Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-01-21, 03:13
  #37
Medlem
Kackotopis avatar
Allt en AI gör är själlöst.
__________________
Senast redigerad av Kackotopi 2024-01-21 kl. 03:21.
Citera
2024-01-21, 05:28
  #38
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Ja jag kände något liknande för TS "du har för mycket tid" har jag fått höra över mitt möbelsnickrande, av en "vän" som har en kärring som som tycker att han är hennes dräng åt hennes hästar, han sålde sin mc för "det hanns inte med" 😆

Onödigt ts, det är att skriva trådar om vad ens bekanta trivs att göra som hobby, ev framtida arbete.

Jag jobbar som översättare och det är mycket skit. Men det är även böcker folk lagt ner sin själ i. De som kommit så långt att de blivit publicerade om än på ett litet förlag. Alla har inte kommit till sitt bästa än, och jag vet att de kommer skriva ännu bättre i framtiden. Jag vet också hur dessa fått kämpa mot negativa krafter, eller skrivit i hemlighet.

Jag älskar folk som skapar och inte bara förbrukar.
Citera
2024-01-21, 05:50
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kofflet
AI kan inte skriva bra manus på egen hand, men är ett jättebra verktyg för att spåna fram idéer!

Exempelprompt: Klasses bror Lasse är på väg tillbaka till byn efter 8 års frånvaro, ge mig 10 förslag på varför han varit borta och nu återvänder.


Titel: Återvändarens Hemlighet

Klas hade alltid undrat varför hans bror, Lasse, försvann från byn för åtta år sedan utan ett ord. Ingen visste var han hade tagit vägen eller varför han hade lämnat allt bakom sig. En dag fick Klas ett oväntat samtal från Lasse, som meddelade att han var på väg tillbaka till byn. Mysteriet kring Lasses försvinnande och återkomst väckte stor nyfikenhet bland byborna. Här är tio förslag på varför Lasse varit borta och nu återvänder:

Internationellt Äventyr:
Lasse hade blivit utvald för en internationell expedition som forskare. Han hade rest till avlägsna platser för att studera unika ekosystem och göra banbrytande upptäckter.

Konstnärlig Självsökning:
Lasse var konstnär till yrket och hade behövt tid för självsökning och inspiration. Under åren hade han vandrat genom världens konstnärliga skatter och nu kom han tillbaka med ett helt nytt konstnärligt perspektiv.

Fördröjd Sorgprocess:
En nära vän eller familjemedlem hade tragiskt gått bort precis innan Lasse lämnade byn. Hans resa var en försenad sorgprocess där han behövde distans för att bearbeta förlusten.

Hemligt Uppdrag:
Lasse hade blivit involverad i något hemligt uppdrag eller arbete för staten. Hans försvinnande var nödvändigt för att skydda byn och nationens intressen.

Kärlek på Avstånd:
Lasse hade mött kärleken i en avlägsen del av världen. Trots motgångar och svårigheter hade han kämpat för att bygga upp ett liv där och nu återvände han för att dela sitt nya liv med familjen.

Förändring av Livsstil:
Efter en livsomvälvande händelse insåg Lasse att han ville leva ett enklare och mer meningsfullt liv. Han hade tillbringat åren som eremit i naturen, och nu var han redo att dela sina insikter med byn.

För att Rädda En Annan:
Lasses vän eller partner hade hamnat i fara, och han hade ägnat åren åt att rädda och skydda den personen. Nu, när situationen hade stabiliserats, återvände han till hemmet.

Teknologiskt Genombrott:
Lasse hade varit en del av ett projekt för ett teknologiskt genombrott. Hans arbete hade varit så hemligt och banbrytande att han inte kunde kommunicera med någon under åren.

Sökande efter Det Försvunna Arvet:
En okänd familjetragedi hade fått Lasse att söka efter ett försvunnet arv eller en gömd förmögenhet. Efter långvarig resa och grävande var han äntligen på väg tillbaka med svar.

Religiös Resa:
Lasse hade gått igenom en andlig kris och hade tillbringat åren i sökandet efter mening och upplysning. Hans resa hade lett honom till avlägsna platser och kloster, och nu återvände han som en förändrad man.

När Lasse återvände till byn, vävde han försiktigt samman sitt förflutna med de nya erfarenheterna, och byborna var spända över att lära sig sanningen bakom hans mystiska försvinnande.
Citera
2024-01-21, 06:47
  #40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Vill understryka om att det inte är onödigt, då en får göra vad den känner för.
Men jag tycker han lägger mycket energi på detta, jag nämnde t ex AI och att det är helt onödigt att skriva manus. Oavsett hur bra den än är. Men enligt honom så stämmer inte detta, och
AI kan inte skriva ett manus. Möjligt har jag fel men han lägger otroligt mycket tid, som bekant blir man ju rädd över besvikelsen senare.

Är jag helt ute o cyklar? Men är det inte så att hela branschen, för manusförfattare är illa ute?
Ja har sett på materialet, ser intressant ut. Men en AI kommer väl snart kunna koka ihop detta utan problem?


Det framgår inte vad som skall produceras? Är det en konstfilm? en fiktionsfilm? en dokumentärfilm? Jag förstår att du inte begriper skillnaden mellan dessa, men du kanske kan be AI berätta skillnaden
Citera
2024-01-21, 07:14
  #41
Medlem
Kofflets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Born-in-Sweden
Titel: Återvändarens Hemlighet

Klas hade alltid undrat varför hans bror, Lasse, försvann från byn för åtta år sedan utan ett ord. Ingen visste var han hade tagit vägen eller varför han hade lämnat allt bakom sig. En dag fick Klas ett oväntat samtal från Lasse, som meddelade att han var på väg tillbaka till byn. Mysteriet kring Lasses försvinnande och återkomst väckte stor nyfikenhet bland byborna. Här är tio förslag på varför Lasse varit borta och nu återvänder:

Internationellt Äventyr:
Lasse hade blivit utvald för en internationell expedition som forskare. Han hade rest till avlägsna platser för att studera unika ekosystem och göra banbrytande upptäckter.

Konstnärlig Självsökning:
Lasse var konstnär till yrket och hade behövt tid för självsökning och inspiration. Under åren hade han vandrat genom världens konstnärliga skatter och nu kom han tillbaka med ett helt nytt konstnärligt perspektiv.

Fördröjd Sorgprocess:
En nära vän eller familjemedlem hade tragiskt gått bort precis innan Lasse lämnade byn. Hans resa var en försenad sorgprocess där han behövde distans för att bearbeta förlusten.

Hemligt Uppdrag:
Lasse hade blivit involverad i något hemligt uppdrag eller arbete för staten. Hans försvinnande var nödvändigt för att skydda byn och nationens intressen.

Kärlek på Avstånd:
Lasse hade mött kärleken i en avlägsen del av världen. Trots motgångar och svårigheter hade han kämpat för att bygga upp ett liv där och nu återvände han för att dela sitt nya liv med familjen.

Förändring av Livsstil:
Efter en livsomvälvande händelse insåg Lasse att han ville leva ett enklare och mer meningsfullt liv. Han hade tillbringat åren som eremit i naturen, och nu var han redo att dela sina insikter med byn.

För att Rädda En Annan:
Lasses vän eller partner hade hamnat i fara, och han hade ägnat åren åt att rädda och skydda den personen. Nu, när situationen hade stabiliserats, återvände han till hemmet.

Teknologiskt Genombrott:
Lasse hade varit en del av ett projekt för ett teknologiskt genombrott. Hans arbete hade varit så hemligt och banbrytande att han inte kunde kommunicera med någon under åren.

Sökande efter Det Försvunna Arvet:
En okänd familjetragedi hade fått Lasse att söka efter ett försvunnet arv eller en gömd förmögenhet. Efter långvarig resa och grävande var han äntligen på väg tillbaka med svar.

Religiös Resa:
Lasse hade gått igenom en andlig kris och hade tillbringat åren i sökandet efter mening och upplysning. Hans resa hade lett honom till avlägsna platser och kloster, och nu återvände han som en förändrad man.

När Lasse återvände till byn, vävde han försiktigt samman sitt förflutna med de nya erfarenheterna, och byborna var spända över att lära sig sanningen bakom hans mystiska försvinnande.
Ja, jo. Nu menar jag inte att man ska ta något förslag rakt av, men Chat GPT är ett utmärkt bollplank under den kreativa processen.

Deckare kan dock typ rakt av skrivas av Chat GPT. Nordiska deckar-följetonger är nämligen ofta så pass generiska att de lika gärna hade kunnat vara skrivna av AI.
Citera
2024-01-21, 07:32
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Enkelt och ärligt svar. Sånt uppskattas.
Men hur kommer det sig att utvecklingen är så långt borta? När utvecklingen i annat är på framkant?
För att:
* ChatGPT har sällan humor.
* ChatGPT kan inte producera något spännande. (Ge motexempel!)
* Den som försöker hitta genvägar i livet, vare sig det är att plagiera andra, eller använda chatgpt för allt inkl skolan, lägger sig till med dåliga vanor som kan stoppa den egna utvecklingen. Nybörjare som vill bli riktigt bra på något bör därför vänta med att använda chatgpt.
* Gratisversionen kan idag jobba med texter ("kontextfönster") på upp till 4000 tokens (dvs nästan 8000 ord), och betalversionen 8000 tokens, men 32000 tokens planeras våren 2024, dvs över 100 sidor text. Som ett typiskt filmsmanus.

ChatGPT kommer främst att avlasta oss från tråkigt kontorsjobb, så kan vi ägna mer tid åt nyskapande, och fritidsintressen, och åt sånt som kräver samarbete med andra människor, det är den nämligen rätt dålig på.

Ingen överlämnar hela skapandet av längre texter till chatgpt, utan man använder den som bollplank. Om man själv har en nytänkande idé kan man be den föreslå fler liknande idéer, och använda den för att producera en längre textmassa baserat på den idé man väljer. T.ex. skapa repliker för karaktärer som ska ha den stil man beskriver. Det kan bespara tid, men oftast behövs iteration (att man bollar fram och tillbaka) och handpåläggning som tar en hel del tid innan man är nöjd. Man måste kontrollera att allt hänger ihop efter varje ändring den gör av texten. Arbetet växer ickelinjär med textens längd och blir vid tillräckligt långa texter orimligt stort.
Citera
2024-01-21, 10:16
  #43
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Vill understryka om att det inte är onödigt, då en får göra vad den känner för.
Men jag tycker han lägger mycket energi på detta, jag nämnde t ex AI och att det är helt onödigt att skriva manus. Oavsett hur bra den än är. Men enligt honom så stämmer inte detta, och
AI kan inte skriva ett manus. Möjligt har jag fel men han lägger otroligt mycket tid, som bekant blir man ju rädd över besvikelsen senare.

Är jag helt ute o cyklar? Men är det inte så att hela branschen, för manusförfattare är illa ute?
Ja har sett på materialet, ser intressant ut. Men en AI kommer väl snart kunna koka ihop detta utan problem?

Ett manus skriven av en AI duger säkert till dig som tycker att kreativt skapande är ett slöseri med tid. Kreativt skapande har ett egenvärde och jag skiter i om en robotjävel eller en människa kan göra nåt kreativt bättre än mig så kommer jag inte sluta med något som jag gör mig centrerad och lugn och som är fantastiskt mycket bättre för hjärnan än att glo in i en skärm eller telefon.
Citera
2024-01-21, 10:56
  #44
Avstängd
TreRaggmunkars avatar
Sluta försöka styra andra människor!

Vad han gör med sin fritid ska du ge fan i så länge ingen skadas!
Citera
2024-01-21, 12:53
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Vill understryka om att det inte är onödigt, då en får göra vad den känner för.
Men jag tycker han lägger mycket energi på detta, jag nämnde t ex AI och att det är helt onödigt att skriva manus. Oavsett hur bra den än är. Men enligt honom så stämmer inte detta, och
AI kan inte skriva ett manus. Möjligt har jag fel men han lägger otroligt mycket tid, som bekant blir man ju rädd över besvikelsen senare.

Är jag helt ute o cyklar? Men är det inte så att hela branschen, för manusförfattare är illa ute?
Ja har sett på materialet, ser intressant ut. Men en AI kommer väl snart kunna koka ihop detta utan problem?
Varför lägger du dig i vad din kompis gör? Bara för att du själv verkar sinnesslö behöver du inte låta din apati spilla över på någon annan.
Citera
2024-01-21, 14:28
  #46
Avstängd
TredjeDikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Du är äcklig. Klart han ska skriva sitt manus så kan du runka vilket du anser är viktigare.
Haha bästa inlägget.

OnT:
Självklart ska snubben få skriva på sitt manus! Vad är det för diktatorsfasoner, du är inte hans vän!
Citera
2024-01-21, 16:08
  #47
Medlem
Mjälls avatar
Tänk om manuset handlar om det här
Citera
2024-01-22, 13:07
  #48
Avstängd
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Jag jobbar som översättare och det är mycket skit. Men det är även böcker folk lagt ner sin själ i. De som kommit så långt att de blivit publicerade om än på ett litet förlag. Alla har inte kommit till sitt bästa än, och jag vet att de kommer skriva ännu bättre i framtiden. Jag vet också hur dessa fått kämpa mot negativa krafter, eller skrivit i hemlighet.

Jag älskar folk som skapar och inte bara förbrukar.

Amen!
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback