Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-22, 20:14
  #1
Medlem
Jag har gjort en cover på en välkänd låt, jag tog ut sången från originalet och la till på min låt.
Jag tycker det blev helt okej, men vad kan hända om jag skulle lägga upp den på youtube?
Jag är så amatör på att göra musik så det är absolut inte tänkt och tjäna några pengar, det är egentligen bara en hyllning till en fantastisk grupp och grym låt.
Visst jag kan väl försöka sjunga själv men jag har så kass sångröst att jag skulle förstöra låten…
Vad är det värsta som kan hända om jag skulle ha kvar orginal sången?
Citera
2024-01-22, 20:17
  #2
Avstängd
Melange5738s avatar
Du får inte använda några samples från originalet utan att fråga. Om de inte går med på det kan du fråga efter att göra en ickemonetiserad kopia som du inte tjänar några pengar på men de kan säga nej till det också.
Citera
2024-01-22, 20:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du får inte använda några samples från originalet utan att fråga. Om de inte går med på det kan du fråga efter att göra en ickemonetiserad kopia som du inte tjänar några pengar på men de kan säga nej till det också.
Jag skulle i så fall använda hela versen och refrängen, jag vet att man inte får göra så, men hur stor risk är det egentligen att det skulle komma fram till skivbolagen? Jag blir glad om jag typ skulle få 100 visningar på en låt jag gjort, dom flesta är under 50 och då är nog dom flesta tittarna mina vänner. Så om det skulle komma fram till skivbolaget vad är det värsta som kan hända då? Jag kan säga att det är Noel Gallagher som sjunger..
Citera
2024-01-22, 23:28
  #4
Medlem
tantrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoAskALiceAndDie