Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-18, 23:55
  #217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casparaidis123
Vad för ränta får per år det kapitalet? Inflationen är runt 8-12% per år, förstår inte riktigt hur du får det att gå ihop?

Om du antar att inflationen är 8-12% och man inte kan få mer avkasting så borde alla gå minus oavsett hus mycket pengar de har.
Citera
2024-04-19, 12:05
  #218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRANK-Gollum
Ekonomiskt oberoende før mig =
1 betalt hus värt 4 miljoner
1 betalt sommarhus värt 1 miljon
1 betald lägenhet värd 9 miljoner
10 miljoner på banken som ligger hos en pensionsmäklare som ger mig 7% varje år i snitt
Jobba cirka 3 månader før att inte behøva ta ut pengar från banken och att hålla mig i form

Ekonomiskt oberoende innebär att en person kan leva på avkastning utan att lönearbeta. Att någon tror att det istället innebär att ha ett palats, X antal hus och en lägenhet för 9 miljoner är ointressant.
Citera
2024-04-19, 12:18
  #219
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casparaidis123
Vad för ränta får per år det kapitalet? Inflationen är runt 8-12% per år, förstår inte riktigt hur du får det att gå ihop?

Inflationen är högst personlig. Jag diskuterade detta med en släkting som lämnat stockholm och
bor på en mindre gård i Norrland. Han har inga lån, han har en blygsam el förbrukning,
kör inte många mil per år. Har bil som håller många år till. Låga matkostnader, odlar mycket, jagar och fiskar.

Hans största inflationspost var hans årliga flygresor som gått upp i pris.
Citera
2024-04-19, 15:42
  #220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Inflationen är högst personlig. Jag diskuterade detta med en släkting som lämnat stockholm och
bor på en mindre gård i Norrland. Han har inga lån, han har en blygsam el förbrukning,
kör inte många mil per år. Har bil som håller många år till. Låga matkostnader, odlar mycket, jagar och fiskar.

Hans största inflationspost var hans årliga flygresor som gått upp i pris.

Det håller jag med om, har inte super bra koll på svensk ekonomi då ja inte bor i Sverige, men om du vill göra det enkelt, och bara isolera köpkraft i valuta, så va köpkraften för 1 dollar 1913 motsvarande 29 dollar idag.

Sticker ut hakan, generaliserar, att har du inte en avkastning över 10% så förlorar du dina pengar

https://www.visualcapitalist.com/pur...lar-over-time/
Citera
2024-04-21, 18:44
  #221
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Går alldeles utmärkt att göra.
Finns inget som hindrar det.

Säg vilken aktie jag ska köpa nu då och vad jag ska köpa istället när utdelningen kommit.
Citera
2024-04-21, 18:53
  #222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Säg vilken aktie jag ska köpa nu då och vad jag ska köpa istället när utdelningen kommit.
Det kan inte jag sia om vilken aktie du ska äga för att maximera din utdelning om ett år.
Du får lugna ner dig lite.
Eller så äger du samma aktie resten av ditt liv, blir nog lugnast så.
Citera
2024-04-21, 18:56
  #223
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Det kan inte jag sia om vilken aktie du ska äga för att maximera din utdelning om ett år.
Du får lugna ner dig lite.
Eller så äger du samma aktie resten av ditt liv, blir nog lugnast så.

Vad ska jag köpa med 10% direktavkastning då?
Och hur parerar jag det faktum att kursen rasar lila mycket som utdelningen? 100k bara blir ju bara 90k när när jag sålt och ska köpa nästa aktie med 10% direktavkastning.
Citera
2024-04-21, 18:59
  #224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Vad ska jag köpa med 10% direktavkastning då?
Och hur parerar jag det faktum att kursen rasar lila mycket som utdelningen? 100k bara blir ju bara 90k när när jag sålt och ska köpa nästa aktie med 10% direktavkastning.
Det vet väl inte jag. Jag håller inte på med utdelningsaktier. Du får väl läsa i nån tabell.
Finns ingen garanti att den tappat 10% till nästa år.
Tycker du ska äga samma aktie tills du dör.
Byt aldrig, det är livsfarligt.
Citera
2024-04-23, 11:18
  #225
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Det vet väl inte jag. Jag håller inte på med utdelningsaktier. Du får väl läsa i nån tabell.
Finns ingen garanti att den tappat 10% till nästa år.
Tycker du ska äga samma aktie tills du dör.
Byt aldrig, det är livsfarligt.

Du raljerar för att du inte har ett upplägg som håller, det finns inga aktier som år efter år delar ut 10% och säljer man ena årets 10%-utdelare för att köpa nästa års 10%-utdelare så har man tappat så mycket i kursfall att det i slutändan inte blir några 10% netto om året i utdelningar.

Väldigt många skulle göra som du säger om det fungerade men det gör det inte, det är därför du inte kan ge ett exempel på hur det ska gå till.
Citera
2024-04-23, 14:39
  #226
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Du raljerar för att du inte har ett upplägg som håller, det finns inga aktier som år efter år delar ut 10% och säljer man ena årets 10%-utdelare för att köpa nästa års 10%-utdelare så har man tappat så mycket i kursfall att det i slutändan inte blir några 10% netto om året i utdelningar.

Väldigt många skulle göra som du säger om det fungerade men det gör det inte, det är därför du inte kan ge ett exempel på hur det ska gå till.
Just därför ska man byta, har jag sagt hela tiden.
Varför måste du absolut sälja dagen efter utdelning.
Finns inget som säger att värdet kommer vara 10% lägre i ett helt år efter utdelningen.
Det här hade du verkligen svårt att ta in.
Citera
2024-04-23, 14:49
  #227
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag behöver ungefär ha ut 35000 kr/mån för att klara mig så lär väl behöva ca 6 milj. instoppad i lite fonder och aktier så bör jag kunna leva ok. Med summan räknar jag in att jag kan spara lite också plus att man kan köpa och fixa lite på huset. Skulle klara mig på lite mindre också men då blir det mindre sparande helt enkelt.
Tillsammans med sambon så skulle jag säga att vi klarar oss på 55000kr/mån och då kan vi njuta också. Då lär jag ha runt 10 milj. i fonder och aktier så ska det fixa sig.

Nu ska jag bara ut och hitta 10 milj.
Citera
2024-04-28, 14:42
  #228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Ekonomiskt oberoende innebär att en person kan leva på avkastning utan att lönearbeta. Att någon tror att det istället innebär att ha ett palats, X antal hus och en lägenhet för 9 miljoner är ointressant.

Tur att vi är så olika Lars. Jag vet precis vad jag ska göra med mina pengar för att skapa stabil tillväxt.
Det är det som gör oss så olika.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback