Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-11, 00:43
  #1
Medlem
Jag har en Canon EOS 550D och det går inte att filma: ''Videoinspelningen stoppas automatiskt'', står det. Men jag har tidigare filmat och då filmade den hela 45 sekunder. Jag trodde felet låg i minnet. Så jag raderade bilder och videoklipp. Men fortfarande: ''Videoinspelningen stoppades automatiskt'' och då har det enbart gått några sekunder.

Jag tycker det blev väldigt tråkigt.

Vad kan jag göra?
Vad är problemet?
Citera
2024-02-11, 01:39
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag har en Canon EOS 550D och det går inte att filma: ''Videoinspelningen stoppas automatiskt'', står det. Men jag har tidigare filmat och då filmade den hela 45 sekunder. Jag trodde felet låg i minnet. Så jag raderade bilder och videoklipp. Men fortfarande: ''Videoinspelningen stoppades automatiskt'' och då har det enbart gått några sekunder.

Jag tycker det blev väldigt tråkigt.

Vad kan jag göra?
Vad är problemet?

Har du rätt hastighet på minneskortet? Man får denna effekt om minneskortet är för långsamt och videoupplösningen är för hög. Då avslutas inspelningen när kamerans internminne är full. Testa med att sänka upplösningen till minsta typ 320x200 pixlar och se om problemet är samma. Om det funkar bättre så kolla att du har rätt komprimering och att den är kompatibel med den upplösning du använder.

Min svåger har använt Canon 550D för att spela in scener till riktiga filmer så det är inget problem med att använda den i vanliga fall. Men den har såpass hög upplösning att man måste ha snabba minneskort.
Citera
2024-02-11, 02:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Har du rätt hastighet på minneskortet? Man får denna effekt om minneskortet är för långsamt och videoupplösningen är för hög. Då avslutas inspelningen när kamerans internminne är full. Testa med att sänka upplösningen till minsta typ 320x200 pixlar och se om problemet är samma. Om det funkar bättre så kolla att du har rätt komprimering och att den är kompatibel med den upplösning du använder.

Min svåger har använt Canon 550D för att spela in scener till riktiga filmer så det är inget problem med att använda den i vanliga fall. Men den har såpass hög upplösning att man måste ha snabba minneskort.
Plötsligt fungerade allt. Jag vet inte vad jag gjorde, hur jag löste problemet. Men det gick.

Hursomhelst, är jag lite nervös för kommande eventuella projekt, där det kan bli genant om det plötsligt skulle sluta fungera, tillsammans med folk runtomkring.

Aja...
Citera
2024-02-11, 10:20
  #4
Medlem
Okej, nu har problemet kommit tillbaks. Den filmar bara i kanske en minut eller om ens det, så stängs videoinspelningen av automatiskt, står det.

Jag klickade på ''Mättimer'' och la det till 30 minuter.

Jag har ännu inte riktigt figurerat ut vad som är problemet. Vad kan problemet vara? Den filmar och sedan stoppas inspelningen av automatiskt.

Framförallt, hur löser jag detta?

Jag har raderat allt från minnet.
Citera
2024-02-11, 10:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Har du rätt hastighet på minneskortet? Man får denna effekt om minneskortet är för långsamt och videoupplösningen är för hög. Då avslutas inspelningen när kamerans internminne är full. Testa med att sänka upplösningen till minsta typ 320x200 pixlar och se om problemet är samma. Om det funkar bättre så kolla att du har rätt komprimering och att den är kompatibel med den upplösning du använder.

Min svåger har använt Canon 550D för att spela in scener till riktiga filmer så det är inget problem med att använda den i vanliga fall. Men den har såpass hög upplösning att man måste ha snabba minneskort.
Jag läste resten av din inlägg nu. Hmmm...Okej. Men vad lustigt att kameran har en funktion på mer än upplösning än vad minnet har, vad konstigt liksom?

Jag blev glad att du nämnde att din svåger har spelat in en sådan kamera till en riktig film. Jag har typ av samma intresse eller åtminstone vill spela in längre period än 45 sek.

Jag är glad att jag för tillfället är ensam med just denna projekt. Hade varit enormt genant om jag hade agenter, skådespelare och andra folk runt omkring som blev inkallad och sedan fungerar inte ens kamera. Makalöst.

Tack, jag skall föröka hålla på med kameran lite mer.
Citera
2024-02-11, 10:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Har du rätt hastighet på minneskortet? Man får denna effekt om minneskortet är för långsamt och videoupplösningen är för hög. Då avslutas inspelningen när kamerans internminne är full. Testa med att sänka upplösningen till minsta typ 320x200 pixlar och se om problemet är samma. Om det funkar bättre så kolla att du har rätt komprimering och att den är kompatibel med den upplösning du använder.

Min svåger har använt Canon 550D för att spela in scener till riktiga filmer så det är inget problem med att använda den i vanliga fall. Men den har såpass hög upplösning att man måste ha snabba minneskort.
Det gick galant med att ändra upplösningen. TACK!
Citera
2024-02-11, 14:29
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Det gick galant med att ändra upplösningen. TACK!

Du kan kolla på minneskortet om det står att den är av klass C6 vilket är minimikrav för att spela in video på. Om det står klass C4 (vanligt på äldre minneskort) eller klass C2 (på riktigt gamla kort) så klarar de inte så lång tid i full upplösning eftersom de helt enkelt är för långsamma. Canon 550D klarar över 40 MB/s så kameran är snabb nog.

Det går dock att spela in HD 720p på C4-kort men det finns alltid risk för att kortet inte hänger med.

Nyare kort har annan märkning, där U1 och V10 motsvarar C10 (10 Mbit/s). U3 och V30 30 MB/s

Eftersom dagens kort för 100 kr /128GB klarar över 100MB/s så är det bara att köpa nya kort och slänga de gamla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback