Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-11, 00:13
  #1
Medlem
Finns det medlemmar här som varit i det före detta tyska Ostpreussen som försvann från Europas karta 1945. Ostpreussen tillhör idag Litauen, med Memel (Kaipeda)-området, Ryssland med Köningberg-Kaliningrad-området och Polen med bla de Masuriska sjöarna. För mig har gamla Ostpreussen blivit nästan som ett sagoland, ett förtrollat land. Att få trampa på ostpreussisk mark skulle kännas lite magiskt
Citera
2024-02-11, 10:59
  #2
Moderator
Neksnors avatar
Övriga resediskussioner --> Europa
/Moderator
Citera
2024-02-13, 15:32
  #3
Medlem
Har inte varit där men jag skulle gärna besöka Marienburg, Tyska Ordens huvudsäte. Den ryska delen skulle jag dock undvika, man vet aldrig om Putin börjar ta efter Irans metod att godtyckligt arrestera någon för att ha en gisslan.
Citera
2024-02-15, 21:55
  #4
Medlem
mohnomishes avatar
Tog färjan till Gdansk för ett tiotal år sen. Bilade sen runt i Masurien, kul att besöka Hitlers "varglya" bl.a. Därefter vidare genom Litauen (Druskininkai, Vilnius, Klaipeda) och sen Lettland (Liepaja, Dobele, Jurmala). Slutligen blev det båt tillbaks från Riga. Fin resa. Är dock ingen historienörd så reflekterade aldrig över att det var Ostpreussen. Var väl ute i två veckor eller så.
Citera
2024-02-22, 15:57
  #5
Medlem
george.sthlms avatar
Jag har varit på eskadersegling med svenska kryssarklubben till Kaliningrad.
Gissar på 2010-2012 någongång.

Hamnen var riktigt skabbig men en hel del intressant att tittaa på.
Gamla ruiner från kriget, en del äldre Tysk bebyggelse och massor av sovjet betongblock
byggda på - 60 talet.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3587531

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback