Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-02-21, 02:39
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Finns inget som heter fullforat i den världen. Fullformat kom med digitalkameran och avser att man har en sensor som följer något av de gamla standardformaten nedan.
Det kan alltså vara småbild fullformat, men också mellanformat fullformat - vilket skiljer dem från en kamera med crop-faktor.

SMÅBILD (24x36 mm)
MELLANFORMAT (6x4,5 : 6x6 cm) och det är dessa som avses med mellanformat eller "Bladare".
STROFORMAT (9x12 cm)

X-pan byggde på småbildsformatet men exponerade en större yta än normala 24x36 mm.
En riktigt trevlig kamera som gav jätteroliga bilder.

Sen fanns en massa andra som APS-C och en del udda varianter bland enstaka modeller.

Jag är fullt medveten om att man inte sa fullformat på den analoga tiden. Det var därför jag citerade som jag gjorde. "om du med hasselblads fullformatskameror menar...

Aps-kamera hade jag på den gamla goda tiden.
Fungerade ok, så länge man inte gjorde förstoringar...
Citera
2024-02-21, 04:48
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Tom gamla analoga fullformats Hasselblad skänks väl nästan bort idag.
I min värld så är fullformat en digital kamera med en sensor som är lika stor som motsvarande analoga kamera.

Så fullformat finns inte i den analoga världen.
Citera
2024-02-21, 10:41
  #27
Medlem
Hijackar lite.
Ren nyfikenhet - vad kostar det med film+ framkallning nuförtiden? Vad finns tillgängligt i nyproduktion av film?
Citera
2024-02-21, 11:08
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Jag är fullt medveten om att man inte sa fullformat på den analoga tiden. Det var därför jag citerade som jag gjorde. "om du med hasselblads fullformatskameror menar...

Aps-kamera hade jag på den gamla goda tiden.
Fungerade ok, så länge man inte gjorde förstoringar...
Nej det är du inte då du pratar om hasselblad, fullformat och X-pan i samma mening.
Tre oförenliga ord som ingen vettig människa skulle blanda ihop.

Hasselblad är ett märke. De har genom åren primärt producerat mellanformatskameror - med några få undantag. Ett var X-pan som var använde småbildsfilm som utgångspunkt.
Citera
2024-02-21, 11:28
  #29
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bungerking
Tack för svar.

Jag tänker mig som dessa ungefär: https://www.lomography.com/magazine/...lippines-group

Jag tänker sepia och grain. Förstår att min budget kanske var lite tajt speciellt om man ska ha photoshop också. Lomo-kameran verkar ändå ge den typ av effekt till viss fel

Om det främst är det analoga uttrycket du är ute efter så finns det digitalkameror med inbyggd simulering av analog film. De flesta an Fujifilms kameror har detta.
Din budget är kanske väl tajt för en ny kamera, men å andra sidan är det inte gratis att framkalla film och scanna negativ.
Citera
2024-02-21, 13:10
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej det är du inte då du pratar om hasselblad, fullformat och X-pan i samma mening.
Tre oförenliga ord som ingen vettig människa skulle blanda ihop.

Hasselblad är ett märke. De har genom åren primärt producerat mellanformatskameror - med några få undantag. Ett var X-pan som var använde småbildsfilm som utgångspunkt.

Personen jag citerade nämnde fullformat och Hasselblad i samma mening, och det var därför jag skrev som jag gjorde.

Jag har själv haft Hasselblad mellanformat. Dock ej analog och jag har relativt god kunskap om märket.
Citera
2024-02-21, 13:26
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej det är du inte då du pratar om hasselblad, fullformat och X-pan i samma mening.
Tre oförenliga ord som ingen vettig människa skulle blanda ihop.

Hasselblad är ett märke. De har genom åren primärt producerat mellanformatskameror - med några få undantag. Ett var X-pan som var använde småbildsfilm som utgångspunkt.

Förövrigt så använde åtminstone jag ordet 35 mm istället för småbild då det begav sig, och gör det forfarande då jag använder mig av av detta format.
Citera
2024-02-21, 15:50
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Förövrigt så använde åtminstone jag ordet 35 mm istället för småbild då det begav sig, och gör det forfarande då jag använder mig av av detta format.
ja förutom då att 35 mm är ett FILMFORMAT för bio...
Med 4 perf/ruta. Och sedan Normalbild, Vidfilm och Cinemascope.
och ljudspår på det.

Småbild är 24x36...
__________________
Senast redigerad av martinator 2024-02-21 kl. 15:53.
Citera
2024-02-22, 10:23
  #33
Medlem
hetabengts avatar
Varning för gamla Canon Eos från 90-talet.
Slutaren geggar igen.
Går dock att rengöra med tändargas (zippo) men inte alltid.

Satsa på t ex en Nikon F50. Kan du få på tradera för din budget.

Är du lomografi-hipster så köp en plastkamera på amazon för 200 spänn.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback