Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-28, 01:43
  #1
Medlem
Mitt barn har en skoluppgift att göra om en bild i Pixlr (gratisversionen) på ett sätt som ska göra det svårt för andra att se vilken som är originalbilden.

Hon har försökt göra det bra men blir inte nöjd. Någon som vet om man kan byta ut ansikte på någon? Och kan man radera en person från en bild?
Citera
2024-01-28, 10:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n86
Mitt barn har en skoluppgift att göra om en bild i Pixlr (gratisversionen) på ett sätt som ska göra det svårt för andra att se vilken som är originalbilden.

Hon har försökt göra det bra men blir inte nöjd. Någon som vet om man kan byta ut ansikte på någon? Och kan man radera en person från en bild?
Pixlr är ett väldigt kompetent program. Många av funktionerna från Photoshop finns med och att byta ut ett ansikte är inte några problem alls - som alltid, förutsatt att man har en viss kunskap kring programmet.

Jag måste säga att det är en rätt usel uppgift ditt barn fått - läraren måste helt ha tappat det när man ber folk använda program som alla kanske inte har tillgång till (för det kräver en dator och internet hemma) och dessutom är väldigt komplext.

Men ge mig en liten stund ska jag fixa en kort manual till dig och ladda upp....
Gör inte så mycket annat ändå än dricker kaffe just nu.
Citera
2024-01-28, 13:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n86
Mitt barn har en skoluppgift att göra om en bild i Pixlr (gratisversionen) på ett sätt som ska göra det svårt för andra att se vilken som är originalbilden.

Hon har försökt göra det bra men blir inte nöjd. Någon som vet om man kan byta ut ansikte på någon? Och kan man radera en person från en bild?

Här hittar du en lite manual som visar några funktioner...
https://gofile.io/d/n7raVO

Tjänsten suger och förhandsvisning funkar inte, men ladda hem den så ska det gå.
Citera
2024-03-03, 19:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Här hittar du en lite manual som visar några funktioner...
https://gofile.io/d/n7raVO

Tjänsten suger och förhandsvisning funkar inte, men ladda hem den så ska det gå.

Tack! Ska kolla på det.
Citera
2024-03-03, 19:52
  #5
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n86
Mitt barn har en skoluppgift att göra om en bild i Pixlr (gratisversionen) på ett sätt som ska göra det svårt för andra att se vilken som är originalbilden.

Hon har försökt göra det bra men blir inte nöjd. Någon som vet om man kan byta ut ansikte på någon? Och kan man radera en person från en bild?[

Testa använd klonverktyget.
Citera
2024-03-04, 15:53
  #6
Medlem
hetabengts avatar
Gå till https://pixlr.com/se/express/

Finns en face swapper under AI tools.

Mycket nöje.
Citera
2024-03-04, 15:57
  #7
Medlem
hetabengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Pixlr är ett väldigt kompetent program. Många av funktionerna från Photoshop finns med och att byta ut ett ansikte är inte några problem alls - som alltid, förutsatt att man har en viss kunskap kring programmet.

Jag måste säga att det är en rätt usel uppgift ditt barn fått - läraren måste helt ha tappat det när man ber folk använda program som alla kanske inte har tillgång till (för det kräver en dator och internet hemma) och dessutom är väldigt komplext.

Men ge mig en liten stund ska jag fixa en kort manual till dig och ladda upp....
Gör inte så mycket annat ändå än dricker kaffe just nu.

Herregud. Det är väl tvärtom att alldeles utmärkt val.
Just att det är online gör ju att alla har tillgång till det. "Alla" har internet.
Och dom flesta har laptops i skolan (som dom tar hem på fritiden). Och många kör chromebook vilket innebär att alla har google-konto vilket underlättar för att kunna spara i Pixlr.

Vilket årtioende lever du i? Och säg ett program (som inte kräver en dator) som vore bättre val än plattformsoberoende Pixlr? Papper och färgkritor?
Kan upplysa dig om att Pixlr går att köra offline också.
Och vadå "dessutom väldigt komplext"?
Det blir vad man gör det till. Pixlr är ett alldeles utmärkt nybörjarprogrm. Sen finns det 10 miljoner howto-videos också. Så din "manual" klarar sig nog världen utan.

Det är standard idag att barnen får en personlig laptop från årskurs 4. Dom flesta läxor är helt och hållet datorbaserade.
__________________
Senast redigerad av hetabengt 2024-03-04 kl. 16:09.
Citera
2024-03-04, 17:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hetabengt
Herregud. Det är väl tvärtom att alldeles utmärkt val.
Just att det är online gör ju att alla har tillgång till det. "Alla" har internet.
Och dom flesta har laptops i skolan (som dom tar hem på fritiden). Och många kör chromebook vilket innebär att alla har google-konto vilket underlättar för att kunna spara i Pixlr.

Vilket årtioende lever du i? Och säg ett program (som inte kräver en dator) som vore bättre val än plattformsoberoende Pixlr? Papper och färgkritor?
Kan upplysa dig om att Pixlr går att köra offline också.
Och vadå "dessutom väldigt komplext"?
Det blir vad man gör det till. Pixlr är ett alldeles utmärkt nybörjarprogrm. Sen finns det 10 miljoner howto-videos också. Så din "manual" klarar sig nog världen utan.

Det är standard idag att barnen får en personlig laptop från årskurs 4. Dom flesta läxor är helt och hållet datorbaserade.
Alla har inte internt hemma, alla får inte ta med skoldatorn hem... jag vet inte vilken värld du lever. Men den är rätt snäv. Skolan kan heller inte kräva att du har vissa saker hemma, utan är skyldig att då ge uppgiften i pappersform. Lycka till säger jag.

Vad gäller programmet så är det inte speciellt intuitivt. De flesta har ingen aning om vad som är ett bra sätt att lösa uppgiften - och får heller inga vidare instruktioner i det tydligen - utan det är "trial and horror" som gäller. De uppenbart enkla sätten är ofta dåliga och komplicerade. De enkla och smarta ofta väldigt svåra att komma på. En jävligt dålig uppgift helt enkelt från en lat lärare.
Detta sulle varit en lärarledd uppgift där det förevisades i klassrummet, därefter självstudier med möjlighet att ställa frågor.
Citera
2024-03-04, 17:59
  #9
Medlem
hetabengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Alla har inte internt hemma, alla får inte ta med skoldatorn hem... jag vet inte vilken värld du lever. Men den är rätt snäv. Skolan kan heller inte kräva att du har vissa saker hemma, utan är skyldig att då ge uppgiften i pappersform. Lycka till säger jag.

Vad gäller programmet så är det inte speciellt intuitivt. De flesta har ingen aning om vad som är ett bra sätt att lösa uppgiften - och får heller inga vidare instruktioner i det tydligen - utan det är "trial and horror" som gäller. De uppenbart enkla sätten är ofta dåliga och komplicerade. De enkla och smarta ofta väldigt svåra att komma på. En jävligt dålig uppgift helt enkelt från en lat lärare.
Detta sulle varit en lärarledd uppgift där det förevisades i klassrummet, därefter självstudier med möjlighet att ställa frågor.


Vilket svammel! Inte ens värt att bemöta eländet. Rent trams att börja gaffla om "lat lärare".

Pixlr är ett utmärkt val för skolor. Både funktionsmässigt och kostnadsmässigt.

"Alla har inte internet hemma"
Jo alla ungar är uppkopplade. Samt att Pixlr funkar offline.
Varenda ungjävlel har en smartphone med internetdelning.
Så den kritiken är bara löjlig.

Ha det så bra i år 1994. Du kan göra en manual över DOS-kommandon och dela ut till andra pensionärer som skaffat hemdatormaskin.

Jag blockar dig så jag slipper se mer eventuellt svammel.

Vill bara säga att skolan ALDRIG ger uppgifter som KRÄVER nåt som skolan inte tillhandahåller. Om barnen får en datoruppgift att göra hemma då HAR dom skoldatorn med hem. Punkt.
__________________
Senast redigerad av hetabengt 2024-03-04 kl. 18:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback