Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2024-04-24, 08:48
  #109
Medlem
virvelbaggs avatar
Kanske det är oklart vad FN rapport egentligen innehöll.

Som jag förstår det har Israel gett bevis och det finns bevis för kopplingar mellan UNRWA och Hams. Eller i alla fall säger rapporten inte att det inte finns.

Rapporten berör inte att UNRWAs anställda medverkade i terrorattacken 7 ock.
The review did not address Israel’s accusation that a dozen employees of the agency, known as UNRWA, were involved in the Hamas-led assault on Israel on Oct. 7. “It is a separate mission, and it is not in our mandate,” said Catherine Colonna, the former French foreign minister who led the inquiry.
..
Speaking at a news conference at U.N. headquarters in New York on Monday, Ms. Colonna said she wanted to be “very clear” that the question of involvement in Oct. 7 is a separate question, one that remains under internal investigation by the United Nations.

While Israel has not produced evidence of ties to Hamas and other militant groups among UNRWA workers, that does not mean there is no evidence, she noted. “It’s very different,” she said.

..
“Israel made public claims that a significant number of UNRWA employees are members of terrorist organizations,” the report said. “However, Israel has yet to provide supporting evidence of this.”
Det handlar alltså om att israel inte delat bevisningen på att många anställda är medlemmar i Hamas. Har för mig att Israel kom med detta uttalande efter de hittat en dator med register över Hamas medlemmar och kört det med lista över UNRWAs anställda.

https://www.nytimes.com/2024/04/22/w...as-report.html

Jag tycker inte att Svensk media har varit tydliga med detta.

Jag undrar över om rapporten som berör just anställda som medverkat i 7 ock, kommer den att bli offentlig, när kommer den och vilka gör den, någon som vet?

Länk till rapporten:
https://www.un.org/sites/un2.un.org/...neutrality.pdf
__________________
Senast redigerad av virvelbagg 2024-04-24 kl. 08:57.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback