Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-02-02, 23:16
  #49
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Sant! Det är kanske där vi alla kommer hamna till slut. Men jag är en krigare och kämpar till det inte går längre
Tänk på att du någon gång skall sälja lägenheten, då vill du inte att BRF eller området förknippas med slum eller "mindre" attraktivt. Då finns risken att du inte får tillbaka det du betalt för lägenheten.
Citera
2024-02-02, 23:33
  #50
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Tänk på att du någon gång skall sälja lägenheten, då vill du inte att BRF eller området förknippas med slum eller "mindre" attraktivt. Då finns risken att du inte får tillbaka det du betalt för lägenheten.
Sant! Antar att vi är som den kokta grodan i det fallet; vi tror vi sitter i orubbat bo, alldeles för länge?
Citera
2024-02-02, 23:43
  #51
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Det kan de visst göra, och det görs även på en del håll.

Jag har varit med om det här senast man flyttade.

De frågade om de fick kolla om man hade brottsregister. Blev lite paff. Aldrig varit med om förr. Men sade ja för har inget att dölja.

Kändes skönt i efterhand för de har väl gjort samma när de valt andra som bor här, grannarna.

Men nu FRÅGADE de om de fick. Oklart vad som hade hänt om man sagt nej, nekat dem detta?
Citera
2024-02-03, 00:00
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Måste en brf ha en anledning till att neka en medlemsförfrågan?

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja det är klart de måste. Annars skulle föreningar kunna ge avslag för att du är jude, kvinna, hårdrockare eller vad som helst. Det funkar precis som vid hyreskontrakt. I stort sett är det endast klandervärd privatekonomi som kan få dig att bli nekad.

Nej de måste inte medla... Men man kan ju begära ett beslut. BRF får inte utesluta folk på grund av tidigare brottslighet och inte heller begära intyg osv. Åtminstone är det vad vår styrelse kom fram till för det är några som är ganska rädda för sånt här.
Citera
2024-02-03, 09:37
  #53
Medlem
Lundamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Jag har varit med om det här senast man flyttade.

De frågade om de fick kolla om man hade brottsregister. Blev lite paff. Aldrig varit med om förr. Men sade ja för har inget att dölja.

Kändes skönt i efterhand för de har väl gjort samma när de valt andra som bor här, grannarna.

Men nu FRÅGADE de om de fick. Oklart vad som hade hänt om man sagt nej, nekat dem detta?

Jo jag vet att vissa BrF begär utdrag, en kompis råkade ut för det för ett par år sen.
Vet inte vad som skulle kunna hända om man nekar mer än att man ev. inte kan bli medlem och
därmed inte heller flytta in!
Citera
2024-02-03, 11:13
  #54
Medlem
Det finns prejudikat där Brf nekat en person att bli medlem.

Säljaren stämde Brf och fick skadestånd som täckte alla förluster. Det blev flera miljoner som Brf fick betala.

Kommer inte ihåg mer detaljer men är ganska säker på detta.

Summan av kardemumman är att det är en mycket dålig idé att neka någon att bli medlem i en Brf.
Citera
2024-02-03, 12:42
  #55
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Jo jag vet att vissa BrF begär utdrag, en kompis råkade ut för det för ett par år sen.
Vet inte vad som skulle kunna hända om man nekar mer än att man ev. inte kan bli medlem och
därmed inte heller flytta in!
Du kan ju prova att läsa den här tråden istället för att gissa vilt (och fel).
Citera
2024-02-03, 15:34
  #56
Medlem
Lundamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Du kan ju prova att läsa den här tråden istället för att gissa vilt (och fel).

Vad gissade jag om? Att min kompis lämnade utdrag från belastningsregistret när han skulle köpa lägenhet?
Citera
2024-02-06, 17:33
  #57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Undrar hur mycket det är värt för en (trevlig) förening att inte Muhammed skall köpa där? Muhammed kan ju lägga högsta budet och ge föreningen ett erbjudande de inte kan säga nej till om att han drar sig ur affären!
Det bor redan en 🦊 i den föreningen, och han heter inte Muhammed! Han är skriven där med en till person.
Sen är det inte föreningen som säljer utan ägaren av bostadsrätten! Tror knappast ngn presenterar sig som medlem i 🦊! Finns iof en lgt i hus 16 på bottenvåning till salu som förening renoverade för nästan 1 miljon?! Men området ganska svartlistat och nersnackat. Som sagt, tacksam vi hann därifrån! Låt rävarna dansa fritt där! Vaxholms soptipp!
Citera
2024-02-06, 19:29
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haniballe
Sen är det inte föreningen som säljer utan ägaren av bostadsrätten!
Men köparen måste bli godkänd av föreningen. Sedan är det säkert som flera i tråden skriver, att det krävs en hel del för att inte få bli det.
Citera
2024-02-07, 15:05
  #59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Men köparen måste bli godkänd av föreningen. Sedan är det säkert som flera i tråden skriver, att det krävs en hel del för att inte få bli det.
Så är det! Föreningen måste godkänna!
Men dom lägger inge tid på o kolla upp folk mer än anmärkningar på avgifter. Om dom ens gör det. Slapptaskförening! Råttorna flyr skeppet och jag är sjukt skadeglad.
Vi ville hyra ut men fick nej, bara för att! En annan fick hyra ut för att provbo med sin kille? Så dom gör lite som dom vill. Nu verkar många hyra ut, ingen vågar bo kvar. Fan va kul om hela stället bara gick i konken!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback