Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-30, 17:56
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
Eftersom det är jag, och några tusen till som kör på samma så varor så varför inte.

•Porslin med namnad dekor från Rörstrand, Gustavsberg, t ex Grön Anna, Wexiö, Annika, Pomona.
•Koppar med fat från Gefle 50-60tal. Oftast onamnade.
•Porslins och keramikfiguriner, och vaser/skålar av vissa designers.
T ex Sven Wejsfelt - Stim (fiskar), Gunnar Nylund (Rörstrand), Carl Henry Stålhane.

Köp på auktioner (diverse lådor, fyndlådor etc.) flyttloppisar och vanliga loppisar, håll utkik på marketplace efter slaguktioner, tillfälliga loppisar, sälj på Tradera.

Bestick, rostfritt av kända märken - NilsJohan, Gense, håll dig till kända serier (Sessan, Rosen o dyl.) Eller köp extremt billigt om det är bra skick oavsett (tänk 5-10öre st).
Köp på auktion, loppisar (osorterat) och Marketplace.
Sälj på Facebookgrupper, Tradera, Loppisar (Väl sorterat)

Bärbar elektronik, Cd-spelare, kasettbandspelare, minidisc, Mp3-spelare
Bärbara radioapparater, 80-00talet. Håll dig till Sony, Panasonic, Phillips etc. Bärbart är grejen
Går ofta att hitta otroligt billigt, okända märken är svårare att bli av med och värda mindre men ger fortfarande ganska bra cash. (Köp överallt, sälj på marketplace, Tradera, blocket)

Vhs, Dvd och Bluray-spelare. Speciellt kombinerade VHS/Dvd.
Viktigast är fjärrkontroll, skulle spelaren inte fungera så går kontrollen alltid att sälja.
Och hittar du ett parti fjärrkontroller billigt så köp, går långsamt men köper du för 5:- st så går du plus. (Köps överallt, sälj på blocket/Tradera)

Smart-tv apparater (med wifi och fjärrkontroll), 32-50" köps på auktion, säljs på marketplace. Säljer skitbra men betala aldrig mer än skambud.


Tapeter/Tyger med 50-70talsmönster. Tänk starka färger, stora mönster.
Köp när du springer på det billigt, sälj på Facebookgrupper.

Lådknoppar, handtag, i porslin, glas och finare trä. Allt som går att använda på kökslådor, byråar, skåp etc.
Köps i större gärna blandade partier på auktion, loppis, marketplace.
Säljs på Tradera, Facebookgrupper och lokala köp och sälj. Bästa fynden är knoppar i färgat glas och mässing, går att hitta otroligt billigt ibland och säljer snabbt.

IKEA! Vissa saker är omåttligt populära, andra är doldisar. Ikeas serie Stoja/Memphis är en doldis, går ofta att fynda (Vägglampor, plafonder med färgställningen Röd/Gul/Blå), Deras skrivbordsstol, klädhängaren och övrigt i den serien går också att göra bra vinster på.
Köps lite överallt, säljs på blocket/Tradera/Lokala fbgrupper och ibland på auktionsverk om det är tema Ikea.

Det är väl det jag håller mest utkik efter.
Det viktiga är inte högt försäljningsvärde, det är billigt inköp.
Köpa blandade partier av småsaker ger mig ofta 200-2000% tillbaka i vinst.

Köpte lite lådhandtag igår, typ 5-8kg blandade osedda (förutom en dålig bild på översta lagret.
Var närmare 80 handtag i den av 5 sorter. Kommer ge minst 400:- vid sälj (5kr st) men antagligen runt 800:-. Köptes för 50:- på auktion.

En diverse låda från annan auktion för 58:- innehöll 8 st Rörstrand Grön Anna kaffefat och lite annat jox från Rörstrand. Ger minst 200:- tillbaka.

Jag säljer "billigt" jämförelsevis, för snabb omsättning.
Skicket är viktigt, men med rätt pris säljer det mesta med en ärlig beskrivning.
Satsa på sånt som inte är hypat för bäst pengar.

Vid köp av diverse lådor ska du se på bilden att du får tillbaka vad den kostade med ett (max tre)av föremålen, kostar lådan upp till 100:- ska det finnas nåt värt 100:-.

Och var inte rädd att slänga/skänka skit. Annars är du snart överbelamrad av skit.

Kaffeserviser från 10-50talet från t ex Hackefors, Polen, Tjeckoslovakien.
Elektronik av märket Denver, Andersson etc
Lagringsmedier med innehåll (kasettband, dvdfilmer, VHS etc) finns väldigt värdefulla men 99% är mycket jobb och minimal vinst.

Dina bästa vänner är Google Lens, sidor som Signaturer.se, vadardenvard.se, Tradera sålda auktioner, hifishark filtrerat på Sverige, discogs.
Bäst är traderas avslutade eftersom du kan se antal bud, hur många som sålts vs hur många som ligger ute och vad de har gått för
Sidor att undvika för värdering är Ebay, Catawiki, Etsy och liknande


Finns otroligt mycket mer att tillägga men det får bli en annan gång 😊.

Tack för att du delar med dig i både detta inlägg och i det tidigare! Men min stora fråga är hur du gör med skatt osv. Det framgår ju tydligt att du inte säljer personliga saker utan gör detta för vinst, även om det "bara" blir några tusenlappar extra i månaden. På så sätt är det ju klart och tydligt ingen hobbyverksamhet, utan i stället någon sorts affärsverksamhet. Och precis som du säkert vet så är det ju inte alls svårt att faktiskt göra riktiga klipp och därmed kanske komma upp i det "skattefria" beloppet bara några månader.

Jag gör i princip samma sak som du, inte med samma vinst dock. Jag gör detta pga att jag tycker det är riktigt kul. Jag köper ju en hel del prylar till mig själv som jag behåller. Men såklart, om jag ser något jag vet att jag kan tjäna lite pengar på så köper jag det.

Men återigen till min stora fråga: gör du allt detta svart eller har du ett företag eller liknande? Det verkar ju ha blivit lite mer stramt nu på sistone med diverse "nya" regelverk. Tidningar har ju verkligen skrivit och uppmärksammat om detta och därmed medvetet eller ej skrämt upp folk, inklusive mig själv om att få betala tillbaka skatt osv. Som jag nämnde ovan verkar det ju som att Tradera, Blocket och t.o.m. Facebook market är tvungna att rapportera in dina sålda auktioner osv. Så även om man sprider ut det så kan nog diverse myndigheter få en rätt bra bild av hur mkt du säljer för per månad och år. Med allt detta sagt får du jättegärna slänga iväg ett PM till mig om du inte vill förklara dina eventuella olagligheter i dagsljus, haha. Men som jag nämnde i trådstarten vill jag ju såklart göra detta lagligt och då antar jag att tillkommer betydligt mycket mer arbete på att eventuellt räkna på saker, dra av moms, inköpspris, behålla kvitton och redovisa osv.
Citera
2024-02-01, 13:05
  #14
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejaaaa312
Tack för att du delar med dig i både detta inlägg och i det tidigare! Men min stora fråga är hur du gör med skatt osv. Det framgår ju tydligt att du inte säljer personliga saker utan gör detta för vinst, även om det "bara" blir några tusenlappar extra i månaden. På så sätt är det ju klart och tydligt ingen hobbyverksamhet, utan i stället någon sorts affärsverksamhet. Och precis som du säkert vet så är det ju inte alls svårt att faktiskt göra riktiga klipp och därmed kanske komma upp i det "skattefria" beloppet bara några månader.

Jag gör i princip samma sak som du, inte med samma vinst dock. Jag gör detta pga att jag tycker det är riktigt kul. Jag köper ju en hel del prylar till mig själv som jag behåller. Men såklart, om jag ser något jag vet att jag kan tjäna lite pengar på så köper jag det.

Men återigen till min stora fråga: gör du allt detta svart eller har du ett företag eller liknande? Det verkar ju ha blivit lite mer stramt nu på sistone med diverse "nya" regelverk. Tidningar har ju verkligen skrivit och uppmärksammat om detta och därmed medvetet eller ej skrämt upp folk, inklusive mig själv om att få betala tillbaka skatt osv. Som jag nämnde ovan verkar det ju som att Tradera, Blocket och t.o.m. Facebook market är tvungna att rapportera in dina sålda auktioner osv. Så även om man sprider ut det så kan nog diverse myndigheter få en rätt bra bild av hur mkt du säljer för per månad och år. Med allt detta sagt får du jättegärna slänga iväg ett PM till mig om du inte vill förklara dina eventuella olagligheter i dagsljus, haha. Men som jag nämnde i trådstarten vill jag ju såklart göra detta lagligt och då antar jag att tillkommer betydligt mycket mer arbete på att eventuellt räkna på saker, dra av moms, inköpspris, behålla kvitton och redovisa osv.

"På så sätt är det ju klart och tydligt ingen hobbyverksamhet"

Även om det skulle vara en hobbyverksamhet så är vinst från hobbyverksamhet skattepliktigt från första kronan i inkomstslaget tjänst.
Hobbyidkaren skall också betala egenavgifter från första vinstkronan.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...16/326279.html
Citera
2024-03-29, 09:23
  #15
Avstängd
TOMATJI104s avatar
En släkting går på SOCIALEN som betalar Hyra El vård omsorg typ 18.000:- m.m samtidigt som hen köper och säljer begagnad Vinyl (LP) för tusentals kronor svart varje månad. Bara annonserna lokalpressen köper/säljer kostar 14K per år vissa vinylplattor går för tusentals kronor på typ auktionssajterna. DU betalar!
__________________
Senast redigerad av TOMATJI104 2024-03-29 kl. 09:35.
Citera
2024-03-30, 18:21
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TOMATJI104
En släkting går på SOCIALEN som betalar Hyra El vård omsorg typ 18.000:- m.m samtidigt som hen köper och säljer begagnad Vinyl (LP) för tusentals kronor svart varje månad. Bara annonserna lokalpressen köper/säljer kostar 14K per år vissa vinylplattor går för tusentals kronor på typ auktionssajterna. DU betalar!

Vilka vinyler säljer bäst? Vad letar man efter?
Citera
2024-03-30, 22:16
  #17
Avstängd
TOMATJI104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ananarchistmind
Vilka vinyler säljer bäst? Vad letar man efter?
Allt som minst kan dubbla socialbidraget antar jag bidrags boven är polisanmäld såpass lönsamt att man gott via gamelanonsering typ lokalpressen för att undvika loggning på Tradera & Blocket så nu kollas Banköverföringarna av Polis.
__________________
Senast redigerad av TOMATJI104 2024-03-30 kl. 22:21.
Citera
2024-03-31, 18:13
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TOMATJI104
Allt som minst kan dubbla socialbidraget antar jag bidrags boven är polisanmäld såpass lönsamt att man gott via gamelanonsering typ lokalpressen för att undvika loggning på Tradera & Blocket så nu kollas Banköverföringarna av Polis.

Nu kopplade jag noll…

Undrade vad som säljer bäst, alltså vad ska man kolla efter om man vill tjäna pengar?
Citera
2024-03-31, 23:06
  #19
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TOMATJI104
En släkting går på SOCIALEN som betalar Hyra El vård omsorg typ 18.000:- m.m samtidigt som hen köper och säljer begagnad Vinyl (LP) för tusentals kronor svart varje månad. Bara annonserna lokalpressen köper/säljer kostar 14K per år vissa vinylplattor går för tusentals kronor på typ auktionssajterna. DU betalar!
Undrar hur vederbörande gör med detta. Tänker att de flesta som betalar vill göra det med Svisch. Nu vet jag inte om det går att ha ett dolt konto för soc, men kan tänka mig att det är svårt såvida hon inte har en bulvan som får in pengarna på sitt konto och hon sen i kontanter eller på annat sätt.

Det vill fan till att inte bli upptäckt. Är det en mindre ort så känns ju risken hyfsat stor, är det en större stad så kanske inte om hon nu har en bulvan. Har hört att soc. är jävligt kinkiga, men all rätt i o f.

Sen om man köper massa lådor med diverse så kan jag ana att det blir ett antal turer till tippen per år. För några år sen var ju folk galna i loppisar men upplever att det lugnat sig en del. Kan ändå tro att det kräver tålamod att omsätta saker så man behöver lite plats där hemma för ett sånt projekt.
Citera
2024-04-01, 08:02
  #20
Medlem
Bara ett tillägg för ordningens skull. Eftersom skattemyndigheter etc hovrar ovanför en, är det viktigt att föra bokföring. Behöver inte vara jätteavancerat. men det gäller att ha nedskrivet på vad man har gjort.
Det är självklart den dagen man betalar skatt, men också - när man ännu inte behöver betala skatt.
Tänk om man får en anmälan på sig från en avundsjuk granne, och skattmasen vill syna närmare.
då gäller det att bevisa tex ens omkostnader, som gör att vinsten är närmast symboliskt.

Här tänker jag närmast på en kompis, som var kattuppfödare. Det låter så bra med 10 per kattunge... Men inräknad omkostnader hade han knappt någon vinst... Och fick gå sin holmgång mot skattmasen.

Vår hobbysäljare har något liknande.
JAG tex har just nu på mitt säljkonto 3000 kronor inbetalda pengar. En ok liten extra förtjänst, eller hur?
Problemet är att de betalar ju också för fraktpåsen. Och inköpspriset... Det reella nettot är alltså högst hälften av de pengarna som finns på säljkontot.
Men en kul hobby är det.
Citera
2024-04-01, 20:42
  #21
Avstängd
TOMATJI104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Undrar hur vederbörande gör med detta. Tänker att de flesta som betalar vill göra det med Svisch. Nu vet jag inte om det går att ha ett dolt konto för soc, men kan tänka mig att det är svårt såvida hon inte har en bulvan som får in pengarna på sitt konto och hon sen i kontanter eller på annat sätt.

Det vill fan till att inte bli upptäckt. Är det en mindre ort så känns ju risken hyfsat stor, är det en större stad så kanske inte om hon nu har en bulvan. Har hört att soc. är jävligt kinkiga, men all rätt i o f.

Sen om man köper massa lådor med diverse så kan jag ana att det blir ett antal turer till tippen per år. För några år sen var ju folk galna i loppisar men upplever att det lugnat sig en del. Kan ändå tro att det kräver tålamod att omsätta saker så man behöver lite plats där hemma för ett sånt projekt.
Detta har pågått i en Storstad i snart 40 år utan krav på att skaffa sig ett arbete. Jag vet inte om det kan anses vara en hobby då direkt snarare leva på andra och tjäna extra på våra skattepengar vore kanske läge att införa allmänt publikt spöstraff för sånna här fasoner..
Citera
2024-04-02, 11:59
  #22
Avstängd
TOMATJI104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Undrar hur vederbörande gör med detta. Tänker att de flesta som betalar vill göra det med Svisch. Nu vet jag inte om det går att ha ett dolt konto för soc, men kan tänka mig att det är svårt såvida hon inte har en bulvan som får in pengarna på sitt konto och hon sen i kontanter eller på annat sätt.

Det vill fan till att inte bli upptäckt. Är det en mindre ort så känns ju risken hyfsat stor, är det en större stad så kanske inte om hon nu har en bulvan. Har hört att soc. är jävligt kinkiga, men all rätt i o f.

Sen om man köper massa lådor med diverse så kan jag ana att det blir ett antal turer till tippen per år. För några år sen var ju folk galna i loppisar men upplever att det lugnat sig en del. Kan ändå tro att det kräver tålamod att omsätta saker så man behöver lite plats där hemma för ett sånt projekt.
Vill bara påpeka att Hen inte har några fysika/psykiska hinder för att utföra nått arbete sedan 1981 utan bara vant sig vid att nån annan betalt notan. Och nu är det pensionsmyndigheten med alla sina förmåner garantipension + försörjnings stöd som betalar kalaset..mat kläder hyra 2 rok 58 kvm El tandläkare etc Hen är född 1956.
Citera
2024-04-02, 15:10
  #23
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Bara ett tillägg för ordningens skull. Eftersom skattemyndigheter etc hovrar ovanför en, är det viktigt att föra bokföring. Behöver inte vara jätteavancerat. men det gäller att ha nedskrivet på vad man har gjort.
Det är självklart den dagen man betalar skatt, men också - när man ännu inte behöver betala skatt.
Tänk om man får en anmälan på sig från en avundsjuk granne, och skattmasen vill syna närmare.
då gäller det att bevisa tex ens omkostnader, som gör att vinsten är närmast symboliskt.

Här tänker jag närmast på en kompis, som var kattuppfödare. Det låter så bra med 10 per kattunge... Men inräknad omkostnader hade han knappt någon vinst... Och fick gå sin holmgång mot skattmasen.

Vår hobbysäljare har något liknande.
JAG tex har just nu på mitt säljkonto 3000 kronor inbetalda pengar. En ok liten extra förtjänst, eller hur?
Problemet är att de betalar ju också för fraktpåsen. Och inköpspriset... Det reella nettot är alltså högst hälften av de pengarna som finns på säljkontot.
Men en kul hobby är det.
Ett bra och relevant inlägg. Tror många missar detta. Det kan vara bra av flera skäl att ha uppskrivet vilka utlägg och inkomster man har. Det kan som du sa göras mycket enkelt och man det kan göras på flera sätt. Antingen kan man ha en liten svart bok eller köra i Exel, bara viktigt att man vet var man har "sin bokföring" Kör man på datorn så kan det vara bra att spara i en molntjänst.

Jag hade gjort något åt detta hållet:
Ange inköpsdatum och vad jag gav, ange försäljningsdatum och vad jag fick, ange fraktkostnad samt om den går utanför produkten eller om man av någon anledning inkluderar den kostnaden.

Hade jag köpt "bulk" typ en osorterad låda så hade jag angivet vad jag gett för den och därefter specat vad respektive objekt gått för.

Man kan ju också tänka sig att göra allt i datumordning, men jag hade nog kört objektkategori.

Det där med att föda upp katter är inget man generellt gör någon stor vinst på, det kan till och med ofta gå med förlust. Men även med sånt här så är det viktigt att ha en bokföring där alla kostnader ingår. Folk fattar nog inte hur mycket jobb och kostnader det är att föda upp katter.
Citat:
Ursprungligen postat av TOMATJI104
Detta har pågått i en Storstad i snart 40 år utan krav på att skaffa sig ett arbete. Jag vet inte om det kan anses vara en hobby då direkt snarare leva på andra och tjäna extra på våra skattepengar vore kanske läge att införa allmänt publikt spöstraff för sånna här fasoner..
Låter verkligen jättekonstigt. Men förr, före 2008 har jag för mig, var det mycket lättare att få permanent sjukpension. Kan ju tycka att denna person borde landat där.

Som jag skrev tidigare så kan jag acceptera att en och annan missanpassad svensk går på bidrag, det är ju till trots inte så vanligt ändå. Problemet är alla jävla somalier och annan skit som aldrig kommer ut i jobb, dessutom kommer deras ungar bli antingen kriminella eller bidragstagare. Som om det inte vore nog så förökar de sig som kackerlackor.

Citat:
Ursprungligen postat av TOMATJI104
Vill bara påpeka att Hen inte har några fysika/psykiska hinder för att utföra nått arbete sedan 1981 utan bara vant sig vid att nån annan betalt notan. Och nu är det pensionsmyndigheten med alla sina förmåner garantipension + försörjnings stöd som betalar kalaset..mat kläder hyra 2 rok 58 kvm El tandläkare etc Hen är född 1956.
Då är han eller hon i o f 67-68 och torde gå in i pension nu i vilket fall. Men jag håller med i sak, det måste fan gå att få folk i sysselsättning.
Citera
2024-04-03, 08:09
  #24
Medlem
Muppetys avatar
Min hobby är bl.a. loppisar. Jag säljer för mycket mindre än 50 000 per år. Man måste veta vilka saker som är värdefulla också, så jag håller på att läsa om antikviteter.

Dock hittade jag detta får en tia; https://i.imgur.com/34nW6Hv.jpg

En judiskt sedertallrik, som jag räknar med att få minst runt 2 000 kr för. Här har den sålts för $415; https://www.skinnerinc.com/auctions/2402/lots/368 Jag kunde inget om det, utan tyckte bara den såg spännande ut o bildgooglade på den när jag kom hem.

En miss jag gjorde var att inte köpa en silverskål, då 1 200 kr var lite för mycket för mig just då. Men det var 338 g silver o bara silvervärdet är runt 3 000 kr.

Hittills i år har jag bara tjänat ca 200 kr på att sälja loppisgrejer. Köpte en vandringspokal för 500 kr o försökte först sälja den för 2 500 kr, sen 1 500 kr, men det högsta budet jag fick var 700 kr.

Men jag har lite ovanor också, som att köpa på mig alla GPS:er jag hittar för under 100 kr. Inbillar mig att jag kan sälja de dyrare, då nypris förvisso är flera tusen. Men alla nya bilar har ju inbyggd GPS, så efterfrågan är låg. Kanske var för att jag först köpte en ny handhållen GPS för runt 2 500 kr för 1,5 år sen, så blir jag förbannad när jag hittar de för 40 kr!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback