "Vanligt folk" blir utsatta av slöddren, men när dom väl acklimatiserat sig så blir det Heeelt annorlunda.
Bästa exemplet jag tänker på är Brasilien, där det varit en jävla massa " insta-Justice", eftersom folk helt enkelt inte kan ha kända våldbenägna jävlar i sitt grannskap.
Senaste exemplet var väl däremot i Mexico, där vanligt folk lackade ur till slut, och sköt en hög kartellmedlemmar.

Jag skulle dock vilja förlänga resonemanget lite, och säga att även POLISEN har ett avsevärt bättre skydd i fredstid än i krigstid.
__________________
Senast redigerad av scoremax 2024-01-20 kl. 18:12.
Citera
2024-01-21, 11:06
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nej det var det inte. Du visste inte vad ett kvartal är när en sa att det testades 4ggr per år.

(FB) vid krig, preppa mat och vatten för en vecka?


Finns anledning att så många skaffat jägarexamen de senaste åren. Lättaste sättet. Nu får man licens på AR-15 till exempel. Är det vecka 2 det blir zombie-apokalypse?


Jag hoppas de kommer vilja fly söderut när bankomaterna inte funkar längre.

Ja, med vapenlicens blir man även automatiskt indragen i försvaret. Skulle typ Ryssen invadera är det perfekt eftersom de ej kan sikta.
Citera
2024-01-21, 13:04
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catlawd
Ja, med vapenlicens blir man även automatiskt indragen i försvaret. Skulle typ Ryssen invadera är det perfekt eftersom de ej kan sikta.

Va?
Nej.
Citera
2024-01-23, 00:28
  #163
Medlem
limen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Du vill primärt vara mobil?

(FB) Vad har ni i eran BOB?

Exakt, så undrade om du eller någon har tips på vattenrening som går att ha med sig
Citera
2024-01-23, 02:03
  #164
Medlem
limen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pcfreak
Funderar mycket på detta.

OM kriget kommer ska man väl bums befinna sig i ett skyddsrum, men samtidigt sägs det att man ska ha preppat för 1 vecka. Hur hjälper alla konserver jag har hemma i lägenheten, ska jag springa fram och tillbaka mellan lägenhet och skyddsrum för att frakta över min mat och vatten? Det känns i sådana fall betydligt bättre att ha en ryggsäck förberedd med diverse mat till den nivån att det inte blir för tungt för mig. Det kommer ju dock inte bli i närheten av 1 veckas mat, max några dagar.

Bor i Stockholm.


Tänker liknande som du.
Bästa råden vore ifrån någon som varit med om krig kunna ge oss. Allt beror förstås på hur, var och med vad anfall sker.
Ifall man behöver förflytta sig och vägar är förstörda så gäller det att ha packat smart. Vi är många därute som inte skulle kunna bära på det gäng konservburkar, vatten/vattendunkar x4 á 10 liter, tält och utrustning av alla möjliga slag som folk verkar ha köpt på sig och som är tänkt att räcka helst i flera veckor. Sen också att få med sig familj inklusive djur och mat till djuren.

Likaså om man ”bara” ska till skyddsrummet. Fast då behöver vi inte ta oss lika långt, förhoppningsvis, så vi kanske hinner springa fram o tillbaka. Tyvärr har jag inte så stor förhoppning på dessa skyddsrum. Många används redan på ett annat sätt och de räcker inte till för alla.

Däremot om man förblir hemma så är det toppen med alla sina konservburkar, färdigfyllda vattendunkar samt 20 påsar pasta, 20 påsar bönor och 40 paket toapapper xD (ironisk)
Det som blir över då är allas trangiakök, för de ska ju inte användas inomhus.

Kanske det behövs en akut väska och en hemmaförvaring. Eller hur tänker ni?
Själv har jag inte prepat något ännu för jag litar inte helt på media, men tanken har börjar snurra även för mig om jag ska köpa på mig saker och isåfall, hur ska jag kunna förvara sakerna på ett lämpligt ställe hemma sen och också, vad kan jag sen isf kan släpa med mig.

Jag tänker att elektriciteten kommer att slås ut i första hand. Så som butiker/banker, flygplatser, media nätet, tåg/tunnelbanan etc kommer inte att kunna användas. Hela infrastrukturen helt enkelt.
Det skulle vara det smartaste och lättaste sättet att lamslå i stort sett hela svenska folket. Vi skulle yra omkring i månader.
Så! Klart!



Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Det är enkelt: i sverige blir storstäder som göteborg och stocholm rena dödscellerna: alldeles för mycket folk på en för liten yta sett till mat, vatten och skyddsrum. Alldeles för lite poliser och militär för upprätthålla ordningen.

beroende på din ekonomi: har du möjlighet så skaffa en stuga lite avlägset o se till att ha förnödenheter där (och något transportmedel dit, om än så en cykel)

alternativit du stannar i dödszonen och övervintrar, det är inte jättetroligt du behöver springa till skyddsrum hela tiden, då är det fan intensiva bombningar, men bor du tex nära en bro, en järnvägsstation, vattenverk mm, ja då är risken stor för en bomb.

något 100% av alla missar är också: om det faller bomber över en stad så kommer det trycka ut rutorna i din bostad: vad gör du då? Detta råd kommer jag inte ens själv göra något åt, men det är inte dumt att ha hammare (skruvdragare funkar bara så länge du kan ladda den) spik, playwood för spika igen ditt sönderbombade fönster. Eller rejäl byggplast är kanske enklare.

många kommer skratta åt mitt inlägg, men än så länge har jag haft rätt i allt detta med ryssland, jag kan inte förstå att inte fler ser det

Skrattar inte. Det var en klok tanke, att ha extra spik och något att spika för fönstren med hemma, kanske kan hjälpa till vid ett visst anfall.
OM det blir skjutningar mot hus och ”lättare” bomber.
För så som det ser ut nu, efter våra gängkriminelas port-sprängningar så ryker halva husväggar. Men ja, playwood kan hjälpa till med glassplitter och hålla värmen inne, så ja jo, en klok tanke till viss del.
En cykel skulle vara bästa

Tror mest på att vi behövs ute på fältet och hjälpas åt eller sitta bättre skyddad om bomberna faller
Citera
2024-01-23, 06:37
  #165
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limen2
Exakt, så undrade om du eller någon har tips på vattenrening som går att ha med sig

Då har du det tipset i min länk.
Om du vill vara rörlig och snabbt och diskret kunna dra upp vatten så rekommenderar jag Sawyers filter, med ett "S3" som komplement om du tror du kan hamna i extremt dåliga vattenkällor.

Det är inte "Bekvämt", men det är taktiskt.

Och det finns fler alternativ såklart, alltifrån filter du bygger själv som får stå och sippra över natten, till omvänd osmos-filter.

men Sawyern är bra när du skall röra dig och lösa andra uppgifter.
Citera
2024-02-03, 18:50
  #166
Medlem
limen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Då har du det tipset i min länk.
Om du vill vara rörlig och snabbt och diskret kunna dra upp vatten så rekommenderar jag Sawyers filter, med ett "S3" som komplement om du tror du kan hamna i extremt dåliga vattenkällor.

Det är inte "Bekvämt", men det är taktiskt.

Och det finns fler alternativ såklart, alltifrån filter du bygger själv som får stå och sippra över natten, till omvänd osmos-filter.

men Sawyern är bra när du skall röra dig och lösa andra uppgifter.

Tack för tipset 🙂
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback