Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-21, 13:30
  #13
Avstängd
Brawndos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
jag har sett många kvinnor träna på gym, Med tanke på hur låga vikter de använder kan man ifrågasätta om gym verkligen behövs. De skulle lika gärna kunna göra liknande rörelser i köket och få samma träning.

I köket finns inga andra som ser en i hotpants eller tights, med arslet i vädret.

Själva träningen kommer i andra hand för de flesta kvinnor.
Citera
2024-01-21, 14:06
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Nej då, det är inte männens fel. Men då den huvudsakliga målgruppen traditionellt varit män så har de utformats för att fungera för män. Inte något konstigt med det. Jag håller dock med i själva sakfrågan. Vissa maskiner fungerar bäst om man är minst 175 cm lång. Crosstrainer t.ex. och vissa maskiner för överkroppsträning förutsätter att man har en viss axelbredd. Jag måste hålla mina armar alltför brett och det blir fel muskler som får jobba. Ibland når jag inte handtagen med hela handen trots att jag ställer in på lägsta bredden. Men det är bra att det uppmärksammas då kanske det blir efterfrågan.

Är det en gissning att vissa maskiner är utvecklade för personer som är längre 175cm? Det tror jag inte en sekund på. Vilken maskin syftar du på då?
Citera
2024-01-21, 14:14
  #15
Medlem
Maureliuss avatar
Vilket ynkligt pipandet, som vanligt, de flesta gymmaskiner har i det närmaste oändliga justeringsmöjligheter.

Svar ifrån flicka 1 & 2: Jaha, är det så man gör!

Dom får väl för fan gå en kurs om dom inte förstår hur man ställer in / justerar maskinen!

Problemen tar aldrig slut för problemskaparna!

https://www.youtube.com/shorts/n762j37vmxU
__________________
Senast redigerad av Maurelius 2024-01-21 kl. 14:17.
Citera
2024-01-21, 15:24
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Är det en gissning att vissa maskiner är utvecklade för personer som är längre 175cm? Det tror jag inte en sekund på. Vilken maskin syftar du på då?
På mitt gym, crosstrainer, pull down, torso rotation, lutande bröstpress. Jag är ofta för kort och har för korta armar.
Citera
2024-01-21, 15:25
  #17
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Nej då, det är inte männens fel. Men då den huvudsakliga målgruppen traditionellt varit män så har de utformats för att fungera för män. Inte något konstigt med det. Jag håller dock med i själva sakfrågan. Vissa maskiner fungerar bäst om man är minst 175 cm lång. Crosstrainer t.ex. och vissa maskiner för överkroppsträning förutsätter att man har en viss axelbredd. Jag måste hålla mina armar alltför brett och det blir fel muskler som får jobba. Ibland når jag inte handtagen med hela handen trots att jag ställer in på lägsta bredden. Men det är bra att det uppmärksammas då kanske det blir efterfrågan.

Vissa maskiner är gjorda för en liten minoritet av jordens män (genomsnittslängden för män globalt är 171 cm)? Det låter lite otroligt och ekonomiskt sett märkligt, då kvinnors medellängd dessutom är ännu kortare. Varför skulle någon producera dyra redskap till fåtalet istället för de flesta? Har du något mer konkret som stödjer det än önsketänkande och att det ”känns så”?

Fria vikter verkar av många kunniga (jag ser inte mig själv som kompetent på området) vara bättre än maskiner, samt avråder från en del maskiner helt av ergonomiska skäl. Är det inte bättre att du med fria vikter kör övningar som tränar rätt muskler, om maskinen tränar fel muskler?

Edit: Eller möjligtvis är globala medellängden för män 175 cm, men det utesluter fortfarande hälften av alla män och en majoritet av alla kvinnor. Medellängden var dessutom mycket kortare förr.
__________________
Senast redigerad av Europe 2024-01-21 kl. 15:38. Anledning: Edit
Citera
2024-01-21, 15:51
  #18
Medlem
Europes avatar
Även om män var betydligt kortare för 53 år sedan, så antar jag att den här testaren av en prototyp av en träningsmaskin var kortare än genomsnittet med sina 165 cm:

https://m.youtube.com/watch?v=ntc1dRSbo2U

Klippet kan innehålla viss dramatisering.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback