Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-02-01, 19:14
  #49
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyllis
Ibland ser jag tips att man ska ha med sig värmeljus för att värma bilen om man blir stående länge under vintern.

Är det verkligen säkert? Tänker att det kan ta eld på något sätt?

En plåtburk med borrade hål på sidorna för inluft, men där burken är så hög att det inte finns någon fri låga ovanför kanten. Är man orolig kan man lägga på något lock av plåt.

Det är vad jag har med i bilen. Det är en gammal kaffeburk, men det finns fortfarande saker som man kan köpa i större plåtburkar som duger för ändamålet.

Sen har jag en mindre handyxa också. Om det skulle vara ett brott mot knivlagen skiter jag i det - har flera gånger haft användning av yxan för att ta bort nedfallna träd, så den är samhällsnyttig på alla sätt och vis både för mig och för andra.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-02-01 kl. 19:17.
Citera
2024-02-02, 07:22
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
En plåtburk med borrade hål på sidorna för inluft, men där burken är så hög att det inte finns någon fri låga ovanför kanten. Är man orolig kan man lägga på något lock av plåt.

Det är vad jag har med i bilen. Det är en gammal kaffeburk, men det finns fortfarande saker som man kan köpa i större plåtburkar som duger för ändamålet.

Sen har jag en mindre handyxa också. Om det skulle vara ett brott mot knivlagen skiter jag i det - har flera gånger haft användning av yxan för att ta bort nedfallna träd, så den är samhällsnyttig på alla sätt och vis både för mig och för andra.


Intressant tips med plåtburken. Det hade jag inte hört om tidigare.
Citera
2024-02-02, 08:27
  #51
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Resorb?
Är man bakis kanske man inte ska ut och köra..

Jag fyller alltså på med:

alkotest
Citera
2024-02-02, 11:06
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyllis
Ibland ser jag tips att man ska ha med sig värmeljus för att värma bilen om man blir stående länge under vintern.

Är det verkligen säkert? Tänker att det kan ta eld på något sätt?
Värmeljus är vansinne - en gammal myt som ingen vet var den kommer ifrån.
För det första så sotar de så in i helvete. Det är bara slänga inredningen, och lungorna efteråt.
För det andra så förbrukar de syre och för det tredje är det ytterst trist att brinna upp i onödan.
Värmeljusen har någon fått för sig att man ska ha för det "ger värme"... Försumbart med värme om man ska vara ärlig. Eftersom det är kallt förväntas man också sitta invirad i en massa "sovsäckar" och filtar. Dessa saker är numera gjorda av ytterst brännbara syntetmaterial. Så att kombinera öppen låga med brännbara material är mindre lämpligt.
Citera
2024-02-02, 16:00
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Värmeljus är vansinne - en gammal myt som ingen vet var den kommer ifrån.
För det första så sotar de så in i helvete. Det är bara slänga inredningen, och lungorna efteråt.
För det andra så förbrukar de syre och för det tredje är det ytterst trist att brinna upp i onödan.
Värmeljusen har någon fått för sig att man ska ha för det "ger värme"... Försumbart med värme om man ska vara ärlig. Eftersom det är kallt förväntas man också sitta invirad i en massa "sovsäckar" och filtar. Dessa saker är numera gjorda av ytterst brännbara syntetmaterial. Så att kombinera öppen låga med brännbara material är mindre lämpligt.

Okej, inga värmeljus alltså. Vad ska man packa med istället? Filtar. Sovsäckar. Mössa, vantar?
Citera
2024-02-02, 16:23
  #54
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyllis
Okej, inga värmeljus alltså. Vad ska man packa med istället? Filtar. Sovsäckar. Mössa, vantar?
En filt är en jävligt bra början. Den kan du trots allt använda ofta bara för att sitta på marken i helt vanliga situationer.

Efter det hade jag sett till att ha lite extrakläder. Här skulle jag tänka att allt är bättre en inget. En liten påse med strumpor, kalsonger, underställ, tunna handskar och en mössa tar knappt någon plats alls, men är jävligt bra att ha om du blir stående någonstans och det är kallt när du är dåligt klädd. Och i synnerhet om du är blöt också. Då kan det vara väldigt skönt att ha den där påsen för att kunna byta till torra kläder. Och som en extra bonus är det alltid skönt att ha ett par extra kallingar och strumpor av rena fräschhetsskäl, som att du ska åka iväg och sova över hos någon men glömt underkläder.

Sovsäcken är det sista jag hade fixat av det. Så länge det inte är riktigt extrema situationer går det utmärkt att sova med de sakerna jag nämnde ovan, och det är den av de prylarna som har minst extravärde utöver krisberedskap.
Citera
2024-02-11, 21:47
  #55
Medlem
Vagnschefens avatar
Ett litet kök, stort som en kortlek med tillhörande bränsletabletter. Kanon för att koka vatten, käk osv.
Har detta: https://rodastjarnan.com/talt-och-ma...-faltkok-40174
Citera
2024-02-26, 14:47
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyllis
Okej, inga värmeljus alltså. Vad ska man packa med istället? Filtar. Sovsäckar. Mössa, vantar?
Om det är vinter: Sop och isskrapa för att sopa av snö och skrapa is. Snöskyffel och ett par liter sand för när du kör fast.

Mobiltelefon med ett abonnemang som har bra täckning. Vatten och några smörgåsar. För tillfällen när du måste ringa efter hjälp.

Reservdunk för att kunna hålla motorn igång och få värm om det blir ett väldigt långt stopp.

Skoteroverall, vinterstövlar med raggsockar, buff, mössa, vantar med skalhandskar för att hålla värmen när bränslet tar slut.

Snöskor, stavar, karta och kompass om du måste överge bilen.
Citera
2024-04-25, 22:25
  #57
Medlem
Lasbond3000s avatar
Vatten, toapapper och våtservetter.
Citera
2024-04-25, 23:00
  #58
Medlem
JohanLiljegrens avatar
En mekanisk garagedomkraft för stabilare däckbyten än de där små portabla, som brukar ingå med bilen men välter omkull helt slumpmässigt vid användning. En motorsåg för att kunna såga bort nedfallna träd över vägen, vilket går fortare än med en liten handyxa.
Citera
2024-04-25, 23:06
  #59
Medlem
Lasbond3000s avatar
Om man pendlar till jobbet: en Get Home Bag.'
D.v.s. en arbetsryggsäck med förnödenheter som gör att man gå hem den sista biten.

En sorts lättare variant av en BOB.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback