Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-30, 22:10
  #1
Medlem
Thalefrastuss avatar
Läser just nu Byung-Chul Hans bok Palliativsamhället och finner den både väldigt intressant och för kontemporär filosofi ovanligt välskriven. Den mörka bild Han målar upp av det moderna samhället och dess invånare påminner mig ständigt om Nietzsches beskrivningar av den sista människan, och jag kan numera inte undgå att allt för ofta se både hela samhället och mina medmänniskor falla i den bottenlöst förfärliga fälla som nihilism, hedonism, fatalism och algofobi utgör.

För Nietzsche representerar den sista människan en dekadent och konform värld, där individens styrka och strävan efter storhet har utbytts mot en trångsynt och medelmåttig existens.

Filosofiskt sett intar den sista människan en position av nihilism, där alla värden suddas ut till förmån för bekvämlighet och trygghet. Han förkastar idéer om moral och äkta frihet till förmån för en rutinmässig och förutsägbar tillvaro.

Den sista människan undviker livets smärtsamma och utmanande aspekter. Han är rädd för risker och föredrar en trygg tillvaro, vilket enligt Nietzsche leder till en förlust av mänsklighetens styrka och vitalitet.

I sin strävan efter säkerhet och likriktning förlorar den sista människan sin förmåga att skapa och uppleva genuin glädje och passion. Han lever i en värld av konventioner, där hans handlingar och värderingar dikteras av samhällets normer snarare än hans egna innersta övertygelser.

Nietzsches varningar uppmanar oss att reflektera över våra egna livsval. Är vi fast i en vardaglig existens, undvikandes utmaningarna och rädda för smärtan livet innebär? Att förstå och ifrågasätta dessa aspekter av våra liv kan vara steget mot att undvika att bli den sista människan.

I sammanfattning utmanar Nietzsche oss att överväga om vi, medvetet eller omedvetet, har antagit drag av den sista människan. Att omfamna livets komplexitet och sträva efter att leva i enlighet med våra sanna värderingar kan vara nyckeln till att undvika att falla offer för den dekadens som Nietzsche så gripande beskriver.

Byung-Chul Han utforskar också det samtida samhällets tendenser och hävdar att vi har inträtt i en era präglad av en undvikande inställning till smärta och lidande. Han menar att dagens samhälle kännetecknas av en strävan efter konstant positivitet, bekvämlighet och omedelbar tillfredsställelse. Boken utforskar konsekvenserna av denna förändring och Han hävdar att det leder till ett palliativt samhälle där fokus ligger på att lindra eller undvika obehag snarare än att adressera dess grundorsaker.

I kontexten av palliativsamhället representerar algofobi också samhällets tendens att undvika eller undertrycka smärta istället för att engagera sig med den som en väsentlig aspekt av den mänskliga erfarenheten. Han hävdar att genom att överdrivet fokusera på palliativa åtgärder kan vi försumma de djupare problemen som orsakar lidande och misslyckas med att adressera de underliggande problemen

Vad tänker mina medmänniskor på FB om saken?

Är du beredd att bryta dig fri och undvika att bli den sista människan?
Har du styrka nog att omfamna livet eller lider du av algofobi?
Kan vi återvitalisera samhället eller är palliativsamhället här för att stanna?

Frågorna är inte bara många, de verkar även svåra.
Låt oss diskutera eventuella svar och lösningar tillsammans.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_sista_människan
Recension av boken: https://karenina.se/palliativsamhall...yung-chul-han/
__________________
Senast redigerad av Thalefrastus 2024-01-30 kl. 22:42.
Citera
2024-01-30, 22:29
  #2
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thalefrastus
Läser just nu Byung-Chul Hans bok Palliativsamhället och finner den både väldigt intressant och för kontemporär filosofi ovanligt välskriven. Den mörka bild Han målar upp av det moderna samhället och dess invånare påminner mig ständigt om Nietzsches beskrivningar av den sista människan, och jag kan numera inte undgå att allt för ofta se både hela samhället och mina medmänniskor falla i den bottenlöst förfärliga fälla som nihilism, hedonism, fatalism och algofobi utgör.

För Nietzsche representerar den sista människan en dekadent och konform värld, där individens styrka och strävan efter storhet har utbytts mot en trångsynt och medelmåttig existens.

Filosofiskt sett intar den sista människan en position av nihilism, där alla värden suddas ut till förmån för bekvämlighet och trygghet. Han förkastar idéer om moral och äkta frihet till förmån för en rutinmässig och förutsägbar tillvaro.

Den sista människan undviker livets smärtsamma och utmanande aspekter. Han är rädd för risker och föredrar en trygg tillvaro, vilket enligt Nietzsche leder till en förlust av mänsklighetens styrka och vitalitet.

I sin strävan efter säkerhet och likriktning förlorar den sista människan sin förmåga att skapa och uppleva genuin glädje och passion. Han lever i en värld av konventioner, där hans handlingar och värderingar dikteras av samhällets normer snarare än hans egna innersta övertygelser.

Nietzsches varning om den sista mannen uppmanar oss att reflektera över våra egna livsval. Är vi fast i en vardaglig existens, undvikande av utmaningarna och rädda för smärtan livet innebär? Att förstå och ifrågasätta dessa aspekter av våra liv kan vara steget mot att undvika att bli den sista människan.

I sammanfattning utmanar Nietzsche oss att överväga om vi, medvetet eller omedvetet, har antagit drag av den sista mannen. Att omfamna livets komplexitet och sträva efter att leva i enlighet med våra sanna värderingar kan vara nyckeln till att undvika att falla offer för den dekadens som Nietzsche så gripande beskriver.

Byung-Chul Han utforskar också det samtida samhällets tendenser och hävdar att vi har inträtt i en era präglad av en undvikande inställning till smärta och lidande. Han menar att dagens samhälle kännetecknas av en strävan efter konstant positivitet, bekvämlighet och omedelbar tillfredsställelse. Boken utforskar konsekvenserna av denna förändring och Han hävdar att det leder till ett palliativt samhälle där fokus ligger på att lindra eller undvika obehag snarare än att adressera dess grundorsaker.

I kontexten av palliativsamhället representerar algofobi också samhällets tendens att undvika eller undertrycka smärta istället för att engagera sig med den som en väsentlig aspekt av den mänskliga erfarenheten. Han hävdar att genom att överdrivet fokusera på palliativa åtgärder kan vi försumma de djupare problemen som orsakar lidande och misslyckas med att adressera de underliggande problemen

Vad tänker mina medmänniskor på FB om saken?

Är du beredd att bryta dig fri och undvika att bli den sista människan?
Har du styrka nog att omfamna livet eller lider du av algofobi?
Kan vi återvitalisera samhället eller är palliativsamhället här för att stanna?

Frågorna är inte bara många, de verkar även svåra.
Låt oss diskutera eventuella svar och lösningar tillsammans.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_sista_människan
Recension av boken: https://karenina.se/palliativsamhall...yung-chul-han/

Om du hinner, gör en Edit med en förkortning vad du är ute efter, din text är för lång utan substans innan man fattar vad du är ute efter..

Edit: Ingen fel på din text. Det är en intressant dialog du vill föra, men du kmr tappa 99%
Citera
2024-01-30, 22:35
  #3
Medlem
Gardermoens avatar
Citat:
civilisationen rör sig allt mer mot den sista människan, en apatisk varelse, som inte har någon stor passion eller något engagemang, som inte kan att drömma, som endast tjänar sitt levebröd och överlever.
För att drömma så måste du vara tillräckligt dum för att inte förstå att dina fantasier inte kommer att bli som du föreställer dig.
Det är inte logiskt att tro på drömmar om framtiden när utfallen om det du inte inbillar dig är så många gånger fler att sannolikheten för att din dröm ska bli verklighet går mot noll.
Citera
2024-01-30, 22:52
  #4
Avstängd
Fullt medveten om att man bara har ett liv, en chans. Försöker göra något bra av det utan att vara för hård mot mig själv om det fuckar upp. Njuter av att inte följa samhällets konventioner utan göra det jag vill oavsett, det känns friare. Samtidigt så skapar samhället riktningar som det kan vara mkt mödosamt att gå emot.

Aldrig läst Nietze direkt men har det på att göralistan. Så gott som alla tänkare jag läst har tyvärr visat sig varit mer intresserade av ordbajseri och haft väldigt lite förmåga att kärnfullt kommunicera användbara tänkvärda koncept.
Citera
2024-01-30, 23:01
  #5
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Om du hinner, gör en Edit med en förkortning vad du är ute efter, din text är för lång utan substans innan man fattar vad du är ute efter..

Edit: Ingen fel på din text. Det är en intressant dialog du vill föra, men du kmr tappa 99%

Sant. Jag kikade och såg ett A4 med text och klicka bort direkt
Citera
2024-01-30, 23:09
  #6
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Sant. Jag kikade och såg ett A4 med text och klicka bort direkt

Skumläste, insåg att jag behövde läsa hela texten med 100% närvaro.. blev lite för mycket en Tisdag efter man nattat barnen och försöker varva ner med ena ögat på Flashback å andra på True Detective 😅
Citera
2024-01-31, 00:45
  #7
Medlem
particulum1s avatar
Jag är inte en nihilist, men Nietzsche skulle troligen inte avvisa mig enbart av den anledningen. Nietzsche fokuserar mest på attityd och beteende när han beskriver den sista människans drag, snarare än identitet.

Jag har sett människor med beteenden och attityder som liknar den sista människan, även om det inte är särskilt vanligt. Jag måste dock framföra att jag inte har tillräcklig erfarenhet av att interagera med sådana personer. Jag har svårt att dra några slutsatser om det finns en ökning eller minskning av den sista människan.

Dessutom är jag begränsad till att bara ha upplevt min egen tid. Jag saknar jämförelsepunkter med längre historiska perioder än min egen livstid. Men baserat på den historia jag har studerat, verkar det alltid ha funnits en betydande del av befolkningen som nöjer sig med det vardagliga och inte strävar efter transcendens. De använder enkla och ineffektiva lösningar för att hantera sitt lidande och sina problem, oavsett vilken civilisation eller tid de har levt i. Trots sina metoder att hantera svårigheter och bristen på stora mål i livet, visar de ändå en viss disciplin.

Den "verkliga" nihilisten eller hedonisten, som verkligen har omfattat dessa ideologier och livsstilar och framgångsrikt integrerat dem i sina liv, är mycket sällsynt att stöta på.

När jag reflekterar över det jag har skrivit inser jag att min uppfattning kanske är inriktad på den europeiska eller till och med den nordiska människan. Om jag jämför med genomsnittliga amerikaner däremot verkar jag ha observerat en ökning av den sista människan, men inte en ökning av den "verkliga" nihilisten eller hedonisten.

Är det orimligt att tänka att kanske den sista människan alltid kommer att finnas i alla civilisationer mer eller mindre, men aldrig representerat i ett absolut antal?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback