Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-04, 15:05
  #1
Medlem
Har du någon erfanhet av Kun Khmer?
Har själv ca. 10 år av olika kampsporter, men hade ingen aning om denna.
Från Cambodia tydligen och liknar Muay Thai.
Citera
2024-02-04, 16:10
  #2
Medlem
Nej det skulle jag väl inte påstå att jag har, fick väl lite nu när jag googlade.
Citera
2024-02-04, 18:31
  #3
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opriviligierad
Har du någon erfanhet av Kun Khmer?
Har själv ca. 10 år av olika kampsporter, men hade ingen aning om denna.
Från Cambodia tydligen och liknar Muay Thai.

Har aldrig varit i Kambodja och tränat men har tränat med fighters från Kambodja när de gett sig in i MMA-världen och tränat i Thailand. Tycker inte det var någon märkbar skillnad på dom stilmässigt jämfört med thaiboxare.

Alla de där kickboxningsstilarna från Sydostasien kommer antagligen från samma stil ursprungligen. Förr i tiden var det i stort sett samma sak men på 1900-talet förändrades mycket och de olika länderna har sen fått sina egna regelverk. Thailand sticker ut då det sedan 1930-talet utövats som ren sport medan de andra länderna som styrts av militärjuntor under större delen av samma period förbjudit sporterna.

Nuförtiden finns det folk från både Burma och Kambodja som vill att alla stilarna ska slås ihop under ett gemensamt namn men Thailand som dominerar kickboxningen vägrar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback